لشکر‌کشی توییتری در ریاض

لشکر‌کشی توییتری در ریاض

حسین عزیزی بین‌الملل


 بحران داخلی در ریاض به نقطه اوج خود رسیده است. انتشار اخبار ضد و نقیض درخصوص مرگ ملک‌سلمان پادشاه سعودی‌ها، منجر به صف‌آرایی دوباره مخالفان و طرفداران پادشاهی محمد بن‌سلمان در خاندان سعودی شده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ریاض در صورت پادشاهی بن‌سلمان یا هر فردی دیگر، تا سال‌ها به ثبات داخلی و سیاسی نخواهد رسید و جنگ قدرت به صورت مخفی و  آشکار میان هزاران شاهزاده ادامه خواهد داشت.
در حالی که هنوز تکلیف زنده یا مرده بودن پادشاه سعودی‌ها مشخص نیست، لشکرکشی توییتری گسترده‌ای میان طرفداران و مخالفان بن‌سلمان رخ داده است. کاربران در حال متهم کردن بن‌نایف به فساد هستند. دو منبع در گفت‌وگو با رویترز هدف از انتشار این پیام‌ها را اعتبارزدایی از ولیعهد سابق عربستان سعودی قبل از اعلام جرم علیه او و هموار ساختن راه «محمد بن‌سلمان» برای نشستن بر تخت پادشاهی عنوان کرده‌اند. محمد بن‌نایف سال ۲۰۱۷ طی کودتایی در کاخ پادشاهی عربستان سعودی از سمت ولیعهدی سعودی برکنار و محمد بن‌سلمان جانشین او شد. پیام‌ها علیه بن‌نایف از روز جمعه و همزمان با وخامت حال پادشاه سعودی‌ آغاز شده‌اند و علاوه بر او دستیارش «سعد الجبری»، مقام سابق سعودی را هم شامل شده‌اند. این پیام‌ها، از‌سوی بن‌سلمان و حامیانش مخابره می‌شود. پیام‌هایی که نشان‌دهنده استمرار منازعات در ریاض خواهد بود.
در مقابل، طرفداران بن‌نایف نیز از بن‌سلمان به عنوان فردی بی‌کفایت و ناتوان یاد کرده‌اند که قدرت اداره کشور را پس از ملک‌سلمان ندارد.