تالاب «هورالعظیم» دوباره در خطر است

تالاب «هورالعظیم» دوباره در خطر است


همین سال گذشته بود که همه از آبگیری مجدد تالاب 127 هزار هکتاری هورالعظیم که در مرز ایران و عراق قرار گرفته خوشحال شدند و امیدوار بودند زندگی دوباره در حاشیه این تالاب بزرگ رونق بگیرد.
حالا اما ناصر عبیات، یکی از فعالان محیط‌زیست خوزستان از خشک شدن تالاب به دلیل تامین نشدن حقآبه زیست‌محیطی خبر می‌دهد و می‌گوید: حوضچه شماره ۵ این تالاب به طور کلی خشک شده‌است.
به گفته این فعال محیط زیست، این تالاب پناهگاه حیوانات و پرندگان نادر، پناهگاه معیشتی چند هزار خانواده، طبیعت زیبا و دیدنی و گردشگری، به دلیل نبود مدیریت صحیح تأمین حقابه از سوی وزارت نیرو، حیاتش به خطر افتاده‌است.
عبیات با بیان این‌که حوضچه‌های یک تا 4 به میزان ۶۰درصد با کاهش آب مواجه شده‌اند، می‌گوید: در بقیه حوضچه‌ها نیز شرایط به گونه‌ای است که آب به حدود نیم متر رسیده و آب تبدیل به گنداب شده و این حجم کم آب، در دمای ۵۰ درجه، روزانه باعث تلف شدن هزاران قطعه ماهی شده‌است.
این اما همه ماجرا نیست، چرا که آبگیری هورالعظیم طبق تجربه‌های قبلی در کنترل گردوغبار منطقه و تلطیف هوا تأثیر خواهدداشت و عبیات با اشاره به این موضوع می‌گوید: با ادامه این شرایط در آینده نزدیک باید منتظر ظهور گردوغبار باشیم. چراکه آبگیری هورالعظیم سپر طبیعی برای مقابله با گرد و غبار است./ مهر