ایران در کنا ر فلسطین  می‌ماند

رهبر انقلاب در پاسخ به نامه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از ایستادگی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی تقدیر کردند:

ایران در کنا ر فلسطین می‌ماند

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه چندی قبل آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، با تأکید بر حمایت از مردم فلسطین، خاطرنشان کردند که جمهوری‌اسلامی از هیچ کوششی برای استیفای حقوق ملت فلسطین و دفع شر رژیم جعلی صهیونیستی دریغ نخواهد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی khamenei.ir، متن پاسخ رهبر انقلاب به شرح زیر است:
بسم‌ا... الرحمن‌ الرحیم
برادر مجاهد و عزیز جناب آقای اسماعیل هنیه دامت توفیقاته
رئیس محترم دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس
سلام‌علیکم
مرقومه‌ جنابعالی در خصوص تحولات اخیر در عرصه‌ فلسطین عزیز را با دقت ملاحظه کردم، از این‌که حرکت مقاومت فلسطین با مجاهدت و ایستادگی خود در برابر توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، موجبات ضعف و ناکامی آنها را فراهم آورده و در مقابل، عزت و سربلندی امت اسلامی را باعث گردیده‌است، خداوند سبحان را شکر می‌گزارم و از شما مجاهدان شجاع تشکر و قدردانی می‌کنم.
 دشمن زبون که در عرصه‌ میدانی شکست‌های غیرقابل جبرانی متحمل شده‌است، راهبرد توسعه‌طلبی خود و تضییع حقوق مسلم فلسطینی‌ها را ابتدا با فشار اقتصادی و محاصره‌ غزه‌ مظلوم و آنگاه با نیرنگ مذاکره و طرح صلح و سازش دنبال می‌نماید، و لکن جریان مقاومت و ملت شجاع فلسطین با منطق عقل و تجربه، تهدید و تطمیع آنها را برنتافته و همچون گذشته با ایستادگی مثال‌زدنی خود مسیر عزت و شرف را رقم زده و از این پس هم در همین صراط مستقیم حرکت خواهد کرد ان‌شاءا... .
قطعا حفظ هوشیاری، وحدت و یکپارچگی مردم و جریان‌های فلسطینی در خنثی‌سازی نقشه‌های شوم دشمن مؤثر بوده، جلب نصرت الهی را به همراه خواهد داشت. جمهوری‌اسلامی همچون گذشته به حکم وظیفه‌ دینی و انسانی و مبتنی بر اصول ارزشی انقلاب‌اسلامی از هیچ کوششی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و استیفای حقوق آنان و همچنین دفع شر رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی دریغ نخواهد کرد. امیدوارم پروردگار متعال بر عزت و قدرت شما بیفزاید.
والسلام‌علیکم و رحمه‌‌ا...
سیدعلی خامنه‌ای 



گفت‌و‌گو با نماینده جنبش حماس در تهران
هنیه در نامه  به رهبر انقلاب چه نوشت؟

 در سال‌های گذشته در مقاطع مختلف، نامه‌نگاری‌هایی از سوی مقامات فلسطینی با رهبر انقلاب صورت گرفته که برخی از آنها رسانه‌ای شده است. دیروز  در همین زمینه متن پاسخ رهبر انقلاب به نامه اخیر اسماعیل‌هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس منتشر شد. در باره این نامه با خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

