ترامپ‌هراسی در قاب جنایی

این روزها که کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ آغاز شده، دیدن فیلم 22 ژوئیه، محصول سال 2018 اهمیت بیشتری پیدا کرده‌است

ترامپ‌هراسی در قاب جنایی

امروز زمان مناسبی است برای دیدن فیلم 22 ژوئیه، اگر فیلم را ندیده‌اید. علت این توصیه را در تقویم جست‌وجو نکنید هر چند که بی‌ارتباط با رخدادی نیست که 9 سال پیش در نروژ رخ داد. دلیل توصیه ما این است که انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا چند ماه دیگر یعنی آبان امسال برگزار می‌شود و یکی از شعارهای انتخاباتی جو بایدن رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ این است که ممنوعیت سفر مسلمانان به خاک آمریکا را لغو خواهدکرد. حالا چرا این دو مسأله با هم مرتبط هستند. فیلم 22 ژوئیه که بر اساس یک داستان واقعی و بر مبنای کتاب «یکی از ما» ساخته‌شده، به ترامپ‌هراسی در جوامع آمریکایی و اروپایی اشاره دارد و اتفاقاتی که بعد از ریاست‌جمهوری او در آمریکا رخ داده‌است.

شبه مستند جنایی
گرینگرس در دهمین فیلمش «۲۲ ژوئیه» محصول 2018 ، حوادث تروریستی در شهر اسلو، پایتخت نروژ را روایت می‌کند که یکی به کشته‌شدن هفت نفر منجر شد و دیگری حمله به اردوی هواداران حزب کارگران نروژ با ۶۹ کشته را شامل می‌شد. این دو اقدام تروریستی که توسط یک نفر صورت گرفته بود، در مجموع به زخمی‌شدن بیش از   300 نفر در  جولای  2011 منجر شد.
تروریسم از نمای نزدیک
فیلم «۲۲ ژوئیه» از همان اولین صحنه، تلاش می‌کند چهره مخوف و کثیف نژادپرستی و تروریسم را نمایش بدهد؛ درست از همان‌جا که آندرس سلاحش را برمی‌دارد و به سمت تعدادی نوجوان می‌رود. شاید فیلم به دلیل ساختار شبه مستند و روایت داستانی کمرنگش، چندان توجه تماشاگرانش را جلب نکند؛ اما در ارائه یک تصویر دردناک و تاثیرگذار از تروریسم بسیار موفق عمل می‌کند و حرف‌های جدی و مهمی برای مردم آمریکا و اروپا دارد. ماجرا از این قرار است که هر دو حمله تروریستی نروژ  توسط یک راستگرای افراطی پوپولیست صورت گرفته که با جامعه چندفرهنگی و مهاجرپذیر آمریکا و مخصوصا حضور مسلمانان در کشورهای اروپایی مخالف است. اندیشه‌های افراطی آندرس شاید در نگاه اول بسیار مقتدرانه و تاثیر‌گذار باشد اما خیلی زود ماهیت اصلی را خود را بروز می‌دهد. اینجاست که این اندیشه‌ها به نظر آشنا می‌رسند. گویی اندیشه‌های نژادپرستانه، پوپولیست و ضد مهاجر دونالد ترامپ هم در جوامع آمریکایی و هم اروپایی تکثیر شده و این بر هولناکی فیلم اضافه می‌کند.