راهزنی هوایی آمریكا  مستوجب مجازات است

ناصر قندیل، سردبیر روزنامه البناء و تحلیلگر برجسته لبنانی در گفت و گو با جام‌جم:

راهزنی هوایی آمریكا مستوجب مجازات است

اقدام تروریستی و غیرقانونی اخیر دو جنگنده اف- 15 آمریكایی علیه هواپیمای مسافربری ماهان، مولد دغدغه‌ها و تحلیل‌های جدیدی در فضای سیاسی منطقه بوده است. شك و شبهه‌ای وجود ندارد كه كلیت حضور جنگنده‌های آمریكایی در آسمان سوریه، آن هم در حالی كه حكومت این كشور مخالف حضور اشغالگران آمریكایی است، مصداق بارز نقض حق حاكمیت كشورها و فراتر از آن، نقض حقوق بین‌الملل باشد. سوال دیگر این‌ كه آمریكا از این اقدام و تنش‌سازی‌های مشابه، چه هدفی را در سر می‌پروراند؟ در این خصوص گفت‌و‌گویی با ناصر قندیل، تحلیلگر برجسته لبنانی و سردبیر روزنامه البناء صورت داده‌ایم.

اقدام اخیر جنگنده‌های آمریكایی علیه هواپیمای مسافربری ایرانی را چگونه ارزیابی می‌كنید؟ این اقدام به لحاظ حقوقی و منطقه‌ای چه تبعاتی برای واشنگتن خواهد داشت؟
بدیهی است كه این اقدام، مصداق بارز یك عمل تروریستی محسوب می‌شود. ایجاد مزاحمت برای یك هواپیمای مسافربری و غیرنظامی، آن هم در آسمان یك كشور دیگر، به معنای وقوع چند جرم همزمان از سوی طرف مهاجم می‌باشد. اقدام اخیر جنگنده‌های آمریكایی در حریم هوایی سوریه اثبات كرد كه واشنگتن اساسا اعتبار و نقشی برای قوانین جمعی و قواعد رایج حقوقی پذیرفته شده در جهان قائل نیست. این موضوع، محدود به اقدام اخیر مقامات آمریكایی نبوده و نخواهد بود. باید تاكید كنم كه اقدام اخیر جنگنده‌های آمریكایی، مصداق تجاوز محسوب می‌شود و تجاوز مستوجب محاكمه و مجازات است. بدون شك این اقدام تروریستی از سوی محور مقاومت بدون جواب نخواهد بود.
هدف آمریكا از آشكارسازی تهدیدات و عملیات تروریستی خود علیه كشورهای منطقه را چگونه ارزیابی می‌كنید؟ كاخ سفید در كوتاه مدت یا بلندمدت به دنبال چیست؟
همان گونه كه اشاره كردید، آمریكا طی ماه‌های اخیر به صورتی آشكارتر، دست به تهدید كشورهای منطقه می‌زند. اصرار كاخ‌سفید مبنی بر استمرار حضور نظامی در عراق یا فراتر از آن، تحریم‌های یكجانبه‌ای كه واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران، سوریه، حزب ا... و دیگرجریان‌های مقاومت در یمن و فلسطین و دیگر كشورها اعمال می‌كند، نشان می‌دهد كه نقشه‌ها و طرح‌های راهبردی آمریكا به گونه‌ای كه از سوی این كشور در منطقه طراحی و پیش‌بینی شده بود، پیش نرفته و جریان مقاومت، نقشه‌ها و معادلات مدنظر آمریكا و متحدانش را بر هم ریخته است. هدف آمریكا از این رفتارها كاملا مشخص است.كاخ سفید با تكیه بر اهرم‌های اقتصادی، نظامی و منطقه‌ای و از طرفی ارعاب و فشار بر محور مقاومت قصد دارد مقدمات و موجبات عقب‌نشینی این محور در مقابل خود را فراهم سازد. با این حال تاكید می‌كنیم كه آمریكا نه‌تنها در بلند مدت به این هدف خود نمی‌رسد، بلكه به صورت تاكتیكی و كوتاه مدت نیز نمی‌تواند موفقیتی در این مسیر به دست بیاورد.
آمریكا و رژیم صهیونیستی سعی دارند از هرگونه فرصتی برای بر هم زدن نظم و امنیت منطقه استفاده كنند. تنش‌هایی كه در مرزهای دریایی لبنان یا در مرز عراق و سوریه و از سوی نیروهای آمریكایی و صهیونیستی ایجاد می‌شود، تلاشی ناموفق و البته غیر قانونی در راستای رسیدن دشمنان منطقه به اهداف خود می‌باشد. تجربه سال‌ها و دهه‌های گذشته و اخیر نشان داده كه جریان مقاومت، هیچ گاه اسیر و مقهور این فشارها نشده و به حركت موثر و موفقیت‌آمیز خود در منطقه ادامه داده است.
نكته دیگر این‌كه هر گونه تحرك آمریكا و رژیم صهیونیستی در آسمان، دریا و زمین در منطقه مورد رصد جریان مقاومت قرار می‌گیرد.
در جریان ماجرای اخیر( ایجاد مزاحمت جنگنده‌های آمریكایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی )، مقامات آمریكایی چاره‌ای جز اعتراف به اقدام غیر قانونی و تروریستی خود نداشتند، زیرا سوری‌ها و ایرانی‌ها تصاویر مربوط به تجاوز جنگنده‌های آمریكایی را ثبت كرده بودند.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند كه استراتژی فشار حداكثری آمریكا علیه ایران و دیگر اضلاع محور مقاومت، ریشه در سردرگمی راهبردی واشنگتن و رژیم صهیونیستی در قبال تهران و منطقه دارد. نظر شما در این‌خصوص چیست؟
دقیقا. خصوصا از زمانی كه ترامپ رسما از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، نقشه راه مشخصی در قبال تهران نداشت. از سوی دیگر، ایران و جریان‌های مقاومت با استناد به توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود، به مقابله با آمریكا و رژیم صهیونیستی پرداخته و مجاری دیگری را برای دورزدن تحریم‌ها و فشارهای واشنگتن تعریف كرده‌اند. باید تاكید كنم كه آمریكا در مخمصه‌ای گرفتار شده كه اسرائیل برای واشنگتن خلق كرده و روز به روز این گرفتاری بیشتر می‌شود. مقامات آمریكایی از جمله ترامپ، منافع اسرائیل را بر منافع خود ترجیح داده‌ و به كارگزاران رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند. هزینه بازی آمریكا در زمین تل آویو برای كاخ سفید بسیار سنگین بوده و در آینده نیز سنگین‌تر خواهد بود.