نسخه Pdf

تصمیم با آریا عظیمی‌نژاد نیست!

تصمیم با آریا عظیمی‌نژاد نیست!

حسین شکیب‌راد دبیر «نوجوانه»

صحنه اول
هنوز صدای مردانه‌تر از سنش را درست نشنیده بود که چراغ سفید را داد. آرایا عظیمی نژاد از آن آدم هایی نیست که الکی از کسی تعریف کند. اما سریع‌ترین چراغ دوران داوری اش در عصر جدید را به مهدی داد. مهدی که گرچه 12 ساله است، ولی اجرایش نشان داد کم از خواننده های جوان  و حتی بزرگسال و با تجربه ندارد. چراغ ها یکی پس از دیگری سفید شد و ته دل مهدی و خانواده اش لابد قنج رفت که خدا را شکر این همه رضایت می تواند نشانه ای باشد برای بالا رفتن از این مرحله.
صحنه دوم
لهجه یزدی اش اولین چیزی بود که همه را درگیر خودش کرد. آن چند ثانیه ای که برای تازه کردن نفسش مجبور شد آب بخورد، یا کمی بعدتر وقتی استرس باعث شد برای یادآوری کاغذش را نگاه کند کافی بود که این بار آریا عظیمی‌نژاد همان سختگیری های همیشگی اش را به خرج دهد. استندآپ کار نوجوان قسمت بیستم که تنها دو سه اجرا بعد از مهدی خواننده، روی صحنه آمده بود، موفق نشد چهار‌ضربدر سفید بگیرد و لابد ته دل خودش و خانواده‌اش خالی شد و ناامیدی در دلشان رخنه کرد.
صحنه سوم
همه برای اعلام نتایج روی صحنه حاضر شدند. خب کم نبودند افراد یا گروه هایی که چهار چراغ سفید از داوران گرفته بودند. اما وقتی احسان علیخانی اسم جواد را برد که به عنوان اولین برنده به مرحله بعد می رود، قیافه او دیدنی بود. کسی که تا دقایقی قبل، لبخند را به همه هدیه کرده بود در کمال ناباوری خودش را پیروز میدان دید. ماجرا عجیب ترهم شد؛ وقتی  مردم همه فکر می‌کردند مهدی کسی است که لااقل به عنوان سومین نفر به مرحله بالا صعود کرده است اما انتخاب داوران این نبود. حالا غمی که در ترانه مهدی هنگام اجرا وجود داشت ته‌دل خودش را هم گرفت.
صحنه آخر
هر روز هزار تا از این چراغ های قرمز و سفید را می گیریم. از دعوای سر صبح با مادر سر نخوردن صبحانه گرفته تا جر و بحث با خواهر یا برادرمان سر استفاده از رایانه یا کنسول بازی. از شادی گرفتن یک هدیه از دوستی قدیمی تا گرفتن نمره پایین در یک امتحان سخت. اما این چراغ‌ها هیچ‌کدام‌شان تصمیم‌گیرنده نهایی نیستند. ممکن است یک آریا عظیمی نژادی هم توی زندگی تو پیدا شود و وقتی انتظارش را نداری به تو امید بدهد و جایی که باورت نمی شود یقه ات را بگیرد و بابت چیزی به تو تذکر بدهد. اما او تصمیم نمی گیرد تو به کجا برسی. این تلاش و همت بلند توست که تو را به رویاهایت می رساند.