وظایف مدیران كسب‌وكارها در دوران شیوع كرونا

وظایف مدیران كسب‌وكارها در دوران شیوع كرونا


شرایط كسب‌وكارها پس از عالم‌گیر شدن بیماری كووید-19 بسیار تغییر كرده است. كرونا همچون كاتالیزوری توانسته بسیاری از عادت‌های كاری سابق سازمان‌های بزرگ و كوچك را به‌سرعت تغییر دهد. خیلی از تغییرات به‌جای طی كردن زمان و هزینه برای جا افتادن و پذیرش جمعی در سازمان، به دلیل شیوع كرونا در سریع‌ترین زمان ممكن اتفاق افتاده‌اند.
تغییرات سریع در كنار آینده پیش‌بینی‌ناپذیر، شركت‌های نوپا (استارت‌آپ‌ها) را بیش ‌از پیش آسیب‌پذیر كرده است. در این زمان مدیران این كسب‌وكارها بیش از دیگران باید بتوانند خود را با شرایط تطبیق دهند و راهكارهای جدیدی برای برون‌رفت از بحران بیابند.
در ادامه به بعضی از كارهایی اشاره می‌كنیم كه بهتر است مدیران در این شرایط بحرانی كه كرونا پدید آورده، انجام دهند:

آموزش كاركنان: تغییر ساختار و فرآیندها برای كاركنان هر كسب‌وكاری ترسناك و پیچیده است. آموزش به آنها برای یادگیری ابزارها و فرآیندهای جدید به سریع‌تر شدن و بهبود فرآیندها كمك خواهد كرد. این آموزش می‌تواند در سطوح مختلف و بسته به كار هر فرد تعریف شود.
شركت‌های بزرگی همچون مایكروسافت كه تا پایان سال میلادی دوركار هستند با ارائه جزوه‌ای برای آشنایی كاركنان با شرایط جدید و فرآیندهای كاری پساكرونایی یادگیری شرایط جدید را برای همه تسهیل كرده‌اند.

سرمایه‌گذاری روی دوركاری:  دوركاری می‌تواند گزینه به‌صرفه و جذابی برای مدیران كسب‌وكارها باشد.
هرچقدر كاركنان با دوركاری احساس بهتری داشته باشند و راحت‌تر با آن كنار بیایند امكان سرمایه‌گذاری روی آن را دوچندان می‌كنند.
كرونا فرصت مناسبی است كه مدیران دوركاری را در سازمان خود امتحان كنند و امكان توسعه آن در آینده را بسنجند.

از دست ندادن فرصت استخدام: ممكن است عجیب به نظر برسد اما كرونا فرصت مناسبی برای جذب نیروی انسانی فراهم كرده است.
تعدیل نیرو در سایر كسب‌وكارها باعث شده نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف در بازار به دنبال شغل جدید باشند و مدیران كسب‌وكارها می‌توانند از این فرصت برای جذب نیروی متخصص استفاده كنند.

به‌روز بودن: داشتن اطلاعات دقیق از شرایط داخلی و خارجی در كنار كسب اطلاعات از حوزه‌های مرتبط برای هر كاری از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیر یك شركت نوپا باید بتواند بیش از سایر مدیران چابك باشد و در مواجهه با مشكلی مثل كرونا سریع‌تر اقدام كند.
همچنین حركت سریع‌تر در بازارهای جدید و تغییرات در مسیر توسعه به‌نحوی‌كه كمترین آسیب به كسب‌وكار نوپا وارد شود از كارهایی است كه مدیران چنین شركت‌هایی باید در دستور كار خود قرار دهند.

توسعه مهارت‌های جدید: فرصت پیش‌آمده در دوران كرونا می‌تواند امكان یادگیری مهارت‌های جدید را در سازمان فراهم كند. آموزش‌های آنلاین یكی از روش‌های سریع و راحت برای توسعه این مهارت‌هاست.
مدیران شركت‌های نوپا می‌توانند در این كار پیشقدم شوند و برای كارمندان‌شان تسهیلاتی برای شركت در این دوره‌های آموزشی فراهم كنند.