ماســـک کرونا روی صورت فـــــوتبال

خبرهای ضد و نقیض از افزایش شمار کرونایی‌های لیگ برتر حکایت دارد

ماســـک کرونا روی صورت فـــــوتبال

«از روز اول، در بازگشایی مراکز تعطیل شده به خاطر ویروس کرونا با مردم قرار گذاشتیم، گشایش‌ها به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.» همین جمله از رئیس‌جمهور در نشست دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا، یک علامت سوال بزرگ پیش روی اهالی فوتبال می‌گذارد. آیا لیگ‌برتر دوباره لغو خواهد شد؟
یکی از مراکزی که در موج اول کرونا تعطیل شد، سازمان‌لیگ فدراسیون فوتبال بود؛ در واقع بساط فوتبال در ایران از روز نهم اسفند پارسال جمع شد تا فوتبالی‌ها 117 روز برای شروع دوباره رقابت‌ها انتظار بکشند.
حالا درحالی که فقط 12‌بازی برگزار شده، زمزمه‌هایی شنیده می‌شود، مبنی بر  این‌که پروتکل‌های بهداشتی در فوتبال، به صورت کامل رعایت نشده و لیگ‌برتر باید تعطیل شود!
این بار اخبار نگران‌کننده از اردوی فولاد و استقلال بیرون آمده است. فولادی‌ها گفته‌اند تست کرونای 11‌بازیکن و ۵‌همراه تیم‌شان مثبت شده و در کمپ استقلال هم صحبت از 12 نمونه مثبت در میان است. حالا برگشته‌ایم سر همان نقطه اول؛ فوتبال یا زندگی؟!
 جانی یا جامی؟
«خدا کند جانی گرفته نشود برای آن‌که جامی داده شود.» دیروز این توئیت از مهدی قائدی، مهاجم ریزنقش آبی‌ها زیاد در فضای مجازی چرخید. سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فوتبال هم در گفت‌وگو با ایسنا، در انتقاد به شرایط موجود به صراحت گفت: «آیا باید فوتبال بازی کنیم تا یک عده بمیرند تا ببینیم چه کسی درست می‌گوید؟ آیا راستی‌آزمایی این موضوع با مرگ یک فوتبالیست اتفاق می‌افتد؟ من با جان بازیکنانم بازی نمی‌کنم، چرا که جان انسان‌ها برایم مهم‌تر از فوتبال است...» نشست دیروز سازمان‌لیگ فدراسیون فوتبال، به‌خاطر همین فشارها بود، چراکه استقلال و فولاد درخواست لغو بازی‌های امشب خود را داشتند که تا دقیقه 90 هم باید منتظر تصمیم قطعی برای این دو بازی  باشیم.



آیا پروتکل ها رعایت شده؟
قبل از شروع دوباره لیگ، سازمان‌لیگ همراه وزارت بهداشت مجموعه پروتکل‌های بهداشتی لازم‌‌الاجرا برای انجام تمرینات و مسابقات فوتبال را منتشر کرد. مواردی چون انجام تست کرونا قبل از تمرینات و بازی‌های لیگ، برگزاری بازی‌ها بدون تماشاگر، ممنوعیت انجام تمرینات با کمک دیگران، محدودیت برای حضور عکاس و خبرنگار در ورزشگاه، ممنوع بودن بطری آب در کنار زمین و اختصاص قمقمه به هر یک از بازیکنان، فاصله 3‌متری میان توپ‌جمع‌کن‌ها و داشتن ماسک و دستکش، ممنوعیت مراسم دسته‌جمعی تیم‌ها، ضدعفونی‌کردن محوطه، تجهیزات و رختکن به صورت روزانه و ... در تک بازی معوق لیگ‌برتر و رقابت‌های هفته‌21 چقدر از این پروتکل‌ها رعایت شد؟ این سوال مشخص ما از فدراسیون پزشکی‌ورزشی بود که با این جواب از سوی مهرزاد خلیلیان، سرپرست فدراسیون روبه‌رو شد: از نظر ما در شروع کار شاهد رعایت 70‌یا 75‌درصد پروتکل‌های بهداشتی بودیم. این پروتکل بهداشتی موارد زیادی را شامل می‌شود. اما به‌طور مشخص می‌توان گفت عدم‌توجه به فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در برخی موارد و نزدن ماسک از سوی عده معدودی از بازیکنان و کادر فنی، از جمله عمده‌ترین موارد نقض شده بود. مهم‌ترین ایراد هم در شادی‌های پس از گل اتفاق افتاد که خب با توجه به عادت بازیکنان و هیجان بالای آنها در لحظه به‌ثمر‌رسیدن گل، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


