هزینه تولید سریال در مراکز استان‌ها کم‌تر از پایتخت نیست

داوود سلیمان‌پور، تهیه‌کننده سریال «دخترم نرگس»:

هزینه تولید سریال در مراکز استان‌ها کم‌تر از پایتخت نیست

داوود سلیمان‌پور و سیدحسن فرخی به طور مشترک تهیه‌کنندگی سریال «دخترم نرگس» را برعهده دارند. سریالی که در 27 قسمت 45دقیقه‌ای به سفارش سیمای استان‌ها در صداوسیمای آذربایجان غربی تولید شده و از هفتم تیر از شبکه یک پخش می‌شود.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سلیمان‌پور با اشاره به قصه و فضای سریال «دخترم نرگس» گفت: داستان اصلی این سریال خانوادگی، قصه دختری به نام نرگس صادقی را روایت می‌کند که سومین فرزند خانواده است؛ پدر خانواده رحمان صادقی است که آقای محمود پاک‌نیت نقش او را بازی می‌کند. رحمان یکی از پیشکسوتان والیبال ارومیه است که شغلش هم زرگری است. این خانواده در طول قصه دچار بحران می‌شوند. به دنبال مشکل به وجود آمده اتفاقاتی رخ می‌دهد که تماشای آن برای مخاطب خالی از لطف نخواهد بود. روایت اصلی این سریال، خانوادگی است، ولی در کنار آن داستانی پلیسی هم داریم و قصه‌ها هم‌زمان با هم پیش می‌روند.
سلیمان‌پور با اشاره به جذابیت‌های مستتر در داستان این مجموعه اضافه کرد: موضوع اصلی داستان به همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در استان آذربایجان غربی بازمی‌گردد. این استان مهد ادیان گوناگون است و ساکنان استان هم ارتباط بسیار خوبی با هموطنان ارمنی، مسیحی و آشوری دارند. در این سریال به بحث قاچاق کالا و ارز هم گریزی زده می‌شود و به مبارزه به این مقوله می‌پردازیم. از سوی دیگر به بحث رونق تولید و حتی موضوع دریاچه ارومیه پرداخته می‌شود و فکر می‌کنم به دلیل این چندگانه بودن قصه‌ها مخاطب با مجموعه‌ای جذاب روبه‌رو خواهد بود.
این تهیه‌کننده درباره داستان‌های فرعی سریال خاطر نشان کرد: داستان‌های فرعی در این سریال بسیار است، ولی به هیچ کدام به شکل اپیزودیک پرداخته نمی‌شود و همه آن‌ها موازی با هم در طول سریال پیش می‌روند، به طوری‌که هم‌زمان با روایت اصلی داستان این قصه‌ها را می‌بینیم.
سلیمان‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر مکان لوکیشن‌های سریال «دخترم نرگس» گفت: بیشتر لوکیشن‌های این سریال در ارومیه و حومه آن است. دلیل این انتخاب هم این بود که می‌خواستیم فضای این سریال با بقیه کارهایی که مخاطبان تا به حال دیده‌اند و معمولاً بیشتر لوکیشن و فضاهایشان در پایتخت می‌گذرد، تفاوت‌هایی به لحاظ بصری داشته باشد.
400 بازیگر در یک سریال
در سریال «دخترم نرگس» بازیگران شناخته شده‌ای چون محمود پاک‌نیت، مریم خدارحمی، رحیم نوروزی، حسین سحرخیز، مهوش صبرکن، آتش تقی‌پور، فریبا طالبی و امیرحسین صدهزاری در کنار بازیگران بومی استان مثل هاشم چاووشی، جمال ذوالقدر، هرمینه بارسنجی، شراره مظلومی‌فر و ماهرخ رفیع‌زاده به ایفای نقش پرداخته‌اند. تهیه‌کننده این مجموعه درباره نحوه انتخاب بازیگران و ملاک چینش آن‌ها گفت: در بحث انتخاب بازیگران بیشتر نظر کارگردان مجموعه آقای پیران دخیل بود. از زمانی که فیلمنامه برای تولید نهایی شد، مشخص بود که برای پخش از یکی از شبکه‌های سه‌گانه درنظر گرفته می‌شود. در این سریال حدود 400 بازیگر اصلی و فرعی داریم که از این تعداد حدود 8-7نفر بازیگر پایتخت‌نشین هستند و در کنار این دوستان از بازیگران محلی و بومی هم بهره برده‌ایم. طبیعی بود که تصمیم گروه برای نقش‌های اصلی، استفاده از بازیگرانی باشد که برای مخاطبان شبکه‌های اصلی شناخته شده باشند.
سلیمان‌پور ضمن اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌های بومی استان‌های مختلف درباره جذابیت سریال‌هایی که در شهرهایی غیر از پایتخت ساخته می‌شوند، تصریح کرد: طبیعی است وقتی بیننده از لحاظ بصری با تنوع لوکیشن، تصویر و اماکن جدید رو‌به‌رو می‌شود، جذب سریال خواهد شد و این موضوع کمک بیشتری در جذب او برای تماشای سریال می‌کند. البته غیر از لوکیشن، سایر شاخصه‌های بومی و محلی ما مانند لباس محلی و حتی زبان و لهجه در کار کم‌تر است و فقط ترانه پایانی سریال به زبان آذری است.
مصائب ساخت سریال استانی
این تهیه‌کننده در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: تصور باطلی میان برخی از دوستان وجود دارد که فکر می‌کنند وقتی کاری خارج از تهران اجرا می‌شود، هزینه‌هایش کم‌تر است. در صورتی‌که این اتفاق برعکس است؛ چراکه هزینه‌های جانبی مانند حمل و نقل و اسکان گروه هم به کار اضافه می‌شود. از طرف دیگر طبیعی است که گروه سازنده به دلیل دوری از محل سکونت خودشان دستمزدهای بیشتری را مطالبه می‌کنند و به نوعی حق مأموریت می‌گیرند. همه این موارد در نهایت باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. با این اوصاف امیدواریم مسؤولان سازمان از این دست کارها حمایت بیشتری کنند تا شاهد ساخت سریال‌های بومی و منطقه‌ای در استان‌های مختلف باشیم و هنرمندان جدید هم وارد عرصه شوند و چشم‌اندازهای جدید هم به مخاطبان مختلف معرفی شود.
سلیمان‌پور در پایان تاکید کرد: فیلمنامه این سریال از سال 97 روی میز بود و تولید مجموعه هم از سال 98 آغاز و تا امسال به طول انجامید. به همین خاطر جا دارد از مسؤولان سازمان که در این دو سال از ساخت این سریال حمایت کردند، تشکر ‌کنم. از مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان غربی و معاون سیمای مرکز که ما را تنها نگذاشتند و کنارمان بودند و همه عزیزانی که در به ثمر رساندن این سریال یاری‌مان کردند، سپاسگزارم.