واكسن دزدی انگلیسی‌ها در روز روشن

پیش‌خرید 90 میلیون دوز واكسن كرونا چگونه در اختیار لندن قرار گرفته است ؟

واكسن دزدی انگلیسی‌ها در روز روشن

 از آغاز شیوع ویروس كرونا، تلاش زیادی از سوی دو كشور آمریكا و انگلیس جهت پیش‌خرید واكسن كووید-19 صورت گرفته است. دراین خصوص، دولت‌های آمریكا و انگلیس رایزنی‌های زیادی را با شركت‌های دارویی چندملیتی در جهان صورت داده‌اند. بر اساس این رایزنی‌ها، واشنگتن و لندن ضمن پیش‌خرید اكثر واكسن‌های تولید شده با قیمت‌های هنگفت، درصدد استفاده از حق انحصار خرید و توزیع این واكسن در جهان هستند. به عبارت بهتر، لندن و واشنگتن تلاش می‌كنند تا از خرید و انباركردن واكسن‌های كرونا، به مثابه ابزاری علیه بشریت استفاده كنند.  مقامات دولت انگلیس در تازه‌ترین مواضع خود از دسترسی اولیه به ۹۰میلیون دوز واكسن كرونا خبر داده‌اند. علاوه بر این راه‌های درمان بیماری از طریق آنتی‌بادی‌های خنثی‌كننده كروناویروس جدید برای محافظت از كسانی كه نمی‌توانند واكسن دریافت كنند، لحاظ شده است. این دوز‌ها با همكاری سه ابرشركت دارویی از جمله شركت فایزر فراهم شده است.هدف دولت انگلیس این است كه تا ماه اكتبر ( اوایل مرداد و شهریور) 500 هزار نفر برای مشاركت در مطالعات واكسن در مقیاس بزرگ در سراسر انگلیس ثبت نام كنند. گفته می‌شود اگر هزاران نفر ثبت نام كنند، به دانشمندان و محققان كمك می‌كند تا اثربخشی هر واكسن را بهتر بشناسند و تلاش‌ها را برای كشف یك واكسن ایمن و كارآمد سرعت بخشند. این كشور همچنین با شركت  ZOE همكاری می‌كند تا به بررسی همه مطالعات واكسن و تبلیغ رجیستری NHS بپردازد.
سوال اصلی اینجاست كه چرا دولت انگلیس با وجود داشتن حدود 55 میلیون نفر جمعیت كه بسیاری از آنها نیز به ویروس كووید -19 مبتلا شده‌اند، در حال جمع آوری ده‌ها میلیون دوز واكسن بیشتر است؟! از سوی دیگر، مسلم است كه دولت انگلیس قصد ندارد واكسن‌ها را در میان همه مردم این كشور توزیع كند. بدیهی است كه لندن در این معادله، اهداف دیگری را در نظر دارد.
 بازی آمریكا و انگلیس با جان مردم
رقابت بر سر انحصار توزیع واكسن كرونا ماه‌هاست میان لندن-واشنگتن با دیگر كشورهای دنیا آغاز شده است. اخیرا بیش از ۱۴۰ سیاستمدار و متخصص با صدور نامه سرگشاده مشتركی، خواستار این شدند كه واكسن كرونا در تسلط انحصاری هیچ كشوری نبوده و استفاده از این واكسن برای استفاده جهانی آزاد باشد و كشورهای فقیرتر در این بین نادیده گرفته نشوند. این نامه سرگشاده در حالی صادر شده كه مدیران اجرایی شركت داروسازی «سانوفی» فرانسه اخیرا اعلام كرده‌اند با توجه به این كه دولت واشنگتن بیشترین بودجه مربوط به تحقیق و تولید واكسن كرونا را تامین كرده است، بنابراین آمریكا اولین كشوری خواهد بود كه از این واكسن استفاده خواهد كرد! چنین اظهاراتی از سوی مدیران سانوفی، جنجال زیادی ایجاد كرده است.
مدیران این شركت داروسازی فرانسوی تحت فشار دولت پاریس و جامعه بین‌الملل، از مواضع اولیه خود مبنی بر اولویت آمریكا در استفاده از واكسن‌های تولید شده در فرانسه عقب‌نشینی كردند، اما این عقب‌نشینی جنبه ظاهری دارد!
 نقض حقوق بشر از سوی لندن و واشنگتن
تلاش مشترك لندن و واشنگتن مبنی بر در دست‌گرفتن انحصار توزیع واكسن‌های كووید-19 در جهان، مصداق عینی نقض حقوق بشر محسوب می‌شود، زیرا این اقدام به بی‌بهره ماندن بسیاری از كشورها و بیماران‌شان از واكسن كرونا منجر خواهد شد. تجربیات دهه‌های گذشته و اخیر نشان می‌دهد لندن و واشنگتن واكسن‌های كرونا را با رویكردی انسانی توزیع نخواهند كرد و صرفا اهداف سیاسی خود را در این معادله در نظر خواهند گرفت. در حال حاضر ده‌ها شركت دارویی در سكوت و بدون جنجال رسانه‌ای در آمریكا، اروپا و حتی استرالیا در حال ساخت واكسن كرونا و انجام تحقیقات پیشرفته در این خصوص هستند.
در این میان لندن و واشنگتن با شركت‌های دارویی و آزمایشگاهی وارد معامله شده و تلاش كرده تمام محصولات‌شان را از اكنون (در قالب قرارداد پیش خرید) در اختیار بگیرد. برخی از این موسسات نیز تمام واكسن‌های خود (كه كارآمدی آنها در مراحل آزمایشگاهی در مقابل ویروس كرونا قطعی شده است) را پیش فروش كرده و متعهد شده‌اند توزیع این ساختار یا در حقیقت داروها و واكسن‌ها در انحصار كامل دولت آمریكا باشد.
 جدال پشت پرده در لندن
برخی سیاستمداران انگلیسی، در خصوص بازی دولت بوریس جانسون در زمین دولت ترامپ (در ماجرای كسب انحصار توزیع واكسن كرونا در جهان) هشدار داده‌اند. میان احزاب مختلف انگلیسی از جمله برخی اعضای حزب محافظه كار، حزب متبوع بوریس جانسون اختلاف نظر وجود دارد.
برخی از اعضای حزب محافظه‌كار نیز معتقدند كه انگلیس باید با رویكرد جمعی اتحادیه اروپا همراه شود و استدلال‌شان این است كه هنوز برگزیت به صورت كامل اتفاق نیفتاده و تا پایان مذاكرات، لندن باید كماكان به هم‌پیمانی با اروپای واحد در بسیاری از حوزه‌های درمانی، حقوقی و حتی اقتصادی ادامه دهد. درخواستی كه به نظر می‌رسد مورد پذیرش جانسون قرار نگرفته است... .