گوگل چقدر درباره شما می‌داند

گوگل چقدر درباره شما می‌داند

چه از آیفون استفاده كنید چه از گوشی‌های اندرویدی، نرم‌های متعدد گوگل، بخش بزرگی از كارهای روزمره شما را انجام می‌دهند. درنتیجه، گوگل درباره تمام ابعاد زندگی ما از علایق شخصی، مكان‌های پرتردد، الگوهای رفت و آمد، برندهای مورد علاقه، شبكه مخاطبان و دیگر فعالیت‌های ما در فضای مجازی اطلاعات بیش‌ از اندازه‌ای دارد. این اطلاعات بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌كنید وسعت دارند، اما خوشبختانه می‌توانید زمانی را كه آنها در اختیار گوگل می‌مانند تا به‌عنوان بزرگ‌داده به شركت‌های تبلیغاتی آنلاین فروخته شوند، كنترل كنید. از حدود یك‌ماه پیش گوگل اعلام كرده اطلاعات كاربران را پس از 18 ماه پاك خواهد كرد و این خبر بسیار خوبی برای كسانی است كه قصد دارند تازه یك‌حساب كاربری در گوگل بسازند. اما برای 5/2 میلیارد نفری كه همین الان هم از اندروید استفاده می‌كنند، داستان كمی متفاوت است، چون اگر به گوگل اعلام نكنید می‌خواهید اطلاعات‌تان پاك شود، تا ابد نزد آنها باقی خواهد ماند. خوشبختانه دسترسی به اطلاعات شخصی شما نزد گوگل خیلی كار سختی نیست و می‌توانید به‌سادگی قسمتی یا تمام آن را پاك كنید.

