همراه بازیگران جوان رشد می‌كنم

آمیتاب باچان از تجربه حضور در این فیلم گفته است

همراه بازیگران جوان رشد می‌كنم

با آن كه این روزها سالن‌های نمایش فیلم بسته است، اما همچنان مورد توجه تماشاگران و منتقدان می‌باشد و بازی‌اش مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. دلیل آن هم حضورش در نقش اصلی درام اجتماعی «گلابو سیتابو» است كه همین چند روز قبل از شبكه اینترنتی آمازون پخش شد. این فیلم قرار بود روی پرده سینماها برود، اما كرونا و تعطیلی سینماها، سازندگانش را به فكر اكران اینترنی آن انداخت. در كشوری كه سینما رفتن و تماشای فیلم در سالن تاریك سینما یك سنت اجتناب‌ناپذیر و پذیرفته شده است، اكران زنده و استریم گلابو سیتابو جنجال بسیار زیادی به پا كرد. باچان در فیلم در مقابل آیوشمن كورانا ظاهر شده كه می‌تواند جای نوه‌اش باشد، اما او حالا به همبازی شدن با بازیگران بسیار جوان‌تر از خود عادت كرده است. تفاوت گلابو سیتابو با دیگر درام‌های اجتماعی بازیگر در این است كه این‌بار او زیر یك گریم سخت، چندین سال پیرتر به نظر می‌رسد. بعد از نیم قرن حضور در جلوی دوربین، این اولین‌بار است كه فیلمی از باچان مستقیما سر از اینترنت درمی‌آورد. باچان 77 ساله وارد پنجاه و یكمین سال فعالیت سینمایی خود شده است. در دو دهه 70 و 80 میلادی در بیش از 200 فیلم بازی كرد كه یك ركورد به حساب می‌آید. او در جایگاهی قرار دارد كه هیچ ستاره دیگر بالیوودی به آن دست پیدا نكرده است. تعریف «صنعت سینمای یك نفره» فرانسوا تروفو از او، می‌تواند به درك موقعیتی كه باچان در سینمای هند دارد كمك كند. گفت‌و‌گوی زیر را نشریه انگلیسی‌زبان و معتبر هالیوود ریپورتر با باچان انجام داده است.

 در فیلم،  گریم بسیار سختی دارید. سخت و مشكل نبود؟
صد‌در‌صد مشكل بود و من همین مشكل بودن كار را دوست دارم. وقتی پیشنهاد بازی در گلابو سیتابو را دریافت كردم، احساس كردم با چالش تازه‌ای روبه‌رو هستم. چالش در كار را دوست دارم و به دنبال آن هستم. اصلا نمی‌خواهم سر صحنه فیلمبرداری راحت باشم و بدون دغدغه جلوی دوربین ظاهر شوم. هر چه نقش مشكل‌تر باشد، بیشتر از بازی جلوی دوربین لذت می‌برم. هر روز كار فیلمبرداری، بین چهار تا پنج ساعت زیر دست گریمور می‌نشستم. این فقط ظاهر قضیه بود كه گریمور چهره‌ام را بسیار پیرتر و شكسته‌تر می‌كرد. بعد از آن، باید شبیه چنین آدمی رفتار می‌كردم و راه می‌رفتم. تجربه بسیار خوبی بود. حتی در این سن و سال هم، به دنبال كسب تجربه‌های تازه و جذاب هستم.
 سال‌هاست كه نقش مقابل‌تان را در فیلم‌های سینمایی، بازیگران جوان بازی می‌كنند. در این فیلم آیوشمن كه ستاره‌ای در حال رشد و ترقی است، مقابل‌تان قرار گرفته است. كار كردن با او چگونه بود و اصلا درباره بازیگران جوانی كه نسل جدید بازیگری را تشكیل می‌دهند، چه فكر می‌كنید؟
برایم حكم یك سؤال كلیشه‌ای را پیدا كرده است! در مصاحبه‌های زیادی از من پرسیده می‌شود كار با این یا آن بازیگر جوان چطور بود؟ همه ما به عنوان بازیگران حرفه‌ای شناخته شده‌ایم و وقتی بازی در فیلمی را شروع می‌كنیم، تمام آرزو و سعی‌مان این است كه بهترین كارمان را ارائه دهیم. اگر از كار و همكاری با پارتنر بازیگری‌مان لذت نبریم، كل پروژه زیان می‌بیند و این اصلا به نفع هیچ‌كس نیست. حاصل نهایی كار ما در گلابو سیتابو توسط تماشاگران مورد قضاوت قرار می‌گیرد. همه ما باید به گونه‌ای تلاش كنیم كه رضایت خاطر تماشاچی فراهم شود.
در مورد نسل جدید و جوان بازیگران هم باید بگویم نسل درخشانی است. این را درباره تمام آنها می‌گویم. آنها خیلی خوب تعلیم دیده‌اند و كارشان را با تسلط انجام می‌دهند. خود من از كار با آنها تجارب بسیار زیاد و خوبی كسب كرده‌ام و چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام. از این نظر، آدم خوش‌شانسی هستم كه توانسته‌ام با آنها همبازی شوم. همراه با آنها رشد می‌كنم.
 امسال پنجاه و یكمین سال حضور شما در صنعت سینمای هند است. از نظر خودتان، مهم‌ترین و جالب‌ترین نكات این پنج دهه و رشد و تحول سینمای هند چگونه بوده است؟
اولین فیلمم سیاه و سفید بود. این سینما بعدا رنگی شد. از 35 میلی‌متری به 70 میلی‌متری كوچ كرد. از نظر فنی همزمان با زمان رشد كرد. مهم‌تر از همه این كه ما با پیژامه و دمپایی سر صحنه می‌رفتیم و حالا با كفش‌های برند و شلوارهای جین! اما از شوخی گذشته، ما توانستیم به سینمایی دست پیدا كنیم كه با تماشاگر خود همراهی كامل دارد و همراه با آن رشد، ترقی و تغییر می‌كند.
 از سال 2000 تا به حال، برنامه تلویزیونی بسیار موفق «كی می‌خواد پولدار بشه» را اجرا می‌كنید. این برنامه هنوز هم جمعیت كلانی را جذب خود می‌كند. این تجربه 20 ساله چگونه بوده است؟
مهم‌ترین دلیل موفقیت این برنامه این است كه به بیننده‌اش خوشی و لذت می‌دهد و همراه با او، تغییر می‌كند. خوشحالم كه در مقام مجری توانسته‌ام داستان زندگی آدم‌های ساده را به میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر جهان بگویم و تعریف كنم. اگر این برنامه هنوز این‌قدر محبوبیت و طرفدار نداشت، شما هم چیزی درباره‌اش از من نمی‌پرسیدید!