نام مبتلایان به کرونا در اردوی اهوازی‌ها لو رفت
حمله کرونا به اردوی فولاد
«فولاد در برزخ»؛ این جمله‌ای بود که روز گذشته یکی از اعضای کادر فنی باشگاه فولاد به زبان آورد. او در حالی این جمله را گفت که چند اتاق آنطرفتر از اتاق او، بعضی بازیکنان تیم قرنطینه شده بود. عضو کادر فنی فولاد در این‌باره گفت: «نمی‌دانیم چه کنیم؟ اوضاع بدی است. لیگ تعطیل می‌شود؟ نمی‌شود؟ تمرین کنیم؟ نکنیم؟ فعلا که تمرین را تعطیل کرده‌ایم. وضع بازیکن تیم خیلی خراب است.»
این جمله‌ای بود برای پایان دادن به این شایعه که بازیکنان فولاد کرونا دارند ولی علائمش را نه. این مربی فولاد می‌گوید: «5 بازیکن تیم اوضاع بدی دارند. تب و لرز همراه با حالت تهوع. خیلی حالشان خراب است.»
فرزاد جعفری، کولی‌بالی و شیمبا از جمله این بازیکنان هستند. طبق آماری که کانال رسمی باشگاه فولاد روز گذشته منتشر کرد 16 عضو این تیم کرونا گرفتند. بعضی از اعضای کادر فنی هم جزو بیماران هستند.
 نکونام نگرفت، دو مربی اسپانیایی چرا
4 نفر از کادر فنی فولاد دچار بیماری کرونا شده اند یا حداقل مشکوک به این بیماری هستند. جواد نکونام سرمربی تیم کرونا نگرفته. همینطور مهدی هاشمی‌نسب، حمید رجبی و حسین کعبی. در مقابل اما دو مربی اسپانیایی فولاد به این بیماری مبتلا شده و در قرنطینه هستند. همچنین آنالیزور فولاد یعنی منتظری کرونا گرفته. مسعود اکبری عکاس این باشگاه هم برای دومین‌بار به این بیماری مبتلا شده است. در حال حاضر کسانی که کرونا گرفته‌اند، در قرنطینه به سر می‌برند. پزشک تیم فولاد یعنی اکبر مرادی هم به خاطر رفت‌و‌آمد دچار کرونا شده. بهروز عباسی تدارکات این تیم هم از جمله مبتلایان است.
 بازیکنان کرونایی فولاد
در گذشته شهاب گردان به بیماری کرونا مبتلا شد و بعد از مداوا برگشت. نفر دوم از جمع آنها فرزاد جعفری بود. او دقیقا شب بازی استقلال گفت وضعیت مناسبی ندارد. دو روز بعد مشخص شد او به کرونا مبتلا شده است. حالا اما بازیکنان، فله‌ای این بیماری را گرفته‌اند. از جمله بازیکنانی که به کرونا مبتلا شده‌اند می‌توان به موسی کولی‌بالی، لوسیانو پریرا، زبیر نیک‌نفس، شهاب گردان، نجاریان و... اشاره کرد. به این لیست باید حسن بیت‌سعید را هم اضافه کرد که از قبل کرونا گرفته. با هجوم این بیماری به اردوی فولاد، تمرین روز گذشته این تیم در آستانه بازی با نساجی لغو شد. دیروز هم مسوولان این تیم می‌گفتند به هیچ وجه شرایط رودررویی با نساجی را ندارند. همه چیز برای برگزاری این بازی مهیا بود. حتی فولاد به قائمشهر سفر کرد.