نیاز سینما به كمیته بحران

منوچهر محمدی از اوضاع نابسامان سینما می‌گوید

نیاز سینما به كمیته بحران



منوچهر محمدی، تهیه‌كننده قدیمی سینما اوضاع سینمای ایران را بحرانی دانست و تاكید كرد: با توجه به وضعیت سینماها باید هر‌چه سریع‌تر یك كمیته بحران تشكیل شود، چون با این روند چاره‌ای جز بسته شدن سالن‌های سینما نمی‌ماند.
این تهیه‌كننده سینما كه مدیریت دو مجموعه سینمایی پردیس زندگی و مگامال را نیز به‌عهده دارد، درباره نگرانی‌هایی كه برخی مدیران سینماها نسبت به افزایش قیمت تجهیزات فنی نمایش در سالن‌ها دارند به ایسنا گفت: قیمت وسایل نمایش و صداها كه چند سالی است دیجیتال شده و البته تولید داخلی هم نیستند، با توجه به قیمت ارز چهار تا پنج برابر اضافه شده‌است، ضمن این‌كه مساله تحریم هم برای آن مصداق پیدا می‌كند و طبیعتا از مجاری رسمی قابل وارد كردن نیست و دولت ارز نیمایی به آنها تخصیص نمی‌دهد؛ در نتیجه هر‌كدام از سالن‌های ما وقتی به دلیل مشكل ابزارهای نمایشی از مدار خارج شوند، می‌توان گفت كه دیگر قابل برگشت نیستند، چرا كه به دلیل فنی دیگر امكان نمایش وجود ندارد.
محمدی ادامه داد: اگر وضعیت به همین شكل ادامه پیدا كند، یا سینماها باید زودتر از موعد بسته شوند یا این‌كه دولت باید به صورت جدی در این زمینه ورود كند و غیر از روش‌های متعارفی كه تا الان داشته به‌دنبال راه‌حل باشد. این مساله از این جهت اهمیت دارد كه «ما» تا یكی دو هفته آینده وارد ماه‌های محرم و صفر می‌شویم كه اقتصاد سینما در این دو ماه در زمان غیركرونایی هم بسیار ضعیف بوده و صاحبان فیلم‌ها حتی تمایلی به اكران آثارشان در این مدت نداشتند. پس روزهای خوبی پیش رو نداریم و هر لحظه امكان بسته شدن سالن‌ها وجود دارد.
این تهیه‌كننده سینما درباره نحوه تصمیم‌گیری در كمیته بحران هم گفت: ما هنوز سینما را با روش‌های سال ۹۸ و سال‌های قبل‌تر كه تركیبی از تصمیم‌های دولت و صنف بود اداره می‌كنیم، در صورتی كه الان باید ساز‌و‌كارهای دیگری از طرف دولت وضع شود و دولت اگر می‌خواهد از سرِ خط سینما یعنی تولید تا انتهای خط كه سالن‌ها هستند، تعطیل نشود باید اقدامات عاجلی انجام دهد. البته وقتی می‌گویم كمیته بحران، منظورم این نیست كه فقط یك اسم باشد، بلكه باید كمیته‌ای دارای اختیار و منابع مالی باشد و همچنین بتواند با دستگاه‌های ذی‌ربط دیگر هماهنگی لازم را به عمل آورد. او تاكید كرد: سینمادارها قطعا راضی به بستن سالن‌ها نیستند، اما وقتی استقبال نشود و فیلمی هم نــداشتـــه بــاشیــم چاره‌ای جز تعطیلی نیست.