کارآفرینی به سبک زنان

گفت‌وگو با بانوی كارآفرینی كه كسب‌وكار نوپایی را با همكاری 3 خانم دیگر راه‌اندازی كرده است

کارآفرینی به سبک زنان

شاید تا چند سال پیش ورود زنان به نقش‌های اصلی و راهبردی كسب‌وكارها خیلی متداول نبود. اما با ارتقای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالای زنان در هدایت و كنترل امور در حوزه‌های مختلف كسب‌وكاری این روزها شاهد زنان كارآفرین و خوداشتغال زیادی در سطح جامعه هستیم. با این وجود هنوز زنان زیادی در جامعه هستند كه با تمام توانمندی‌های‌شان هنوز به این باور دست پیدا نكرده‌اند كه می‌توانند كسب‌وكار خودشان را راه ‌بیندازند و در مسیر كارآفرینی قدم بگذارند. آرین ابوالحسنی، فارغ‌التحصیل كارشناسی ارشد معماری از دانشگاه میلان ایتالیا از زنان كارآفرین جوانی است كه پس از چند سال فعالیت‌ كاری موفق در رشته تخصصی خود، كسب‌وكار نوپای مستقلی را با همكاری سه بانوی دیگر راه‌اندازی كرده است. به عقیده ابوالحسنی، مهم‌ترین كلید موفقیت زنان در عرصه كارآفرینی خودباوری است. ضمن گفت‌وگو با این كارآفرین جوان با مسیری كه برای رسیدن به كسب‌وكار مستقلش طی كرده بیشتر آشنا خواهیم شد.