دیروز رسانه‌ها متن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را منتشر كردند. نامه آقای هنیه به رهبر انقلاب چه زمانی نوشته شده بود؟
این نامه به‌تازگی ارسال شده است، تصور می‌كنم مربوط به هفته گذشته باشد و بنده نامه را تقدیم كردم.
نامه آقای هنیه به رهبری شامل چه محورهایی بود و درباره كدام موضوعات صحبت شده بود؟ چه شرایطی در حال حاضر ضرورت نگارش چنین نامه‌ای را ایجاد كرده بود؟
در این نامه پس از توضیح شرایط كنونی فلسطین به چند محور اشاره شده است. یكی از این موارد موضوع الحاق چند درصد از كرانه باختری به اسرائیل است.
موضوع بعدی این بود كه در سطح جهان‌اسلام اجلاسی تشكیل شود تا امت اسلامی درباره این برنامه و پروژه‌های ظالمانه دشمن صهیونیستی از جمله شهرك‌سازی و یهودی‌كردن قبله اول مسلمانان بحث و بررسی کنند و نسبت به آن واكنش نشان دهند و به جرایم رژیم صهیونیستی كه در طول تاریخ مرتكب شده است، توجه داشته باشند.
همچنین باید به برنامه عادی‌سازی روابط بین چند كشور عربی و رژیم اسرائیل توجه داشته باشیم؛ زیرا خطر این برنامه فقط متوجه فلسطین نیست بلكه خطر اسرائیل برای سایر بخش‌های جهان اسلام بیشتر از فلسطین است. باید با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مقابله كنیم، كشورهایی كه به دنبال رابطه با اسرائیل هستند، باید بدانند عادی‌سازی هیچ نتیجه خوبی نخواهد داشت.
همچنین در این نامه توضیحاتی درباره روابط بین حماس و جمهوری اسلامی ایران كه روابطی راهبردی برای مواجهه با دشمن مشترك یعنی رژیم اسرائیل است، اشاره شده بود.
در اوضاع كنونی موضوع فلسطین به مرحله‌ای رسیده است كه در حال حاضر دشمن صهیونیستی درصدد است 30 درصد از اراضی كرانه باختری را الحاق كند و این الحاق را به عنوان جزء لاینفك معامله قرن مطرح كرده‌اند.
لذا در این مرحله حساس آقای هنیه و دفتر سیاسی حماس از مسلمانان و رهبری اسلام خواستند كه به این شرایط ورود كنند؛ چراكه كشوری مانند جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه رهبری، جایگاه مهمی برای جهان اسلام و به‌خصوص برای فلسطین دارد.
آیا نامه‌نگاری‌های دیگری هم از سوی آقای هنیه با رهبر انقلاب صورت گرفته كه رسانه‌ای نشده باشد؟
بله نامه‌نگاری‌های دیگری نیز بوده است. چند نامه را خدمت مسؤولان ایران فرستادم كه تقریبا متن آنها نیز مانند نامه فعلی بود.
علت خاصی برای عدم انتشار آن نامه‌ها وجود داشت؟
خیر، تعداد این پیام‌ها و نامه‌ها زیاد بود و معمولا در مورد مواضع متعدد مقاومت و شرایط همان مقطع زمانی نگارش نامه بوده‌است كه برخی از آنها منتشر شده و لزومی به انتشار بقیه نبوده است.
محور مقاومت این روزها كه آمریكا و رژیم صهیونیستی در تلاش برای اجرای طرح معامله قرن است در چه شرایطی به‌سر می‌برد؟
همان‌طور كه گفتم معامله قرن فقط علیه فلسطین نیست بلكه علیه كل جهان اسلام است؛ نتانیاهو ایران و چند كشور عربی و اسلامی را تهدید می‌كند. در رسانه‌های رژیم صهیونیستی شاهدیم كه خودشان به جرایمی كه علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند اذعان می‌كنند. به تعبیری علیه جمهوری اسلامی ایران در حال جنگ نرم هستند. به این دلایل، معامله قرن امنیت كل جهان اسلام را هدف قرار داده و تهدید می‌كند. بنابراین در این راستا باید محور مقاومت را تقویت كنیم.
مواضع جمهوری اسلامی ایران و رهبر‌انقلاب چقدر در تقویت مقاومت تاثیرگذار بوده است؟
بدون شك نقش جمهوری اسلامی ایران و به‌خصوص رهبر انقلاب اسلامی در مساله فلسطین نقشی بزرگ و مثبت دارد كه این نقش، دشمنانی ما یعنی اسرائیل را آزار می‌دهد. نقش ایران موجب تقویت مقاومت فلسطین شده است. نزدیكی مواضع سیاسی ایران در كنار مردم مظلوم فلسطین بسیار طولانی و مثبت بوده است. و این جایگاه در تقویت نیروهای فلسطینی در مواجهه با دشمن صهیونیستی اثرات بسیاری داشته است. مسأله وحدت در مورد فلسطین بسیار اهمیت دارد، وحدت باید در اولویت ما باشد، باید دیدگاه مشتركی در سطح منطقه و در سطح بین‌الملل وجود داشته باشد و همه افراد منسوب به محور مقاومت باید به وحدت تام و كامل برسند.
با توجه به نامه‌نگاری‌های اخیر آقای هنیه به رهبر انقلاب، به نظر می‌رسد روابط جمهوری اسلامی ایران و حماس در یكی از بهترین شرایط در سال‌های گذشته قرار دارد. نظر شما چیست؟
می‌توان گفت روابط ما با جمهوری اسلامی ایران از حدود سال 1990 در مقاطع گوناگون به سمت روابط راهبردی بوده است. گرچه در چند مقطع فراز و نشیب‌هایی هم بوده، اما این فراز و نشیب‌ها در چارچوب روابط در یك خانواده و برادرانه بین ما و ایران بوده است.
وحدت بین نیروهای محور مقاومت در این مقطع زمانی و به‌خصوص در اوج هجمه راستگرایانی مثل ترامپ و نتانیاهو علیه جنبش‌های آزادی‌بخش و مسلمانان، اهمیت بسیاری دارد. امروز در سطح محور مقاومت روابط بسیار محكمی در مواجهه با دشمنان برقرار است.
در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو درباره طرح معامله قرن سخن گفتید. آینده این طرح را چگونه می‌بینید؟
این طرح ظالمانه‌ای است و از درون فروخواهد ریخت چراكه طراحان در این طرح مرتكب حماقت‌های دیپلماسی علیه قوانین بین‌المللی شده‌اند. در این طرح به چیزی به نام قانون احترامی گذاشته نشده است، گرچه ممكن است چند كشور عربی و اسلامی با اسرائیل روابطی داشته باشند اما با این طرح مخالف هستند. بنابراین طرح معامله قرن به دلایل متعددی موفق نخواهد بود.
همان‌طور كه دشمنان به‌واسطه مقاومت مردم غزه نتوانستند اقداماتشان را انجام دهند، معامله قرن هم به نتیجه نخواهد رسید و دنیا می‌بیند كه چقدر این طرح ظالمانه است و در آینده ان‌شاءا... فلسطینی‌ها پیروز خواهند شد.