هر كرونایی «كرونا» نیست!

تویوتا كرونا را چقدر می‌شناسید؟

هر كرونایی «كرونا» نیست!



 حالا كه بازار كرونا داغ است و این ویروس بلای جانمان شده، یادی كنیم از كرونای دوست‌داشتنی‌ كه نه بلای جان و بلكه آرام جان بود!
«تویوتا كرونا» یك خودروی اقتصادی سایز متوسط است كه تقریبا نیم‌قرن روی خط تولید ژاپنی‌ها قرار داشت و البته ما هم دو نسل از این خودرو را در بازار كشورمان داشتیم. البته قبل از این‌كه برخی از تویوتادوستان گارد بگیرند، بگوییم كه كرونا و كرولا دو محصول جدا با شمایل، نسل‌ها و ابعادی متفاوت هستند و اشتباه تایپی یا لُپی نداشته‌ایم!  اینجا منظورمان دقیقا كرونایی است كه از سال 1336 شمسی/ 1957 میلادی روی خط تولید تویوتا قرار گرفت و در آذر 1380/ دسامبر 2001 نیز با توجه به حضور مدل كمری و محبوبیت بالاتر آن (با توجه به شبهات ابعاد و كلاس)، به كتابچه تاریخ این خودروساز پیوست.
این محصول 10 نسل متفاوت داشت كه نسل‌های پنجم و هشتم آن را در بازار كشورمان داشتیم. نسل پنجم در كنار تویوتا كارینا (محصول دیگری كه از نظر ظاهر با كرونا متفاوت بود اما در باطن خودروهایی یكسان محسوب می‌شدند) در ایران به فروش می‌‎رسید كه به‌زعم قدیمی‌ترها كرونا را افراد مسن‌تر و كارینا را جوان‌ترها
انتخاب می‌كردند.  نسل هشتم آن نیز از اواخر دهه 60 تا اوایل دهه 70 در ایران حضور داشت كه این خودرو نیز با كرولای نسل ششم همدوره بود.  كرونا در نسل‌های متفاوت خود نسخه‌های سدان، كوپه (كه در نسل پنجم از پلتفرم مشتركی با تویوتا سلیكا بهره می‌برد)، استیشن،‌هاچ‌بك و... را تجربه كرده بود و عمدتا با موتورهای چهار سیلندر كم‌حجم بنزینی و دیزلی در بازار جهانی حضور داشت. در پایان اشاره كنیم كه این خودرو از نسل اول تا هفتم با محور فعال عقب (دیفرانسیل عقب) تولید می‌شد و تنها در سه نسل پایانی به صورت دیفرانسیل جلو طراحی شد.