از چه زمانی به فكر راه‌اندازی كسب‌وكار خودتان افتادید؟
من همیشه دوست داشتم كاری كه می‌كنم به نوعی در جهت رفع مشكلی از هموطنانم و سازندگی كشورم باشد. به همین جهت پس از پایان دوران تحصیلم در ایتالیا به ایران بازگشتم. اما ورود به بازار كار را از طریق همكاری با مجموعه‌ای بزرگ و شناخته‌شده آغاز كردم كه در زمینه معماری از طراحی تا ساخت بنا در مقیاس‌های مختلف از مكان‌های اداری و تجاری كوچك تا پروژه‌های بزرگ‌ فعالیت داشتند. اما همواره دوست داشتم نقش پررنگ‌تری در خدمت‌رسانی و رفع مشكلی از جامعه‌ام داشته باشم. نقطه قوت مجموعه‌ای كه در آن مشغول بودم این بود كه در انتخاب پروژه‌ها همواره تلاش می‌شد سراغ طرح‌های چالشی برویم تا زمینه‌ای برای یادگیری بیشتر و بروز ایده‌های نوآورانه و خلاقانه فراهم باشد. كسب‌وكار نوپای ما در حقیقت از دل یكی از همین همكاری‌ها به وجود آمد و در ادامه ماهیتی مستقل پیدا كرد.
این فرآیند چطور طی شد؟ از چگونگی شكل‌گیری ایده كسب‌وكار‌تان  بیشتر برایمان بگویید.
حدود دو سال پیش آخرین همكاری كه با آن مجموعه داشتم مربوط به بازسازی كارخانه‌ای متروك در تهران به منظور احداث كارخانه نوآوری آزادی بود. در این مجموعه برای اولین بار در كشور بخشی به فضای كار اشتراكی اختصاص پیدا كرده بود. در مراحل تحقیق و بررسی پیش از طراحی این فضای كار اشتراكی، متوجه شدم یكی از معضلات اصلی در چنین فضاهایی، آلودگی صوتی است كه سلامت جسم و روح را تهدید می‌كند. از آنجا كه موضوع پایان‌نامه كارشناسی‌ ارشدم درخصوص بررسی نقش عوامل محیطی بر سلامت جسم و روان افراد بود این نكته بیشتر توجهم را جلب كرد و تصمیم گرفتم كمی عمیق‌تر آن را بررسی و راه‌حلی برای رفع آن پیدا كنم. در ادامه بررسی‌های زیادی در سطح بازار برای یافتن مواد یا مصالح مناسب جهت استفاده به عنوان عایق صوتی در چنین فضایی داشتیم. در نهایت با نمد صنعتی آشنا شدیم كه تا حد زیادی ویژگی‌های مورد نیاز برای كاربرد مدنظرمان فراهم می‌كرد. البته بیشترین كاربرد این نمدها در صنعت خودروسازی است و به همین جهت نیاز بود تا تغییراتی برای بهینه‌سازی‌اش در مصارف ساختمان‌سازی اعمال شود. برای این كار با یكی از تولیدكنندگان این محصول مذاكره کردیم و در نهایت موفق به تولید محصولی با ویژگی‌های دقیق‌تر و مناسب برای کاربری‌های ساختمانی شدیم. این فرآیند توسعه محصول موجب شد ابتدا گروه كاری مجزایی برای زیرمجموعه شركت اصلی به منظور طراحی و اجرای سازه‌های ساختمانی عایق صوتی شكل بدهیم و حدود یك سال و نیم در این قالب فعالیت كردیم تا در نهایت از حدود شش ماه پیش به شكل رسمی كسب‌وكار نوپای خودمان را راه‌اندازی كردیم.
پس اکنون عمده فعالیت‌های مجموعه شما به صورت طراحی و ارائه خدمات عایق‌های صوتی است؟
فعالیت‌های ما به دو دسته ارائه خدمات در دو قالب طراحی، اجرا تا نظارت بر اعمال عایق‌های صوتی ساختمانی و همچنین تحقیق و توسعه مصالح ساختمانی به منظور افزایش سلامت افراد در آن محیط تقسیم شده است.
یعنی قرار است نسل جدیدی از مصالح ساختمانی را تولید كنید؟
این بخش از فعالیت‌هایمان در مرحله تحقیق و توسعه است كه بخشی از آن مربوط به ارتقای تولید نمد صنعتی با ویژگی‌های بسیار دقیق‌تر و متناسب با نیازمان است. اما در مراحل تحقیق و توسعه دسته‌ای دیگر از مصالح با همكاری یك گروه طراحی نورپردازی نیز هستیم كه علاوه‌بر این‌كه جاذب آلودگی صوتی باشند، نور محیط را از لحاظ رنگ و دمای نور متناسب با كاربری محیط و نیاز كاربر تنظیم كند. زیرا این ویژگی نیز به‌طور مستقیم بر سلامت فرد و حتی حال و احوالش بسیار تأثیرگذار خواهد بود. بازار هدف ما برای این محصولات شامل فضاهای كاری، هتل‌ها، رستوران‌ها و به‌ویژه فضاهای آموزشی است.
خدماتی که ارائه می‌کنید، بیشتر برای چه نوع بناهایی است؟ آیا محیط‌های مسكونی نیز از مشتریان‌تان هستند؟
بیشتر مشتریان ما مجموعه‌هایی هستند كه بحث كاهش آلودگی صوتی در آنها بسیار مهم است. این فضاها می‌تواند شامل آمفی‌تئاترها، سالن‌های اجرای كنسرت، سینماها و همچنین برخی فضاهای كاری مانند فضاهای كار اشتراكی باشد. در حال حاضر تولید نمد مورد نیاز به كارخانه تولیدكننده نمد صنعتی برون‌سپاری شده است. اما این شركت براساس مذاكرات، قرارداد و تفاهم‌نامه‌هایی كه داشته‌ایم تولید خود را براساس طراحی ما بهینه‌سازی كرده و استانداردها و گواهینامه‌های مورد نیاز برای استفاده از این محصول برای كاربری ساختمانی را اخذ كرده است.
در حال حاضر چند نفر در مجموعه شما مشغول فعالیت‌ هستند؟
ما در حال حاضر چهار خانم هستیم كه ابتدا به عنوان زیرمجموعه شركتی كه گفتم فعالیت می‌كردیم، اما از شش ماه پیش به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز كرده‌ایم. البته ما چهار نفر در اصل بخش طراحی و نظارت بر اجرا را دنبال می‌كنیم و برای اجرای طرح‌ها كه نیاز به نیروی بدنی بیشتری دارد و به نوعی كار ساختمانی است با نیروهای كاری مرد همكاری داریم.