  اطلاعات شخصی یا عمومی؟
به ‌احتمال زیاد گوگل می‌داند اسم شما چیست، چه ‌شكلی هستید، كی به‌ دنیا آمدید، زن هستید یا مرد و از كدام ن‌شان‌های ایمیل یا حساب‌های كاربری با چه گذرواژه‌ای استفاده می‌كنید و شماره تلفن‌تان چند است. برخی از این اطلاعات فردی به‌عنوان عمومی طبقه‌بندی می‌شود و برای این‌که بدانید گوگل چه اطلاعاتی از شما را با دنیا به ‌اشتراك گذاشته، كافی است به حساب كاربری گوگل خود در هر مرورگری سر بزنید.
پس از ورود به حساب كاربری وارد بخش اطلاعات فردی یا Personal Info شوید و آنچه را گوگل از شما می‌داند، ببینید. اینجا می‌توانید به‌سادگی تصویر پروفایل، تاریخ تولد، نام، جنسیت، گذرواژه و دیگر مشخصات حساب كاربری‌تان را عوض كنید. اگر می‌خواهید بدانید كدام قسمت از اطلاعات شما به‌صورت عمومی نمایش داده می‌شود تا انتهای صفحه پایین آمده و گزینه Go to About me
را انتخاب كنید. در این صفحه هر خط با یكی از برچسب‌های مردم (قابل دیدن برای همه)، ساختمان (قابل دیدن برای سازمان شما) و قفل (تنها برای مشاهده شما) نشان‌گذاری شده‌اند. با انتخاب هر آیتم می‌توانید دسته‌بندی آن را بین سه حالت عمومی، نیمه‌خصوصی و شخصی تغییر دهید. متاسفانه هنوز راهی برای شخصی كردن كل اطلاعات حساب كاربری 
وجود ندارد. 
  نامه اعمالتان را پاك كنید
اگر دوست دارید اصل جنس را داشته باشید و به كل اطلاعاتی كه گوگل از فعالیت‌های آنلاین شما در اختیار دارد دسترسی پیدا و بررسی كرده و درصورت لزوم آنها را پاك یا برای حذف خودكار برنامه‌ریزی كنید، كافی است این قدم‌ها را دنبال كنید. هرچند اگر قصد شما اعمال كنترل بیشتر بر داده‌های شخصی و حفظ قابلیت‌های خصوصی‌سازی نرم‌افزارهایی مثل Maps یا جست‌وجوی گوگل باشد، پیشنهاد ما تنظیم حذف خودكار اطلاعات پس از گذشت سه ماه است. هرچند می‌توانید بدون هیچ مشكلی تمام اطلاعات خود را پاك كنید و از گوگل بخواهید دست از دنبال‌ كردن شما بردارد. این كار تاثیر خیلی كمی بر تجربه كاربری روزانه شما خواهد داشت. 
وارد حساب كاربری گوگل خود شوید و از نوار ابزار كنار صفحه
Data & Personalization را انتخاب كنید. برای دیدن فهرست فعالیت‌هایی كه گوگل ذخیره كرده در قسمت Activity Controls زبانه Web & App Activity را انتخاب كنید. اینجا تمام جست‌وجوهای گوگل، ویدئوهای نمایش ‌داده‌ شده، دستورهای صوتی و دیگر تعاملات شما با سایر سرویس‌های گوگل ذخیره و طبقه‌بندی شده‌است. 
برای قطع كامل ثبت اطلاعات، دكمه را روی حالت Off قرار دهید. البته به‌خاطر داشته باشید كه در این صورت باید تقریبا قید استفاده از تمام خدمات هوشمند گوگل از جمله دستگاه‌هایی مثل Google Home را بزنید.
با زدن تیك گزینه اول، فقط ثبت تاریخچه فعالیت شما در Chrome و سایت‌هایی كه با حساب كاربری گوگل به ‌آنها سر می‌زنید، متوقف می‌شود. فعال كردن گزینه دوم تاریخچه دستورها و پیام‌های صوتی را حذف می‌كند.  برای استفاده از قابلیت حذف خودكار داده‌ها پس از مدت مشخص سه یا 18 ماه باید گزینه Auto ــ delete را فعال كرده و بازه زمانی موردنظرتان برای حذف داده‌های شخصی را تعیین كنید. پس از تعیین این بازه فورا تمام اطلاعات قبل از تاریخ موردنظر شما پاكسازی می‌شود. 
اگر بخواهید می‌توانید در هر گروه روی گزینه Manage Activity كلیك كنید تا به تك‌تك رویدادهای ثبت شده دسترسی داشته باشید و بتوانید هریك را كه می‌خواهید پاك كنید. 
  كجا رفتی، كجا نرفتی؟
یكی از اطلاعات مهمی كه گوگل از شما دریافت می‌كند، اطلاعات مكانی و مرتبط با جابه‌جایی‌های روزانه شما و الگوهای حاكم بر آن است. برای خیلی از ما دانستن این‌که گوگل علاوه بر موسیقی مورد علاقه، سینماگران محبوب و غذاهای معمول ما از چند و چون رفت آمدمان هم آگاهی كامل دارد، خیلی مایه دلگرمی نیست. بنابراین اگر می‌خواهید این اطلاعات را از سرورهای گوگل پاك كنید باید باز به همان قسمت Activity Controls در حساب كاربری خود بروید و در قسمت Location History این قابلیت را كاملا خاموش كرده یا از قابلیت Auto ــ delete برای پاكسازی خودكار این اطلاعات پس از مدت مشخص استفاده كنید. دیگر گزینه‌های این قسمت به‌شما امكان انجام كارهای دیگر از جمله مشاهده و پاكسازی كامل یا موردی سوابق مكانی با مراجعه به قسمت Manage Activity را نیز می‌دهد.

نكته‌ای مهم درباره حفظ حریم خصوصی 
هرچند با كارهایی كه در متن اصلی به آنها اشاره شد می‌توانید حجم اطلاعاتی را كه گوگل از شما جمع‌آوری می‌كند كاهش دهید، اما هرگز نخواهید توانست كاملا جلوی آن را بگیرید.
 گوگل اذعان كرده حتی درصورت خاموش بودن سرویس‌های مكانی با استفاده از آنتن‌های وای‌فای و دیگر سیگنال‌های بی‌سیم، باز هم می‌تواند موقعیت شما را رصد‌كند. اطلاعات ایمیل شما هم توسط هوش‌مصنوعی پایش می‌شود تا سلایق شما در خرید را بهتر شناسایی كند. 
تمام اینها به‌این معنی است كه هیچ راه ساده‌ای برای حفظ حریم خصوصی وجود ندارد. اصلی‌ترین مسؤول حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی شما در دوران دیجیتال خودتان هستید، پس این موضوع را جدی بگیرید!