آهنگسازِ پیكان

اول مرداد روز تولد انوشیروان روحانی، آهنگساز است

آهنگسازِ پیكان


در دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ با رواج تدریجی برگزاری جشن تولد در ایران، در این مهمانی‌ها بیشتر از آهنگ مشهور انگلیسی Happy Birthday to you استفاده می‌شد و برخی آن را با ریتم شش‌وهشت كه به گوش ایرانیان بیشتر آشناست و شعر فارسی اجرا می‌كردند. این آهنگ معروف‌ترین آهنگ تولد در جهان است. كتاب ركوردهای گینس در سال ۱۹۹۸ آن را شاخص‌ترین آهنگ به زبان انگلیسی اعلام كرد. گفته می‌شود ترانه این آهنگ به بیش از 18 زبان ترجمه و اجرا می‌شود.
اواخر سال ۱۳۴۸ شركت ایران‌ناسیونال تصمیم گرفت به مناسبت چهارمین سال شروع تولید خودروی پیكان یك فیلم مستند ـ تبلیغاتی تولید كند.
 از انوشیروان روحانی خواسته شد آهنگی برای این مستند بسازد. جالب است بدانید مبلغ 50 هزار تومان دستمزد برای ساخت این قطعه اختصاص داده‌شد. این در حالی‌ است كه قیمت پیكان نو در آن سال‌ها حدود 18 هزار تومان بود! این آهنگ همان آهنگ معروف (تولد تولد تولدت مبارك) است كه ترانه آن را پرویز خطیبی و نوذر پرنگ سروده‌اند. طبق گفته روحانی، بیت اول ترانه یعنی لبت شاد و دلت خوش، چو گل پرخنده باشی توسط پرویز خطیبی و بیت بیا شمع هارو فوت‌كن، كه صد سال زنده‌باشی توسط نوذر پرنگ سروده شد.
كامران شیردل فیلم تبلیغاتی تولدت مبارك را ساخت و 400 كپی از این فیلم سه‌دقیقه‌ای تكثیر و در برنامه نوروزی سینماهای سراسر ایران قبل از فیلم اصلی پخش شد و استقبال زیادی از آن به عمل آمد.
آهنگ تولدت مبارك به‌سرعت همه‌گیر شد و صفحه‌های 45 دور آن در تعداد وسیعی به فروش رسید.
انوشیروان روحانی درباره فروش این صفحات موسیقی گفت: طراحی جلد صفحه توسط نصرا... روحانی، عموی من اجرا شده‌بود و خودم همزمان به ژاپن رفتم و به شركت سان كیوسیكی در ژاپن سفارش ساخت جعبه جواهرات، اسباب‌بازی و وسایلی را دادم كه هنگام استفاده از آنها آهنگ تولدت مبارك پخش می‌شد. این كار به فراگیرشدن آهنگ كمك زیادی كرد.
سال 1349 و در مراسم جشن‌تولد پیكان، هنگامی كه این ترانه خوانده می‌شد، پیكان 49 از میان كیكی بزرگ ظاهر شد.