پرندگان رباتیك شگفت‌انگیز

پرندگان رباتیك شگفت‌انگیز

آریا صبوری پژوهشگر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات


هر دو سال و گاهی هر سال، بخش رباتیك شركت فستو (Festo)  از طرح‌های فوق‌العاده خود در بخش ربات‌های الهام‌گرفته از طبیعت رونمایی می‌كند. برخی از این ربات‌های شگفت‌انگیز مانند ربات مورچه، مرغ دریایی، پنگوئن، عروس دریایی و... در چند سال گذشته علاقه‌مندان دنیای علم و فناوری را عمیقا شگفت‌زده كرده‌اند. ربات‌های الهام‌گرفته از طبیعت سعی دارند با شبیه‌سازی حیوانات و حشرات و در اصل شبیه‌سازی مكانیسم‌های حركتی موجودات زنده اقدام به ساخت ربات‌های تحقیقاتی كرده و در ضمن مطالعه علوم طبیعی را از طریق سیستم‌های رباتیك بهبود بخشند.
به‌تازگی شركت فستو از آخرین دستاوردهای خود در سال جاری رونمایی كرده است. این شركت امسال دو سامانه نوین رباتیك را رونمایی كرده است؛ یكی سیستمی با عنوان بایونیك موبایل اسیستانت  (BionicMobileAssistant، یك ربات بستر پویا است كه گریپر ویژه‌ای دارد كه براساس فشار هوا كنترل می‌شود و از دست انسان الهام گرفته شده است) و دیگری سیستمی با عنوان بایونیك‌سوئیفت (BionicSwift) كه مجموعه‌ای از پرندگان رباتیك كوچك است كه با هم به صورت ازدحامی و در دسته‌هایی با تعداد زیاد پرواز می‌كنند.
پرواز پرندگان همیشه بشر را مجذوب خود كرده است. این شركت شبكه‌ای به نام شبكه یادگیری بیونیك فستو راه‌اندازی كرده است كه از تولید مجموعه‌ای الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای مطالعه روی پرواز گروهی پرندگان و كار روی آن توسط سیستم‌های رباتیك با توجه به دنیای طبیعی توسعه یافته است. با ساخت بایونیك‌سوئیفت، فستو به طور مداوم به توسعه بیشتر اشیای پرواز بیونیك (الهام‌گرفته از طبیعت)
ادامه می‌دهد.
بایونیك‌سوئیفت‌ها اولین پرندگانی نیستند كه فستو تولید كرده است. اما آنها با بال‌های قابل انعطاف و دارا بودن ساختاری شبیه پر پرندگان بسیار دوست‌داشتنی هستند. هر پرنده بایونیك‌سوئیفت (در هر جمع پروازی آنها پنج پرنده وجود دارد) فقط 42 گرم وزن دارد كه شش گرم آن وزن یك باتری است. یكی از موتورها، فلپ بال را كنترل می‌كند، دو موتور دیگر پرواز را هدایت خواهد كرد. در حال حاضر زمان هر پرواز
هفت دقیقه است.
یكی از ویژگی‌های مهم فستو در طرح ربات‌های پروازی جدیدش، طراحی یك شبكه هوشمند اشیای پروازی و مسیریابی جی‌پی‌اس است كه به نوعی توانسته یك سامانه ناوبری سه‌بعدی با كمك هوش مصنوعی ایجاد كند. این سیستم برای هدایت پروازهای دسته‌جمعی ربات‌ها از مقصدی به مقصد دیگر و انجام مانورهای هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
طرح دیگر فستو به نام بایونیك موبایل اسیستانت به طور مستقل در محیط حركت می‌كند و می‌تواند - به كمك یك شبكه عصبی - به طور مستقل اشیا را بشناسد، آنها را درك كرده و با مردم در انجام كارها همكاری كند. این سیستم دارای یك ساختار ماژولار است و یك گریپر پنوماتیك دارد كه از دست انسان الهام گرفته است. ربات‌های همكار كه در تعامل با انسان هستند در آینده نقش پررنگی در زندگی و انجام امور روزانه افراد
خواهند داشت.
منبع: spectrum.ieee.org