اینجا چراغی روشن است

درباره برنامه شب‌های ایران رادیو

اینجا چراغی روشن است

یادداشت: زهرا صفائیان تهیه‌كننده رادیو


از جمله برنامه‌های شاخص رادیویی كه به یك نوستالژی برای ایرانیان بدل شده «راه شب» است كه بیش از 45 سال قدمت دارد؛ برنامه‌ای كه از شبكه رادیویی ایران پخش می‌شود و بعد از این همه سال همچنان شنوندگان خود را حفظ كرده است.
حالا با برنامه «شب‌های ایران» مواجه هستیم كه هر شب در یكی از رادیوهای استانی، تولید و همزمان از همه رادیوهای استانی، محلی و شهری پخش می‌شود.
آنچه این برنامه را با نمونه‌های مشابه آن در رادیو متمایز می‌كند، تولید آن در نقاط مختلف و میان فرهنگ‌ها و گویش‌های مختلف كشوراست. اگر تا دیروز ارتباط تلفنی برنامه‌های رادیویی با مخاطبان خود در سراسر كشور به عنوان بخشی مهم در تعامل و همراهی با مخاطبان بوده است تولید این برنامه در استان‌های مختلف كشور و میان فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف رنگ و بویی متنوع و جذاب به آن داده است.
شب‌های ایران با رویكرد فرهنگی، اجتماعی و تفریحی به منظور ایجاد لحظاتی پربار همراه با امید و سرگرمی تلاش می‌كند به معرفی فرهنگ، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان‌ها، عوامل همبستگی فرهنگی در جامعه، معرفی نمونه‌هایی از آثار فرهنگی و هنری از طریق تولید بخش‌های كوتاه و تاثیرگذار، مفاخر ملی استانی و مصاحبه با مشاغل شبانه، به صدای پرطنین همدلی و همبستگی اقوام ایرانی بدل شود. این برنامه موفق كه از 13 تیرماه همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) از مشهد مقدس و صداوسیمای مركز خراسان رضوی روی آنتن رفت، از بامداد جمعه 10 مرداد همزمان از شبكه شما در تلویزیون هم پخش می‌شود. این تمهید هوشمندانه كمك می‌كند از یك سو فضای تازه و گسترده‌ای برای بیشتر شنیده و دیده شدن این برنامه فراهم شود و مخاطبان بیشتری را با خود همراه كند و هم انگیزه بیشتری برای برنامه‌سازان ایجاد می‌كند تا بر پویایی برنامه بیفزایند و در یك رقابت سالم رسانه‌ای به رشد و ارتقای كیفی آن كمك كنند. ضمن این‌كه به جز صدا، امكان بصری برای بازنمایی یك برنامه رادیویی فراهم و جاذبه‌های تصویری بر آن اضافه می‌شود.
از ویژگی‌ها و امتیازات چنین تمهیدی این است كه برنامه را به شكل زنده و در لحظه اجرا می‌توان تماشا كرد. این كاركرد امكانی فراهم كرده است تا رادیو از یك رسانه مبتنی بر صدا به رسانه‌ای تصویری تبدیل شود و مخاطب نه تنها برنامه‌های آن را بشنود، بلكه بتواند تصویر آن را نیز ببیند. همیشه مخاطبان رادیو كنجكاو بودند برنامه‌های رادیویی را از نزدیك تماشا كنند و شاهد فرایند تولید آن باشند تا تصویر مجری و مهمانان برنامه را هم داشته باشند. حالا شبكه شما با برنامه شب‌های ایران است كه این امكان را برای كنجكاوی مخاطبان فراهم آورده تا آنها، هم ببینند و هم بشنوند.