اعتماد به‌نفس، یک نیاز ضروری
وقتی از کارآفرین و کارآفرینی صحبت می‌شود معمولا قد و قامت مردی کت‌وشلوارپوش در ذهن نقش می‌بندد. این در حالی است که امروزه توانمندی‌ها، تخصص‌ها و ویژگی‌های فردی افراد است که از آنان کارآفرینانی برجسته می‌سازد و جنسیت در این مورد عملا بی‌معنی است.
مهندس ابوالحسنی در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد زنان كارآفرین در مقایسه با مردان آن هم در شرایطی که مشتریان بسیاری از مشاغل خدماتی زنان هستند، کمتر است، می‌گوید: «متأسفانه این طرز فكر در ذهن همه ما نهادینه شده است كه زنان به اندازه مردان توانایی ندارند و نمی‌توانند در نقش‌های حساس یا پرچالش موفق باشند. به طور كلی هنوز جوامع پذیرش كافی برای دیدن زنان در نقش‌های كلیدی و حرفه‌ای به‌ویژه در حوزه‌هایی ندارند كه در نگاه عام، مردانه‌ هستند. این نگاه در سراسر دنیا وجود دارد و فقط شدت آن در جوامع مختلف متفاوت است.» همه زنان معمولا طی دوران کار خود سقف شیشه‌ای تبعیض جنسیت را در مسیر پیشرفت بالای سرشان عمیقا احساس کرده‌اند. از این کارآفرین جوان پرسیدم آیا هیچ‌وقت پیش آمده احساس كند به دلیل این‌كه یك زن كارآفرین است، همكاری‌های لازم با او انجام نمی‌شود؟ وی در این رابطه بیان می‌کند: «خدا را شكر این موضوع در فعالیت‌های شركت ما تا به اینجا خیلی موجب سنگ‌اندازی‌ بزرگ نشده، اما نمی‌توان گفت اصلا پیش نیامده است. ما همیشه تلاش كرده‌ایم با روحیه مثبت از این سنگ‌اندازی‌ها عبور كنیم و متوقف نشویم. از آنجا كه من فقط 33 سال دارم بارها شده زمانی كه برای مذاكره با مجموعه‌ یا نهادهای بزرگ وارد جلسه می‌شوم به این دلیل که زن جوانی هستم، كارفرما احساس می‌كند نمی‌تواند روی كارم حساب باز كند. اما از آنجا كه معتقدم هیچ‌ مانعی نباید سد راه فعالیت‌مان شود همیشه تلاش كرده‌ام تا در چنین شرایطی مذاكره را به سمتی هدایت كنم كه كارفرما براساس كیفیت كار و نحوه اجرای طرح‌ها بخواهد قضاوتم كند.»
ابوالسحنی معتقد است زندگی مستقل و دور از خانواده در دوران تحصیل كمكش كرده است تا نگرش متفاوتی نسبت به بسیاری از مسائل پیدا کند. وی می‌افزاید: «البته خوش‌اقبالی‌هایی نیز داشته‌ام كه موجب شده تاكنون مشكل زیادی از این بابت نداشته باشم. پس از بازگشتم به ایران نیز در مجموعه‌ای حرفه‌ای كار كردم كه یكی از دو بنیانگذارش یك خانم جوان و صاحب سبك و تأثیرگذار بود و موجب شده بود در فضای مجموعه به هیچ عنوان حس برتری مردان نسبت به زنان ایجاد نشود. چه بسا به زنان بهای بیشتری نیز داده می‌شد. چنین فضایی در شكل‌گیری اعتماد‌به‌نفس كاری و حرفه‌ای‌ام بسیار مؤثر بود و به همین خاطر ترسی از راه‌اندازی كسب‌وكاری مستقل نداشتم. از طرف دیگر اكنون نیز كه شركت نوپای خود را راه‌اندازی كرده‌ایم در كارخانه نوآوری آزادی مشغول فعالیت هستیم، فضای كاری در شتاب‌دهنده‌های این مجموعه به صورتی ایده‌آل و حرفه‌ای است و هیچ گونه حس منفی به زنان منتقل نمی‌شود و همه همكاری‌ها و حمایت‌های لازم را دارند. قطعا چنین شرایط ایده‌آلی در همه محیط‌های كاری فراهم نیست.»
این کارآفرین جوان در مورد تفاوت سبک کار زنان با مردان تأکید می‌کند: «زنان بسیار منضبط‌تر، دقیق‌تر، مسؤولیت‌پذیرتر و نسبت به زمان‌بندی بسیار متعهدتر هستند و این موجب می‌شود كیفیت نهایی كار بسیار بهتر باشد. زنان مجموعه ما نیز در زمان اجرا بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌كنند و با دقت بالایی كه دارند موجب بالا رفتن کیفیت اجرای کار که برعهده آقایان است، می‌شوند.»
وی تصریح می‌کند: «به نظر من مهم‌ترین نكته‌‌ای كه سد راه پیشروی ما زنان می‌شود، باور نداشتن به توانایی‌هایمان است. زمانی كه كسی بخواهد مسیر جدیدی در زندگی‌اش باز كند پیش از هر چیز باید خودش به این باور رسیده باشد كه توانایی ایجاد این مسیر جدید را خواهد داشت. قطعا روحیه پر تلاش، جنگجو و خستگی‌ناپذیر كمك می‌كند تا هر خواسته‌ای به واقعیت تبدیل شود. در این صورت حتی تبعیض‌های رفتاری نیز نمی‌تواند مانع پیشروی به سوی هدف شود.»