سیاه و سفیدهای کووید -19

سیاه و سفیدهای کووید -19

دکتر محمدرضا مهدیار اسماعیلی / مدیر رادیو اقتصاد

   کووید- 19 در حالی شش ماهگی خود را سپری می‌کند که بسیاری را به این نتیجه رسانده که می‌تواند به عنوان یک ویروس طراحی شده بیولوژیک محسوب شود. یک نظریه غالب این است آمریکا به عنوان پر قربانی‌ترین کشور در این حوزه، برای این‌که بتواند قوای نیروی کار خود- آنها که با کیفیت نیستند یا احیانا سن‌شان بالا رفته یا بازنشسته شده‌اند و هزینه‌های بازنشستگی دارند- را پالایش کنند، دست به طراحی این ویروس زده است.
اکنون سوال مهمی مطرح می‌شود که اگر این ویروس را اینچنین در خدمت منافع اقتصاد بدانیم، پس چرا عملکردش در مواجهه با ملل مختلف قوت و ضعف دارد؟! پاسخ - نیز داده شده است. برخی زیست‌شناسان می‌گویند می‌توان سطح درگیری ژنوم ملت‌ها را نیز در این ویروس طراحی کرد تا علاوه بر این‌که در اقشار مختلف سنی، رفتارهای گوناگون نشان می‌دهد، نسبت به ملل مختلف نیز با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شویم. توجه کنید حتی در خود آمریکا نیز مطابق آمارها، نه تنها سهم مبتلایان سیاهپوست نسبت به سفیدپوستان چند برابر است، بلکه درصد جانباختگان از مبتلایان سیاهان نیز بیشتر است؛ در حالی که اگر بخواهیم بپذیریم این ویروس در به کام مرگ کشاندن مبتلایان خود، مغلوب توان جسمانی برتر می‌شود، این موضوع دست‌کم باید در مقایسه سیاهان که عادتا توان بالاتری نسبت به سفیدها دارند نیز صدق می‌کرد و این یعنی این ویروس برخوردار از تعصبات نژادپرستی است. اما با توجه به آنچه گفته شد، شاید بتوانیم برای کشور خودمان نیز از کنار این قصه نتایجی به دست بیاوریم. طبعا اینجا نمی‌خواهم نافی تلاش بزرگ جامعه پزشکی در مقابله با کووید- 19 باشم که قطعا این تلاش، بسیار بزرگ و ارزشمند است؛ اما به نظر می رسد در این مقطع، بخشی از موفقیت ما در مقابله با کووید- 19 در کشورمان مرهون نوع ویروس و سطح توان درگیری کمتر این ویروس با جامعه ایرانی است. فراموش نکنید جمهوری اسلامی ایران نیز مانند چین سال‌هاست برای آمریکا تهدیدی مهم از نوع خودش محسوب می‌شود و همان انگیزه‌ای که چین-رقیب اصلی اقتصادی آمریکا- را با وجود برخورداری از بیشترین جمعیت، با کمترین جانباخته از کووید-19 مواجه کرده را می‌تواند برای ایران عزیز نیز از زاویه دید آمریکا جاری کند.
در این میان، اما توجه به سرنوشت محتمل کرونا بسیار مهم است. از آنجا که کووید-19 شباهتهای مهمی با آنفلوآنزا دارد، احتمالا امکان واکسن‌سازی برای مدت طولانی را نداشته باشد. این یعنی شاید بهتر است فکر ریشه کن کردن کووید-19 را از سر بیرون کنیم. کووید- 19 در کنار ما شاید برای همیشه خواهد ماند! چیزی شبیه ایدز و آنفلوآنزا. این یعنی از حیث اقتصادی باید پیش‌بینی یک دوره پساکرونا را داشته باشیم که این نیازمند حرکت اقتصاد جهان به سمت یک مسیر جدید است. پس با این توضیح، پافشاری بر شعار در خانه می‌مانیم تامل برانگیز است. نیک است که می‌بینیم رسانه ملی، مدتی است مقابله هوشمندانه با شیوع کرونا را جایگزین شعار در خانه بمانیم، کرده است.