توزیع رمدسیویر و فاویپیراویر ایرانی در بیمارستان‌ها ‌

توزیع رمدسیویر و فاویپیراویر ایرانی در بیمارستان‌ها ‌


خبر خوش این است که دو داروی کرونا که از چند ماه پیش تولید آن شروع شده، از روز یکشنبه در بیمارستان‌ها توزیع شده‌است‌؛ خبری که البته هنوز اما و اگرهایی دارد. می‌گویند مصرف بی‌رویه این داروها به دلیل حساسیتی که دارند، می‌تواند موجب مقاومت ویروس شود؛ در نتیجه در شبکه‌ای کاملا رسمی، ضبط و ثبت و توزیع می‌شود. البته این‌طور که معلوم است، هنوز قیمت مشخصی برایش تعیین نشده اما بی‌تردید، قیمت نوع داخلی آن قطعا کمتر از یک چهارم قیمت نوع خارجی آن خواهد بود. با همه اینها، چیزی که کاملا عیان است این است که فعلا نباید به تصمیم و تشخیص خودمان، در داروخانه‌های عادی سطح شهر به دنبالش بگردیم.
 محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو از توزیع محدود این داروها با توجه به حساسیت این داروها و امکان سوءاستفاده از بازار می‌گوید:
«به منظور جلوگیری از مقاومت ویروس در برابر این داروها به علت مصرف و تجویز نابجا، توزیع این داروها به صورت محدود در بیمارستان‌ها انجام می‌شود. داروی رمدسیویر و فاویپیراویر در بیمارستان‌های دارای بخش‌های بستری بیماران کرونا توزیع شد و در تامین این داروها برای بیماران مشکلی نداریم. این دارو و داروی فاویپیراویر وارد فهرست داروی کشور شده‌اند و انواع داخلی این داروها در کشور تولید شده و به میزان نیاز بیمارستان‌ها برای درمان بیماران کرونایی توزیع می‌شود.» علاوه بر آن، یک محموله وارداتی داروی رمدسیویر هم به کشور وارد شده و قرار است یکی دو روز آینده با نظارت معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیار بیمارستان‌ها قرار بگیرد. این‌طور که مشخص است، مراحل تولید این داروها از دو ماه پیش در کشور شروع شده‌بود و از هفته گذشته توزیع این داروها در بیمارستان‌های دانشگاهی آغاز شده و حالا هم قرار نیست این داروها در خارج از بیمارستان و داروخانه‌ها توزیع شود. اما موضوع مهم در این میان، توانمندی ایران در تولید این داروی داخلی است؛ به طوری که رئیس سازمان غذا و دارو از اطمینان برای تولید داخلی دیگر داروها می‌گوید: در مورد داروی رمدسیویر باید بگویم که ماده اولیه این دارو نیز در کشور تولید می‌شود و توانمندی تولید همه مراحل آن در کشور وجود دارد و به طور کلی هر دارویی که در دنیا تولید و عرضه شود و امکان کمک به درمان کرونا را داشته‌باشد، در صورتی که در پروتکل درمانی کشور تایید شود، امکان تولید آن را در داخل داریم.
 درانتظار قیمت‌گذاری
 شانه‌ساز می‌گوید هنوز قیمت مشخصی برای این دارو‌ها تعیین و تصویب نشده‌است: «این داروها البته هنوز در فهرست پوشش بیمه‌ای قرار نگرفته و امیدواریم این اتفاق زودتر بیفتد زیرا در دراز مدت هزینه سنگینی به دوش نظام سلامت تحمیل می‌کند. در حال حاضر، داروی رمدسیویر در کمیسیون قیمت‌گذاری وزارت بهداشت قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت نوع داخلی آن قطعا کمتر از یک چهارم نوع خارجی خواهدبود.»
 اما خوشی خبر تولید و توزیع داروی کرونا، تلخی‌هایی هم داشته‌است. شانه‌ساز می‌گوید برخلاف همه تذکراتی که مبنی بر تهیه این دارو از شبکه رسمی کشور یعنی بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و معاونت‌های غذا و دارو در کشور داده‌شده، اما در هفته گذشته، عده‌ای سوءاستفاده‌ کرده‌اند و اقلام دارویی را که هنوز به تایید رسمی سازمان غذا و دارو نرسیده‌بود، با قیمت‌های بسیار گزاف به فروش رساندند: «داروی رمدسیویر به‌تازگی در پروتکل درمان کرونا در ایران تایید شده‌است اما متاسفانه تا قبل از تاییدیه این دارو، عده‌ای سودجو انواع تقلبی این دارو را در بازار سیاه به قیمت‌های بسیار گزاف توزیع می‌کردند و جان مردم را به خطر می‌انداختند. داروهایی که توزیع می‌شدند بعضا آنتی بیوتیک‌های ساده‌ای بودند که در درمان کرونا تاثیری نداشتند. ما از پزشکان هم می‌خواهیم به جز موارد بستری بدحال در بیمارستان، این دارو را برای بیماران غیر‌بستری تجویز نکنند و باعث سرگردانی مردم نشوند. در گذشته هم این خواسته را از پزشکان داشتیم و از آنان خواسته‌بودیم  اجازه دهند مطالعات بالینی اثربخشی این دارو در کشور تمام شود؛ اما عده‌ای توجه نکردند و به بازار سیاه داروی تقلبی رمدسیویر در بازار سیاه دامن زدند.»