نسخه Pdf

نیم‌نگاهی به عقب

در آستانه ورود نسل نهم، سونی گیمرهای پلی‌استیشن ۴ را هدف گرفت

نیم‌نگاهی به عقب

به نیمه هشتمین ماه از سال جاری میلادی رسیده‌ایم و تا كمتر از چند هفته دیگر، كنسول‌های نسل نهمی پلی‌استیشن ۵ و اكس‌باكس سری اكس روانه بازار خواهند شد. این در شرایطی است كه هنوز قیمت هیچ‌یك از این كنسول‌ها مشخص نیست و سونی و مایكروسافت هم چندان تمایلی به رونمایی از آن ندارند. مایكروسافت با اشتباه نسل قبل خود، خیلی زود بازی را به رقیب باتجربه شرقی‌اش واگذار كرد. با این حال به نظر می‌رسد آنها از اشتباه‌‌های نسل هشتم درس گرفته‌اند و قصد دارند رقابت با پلی‌استیشن ۵ را جدی‌تر بگیرند. در سوی دیگر میدان، سونی طبق معمول تمایلی ندارد قیمت كنسول خانگی خود را پیش از رونمایی مایكروسافت اعلام كند. همه اینها دست به دست هم دادند تا جدیدترین قسمت از شوی اینترنتی پلی‌استیشن یعنی State of Play كه هفته پیش اجرا شد متفاوت از چیزی باشد كه در فاصله چند ماه تا عرضه كنسول‌ها انتظار داریم.

امیر گلخانی / روزنامه‌نگار و منتقد بازی

 برای پلی‌استیشن ۴ و هدست واقعیت مجازی
نمایش ۴۰ دقیقه‌ای سونی به دو بخش تقسیم شد. ابتدا نگاهی به عناوینی كه برای هدست واقعیت مجازی و كنسول نسل هشتمی این شركت در دسترس قرار خواهند گرفت و بخش دیگر به بازی‌های شركای تجاری برای پلی‌استیشن ۵ اختصاص داشت. كار با نمایشی از عنوان محبوب و كلاسیك Crash Bandicoot4 آغاز شد. جایی كه از حالت جدید بازی و البته كاراكترهای قابل بازی جدید (از جمله Dingodile) رونمایی كردند. در ادامه نمایشی از «هیتمن ۳» روی هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن دیدیم و تایید شد كه هر سه نسخه جدید بازی (كه دو نسخه از آن تا به حال در دسترس قرار گرفته است) از این هدست پشتیبانی خواهند كرد.
نسخه Anniversary عنوان پازل كالت Braid نمایشی داشت و سرانجام این عنوان به كنسول‌های نسل هشتمی هم راه یافت. در ادامه نمایشی از Spelunky 2 دیدیم و تایید شد بازی، پانزدهم ماه آینده میلادی به دست علاقه‌مندان این سری محبوب خواهد رسید. به‌نظر می‌رسد چالش‌های بازی داینامیك‌تر از همیشه هستند و برای زنده ماندن در دنیای آن باید علاوه بر استراتژی، سرعت عمل بالایی هم داشته باشید.
نوبتی هم باشد، نوبت «آلن ویك» دوست‌داشتنی است. دومین بسته الحاقی Control كه با نام AWE شناخته خواهد شد، دنیای بازی را به برایت‌فالز و قصه «آلن ویك» متصل می‌كند. همچنین عناوینی چون The Pedestrian، Hood: Outlaws & Legends و Aeon Must Die نمایش‌هایی داشتند. اگر هوادار «جنگ‌های ستاره‌ای» هستید و به هدست واقعیت مجازی سونی دسترسی داشته باشید، قطعا تجربه Vader Immortal برایتان جذاب خواهد بود.
 شركای نسل نهمی
نوبت بازی‌های پلی‌استیشن ۵ است. عنوان پرحاشیه و عجیب Bugsnax نمایش كوتاهی داشت و البته برای اولین بار از گیم‌پلی آن رونمایی شد؛ عنوانی كه از فرط عجیب بودن دنیایش، هواداران زیادی در این مدت برای خود دست و پا كرده است. اگر به رنگ‌بندی‌ها و فضای عنوان مذكور علاقه‌مند هستید، احتمالا نمایش Temtem را هم دوست داشته باشید. عنوانی كه از نظر سبكی شبیه سری پوكیمان است و البته پیش از این هواداران پرشماری روی سرویس استیم داشته. گل سرسبد نمایش‌های State of Play عنوانی نبود جز The Pathless. عنوانی كه توسط خالقان ABZ ساخته خواهد شد و به‌اندازه ساخته قبلی آنها هنرمندانه و البته آرامش‌بخش است.
حاصل تلاش كاونترپلی و گیرباكس یعنی Godfall هم نمایشی نسبتا طولانی در پایان كنفرانس داشت. نمایشی كه با وجود ارائه جزئیات بیشتر پیرامون این انحصار كنسولی پلی‌استیشن ۵، جذابیت چندانی نداشت و مشابه همان چیزی بود كه پیش از این دیده بودیم.
پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان ماه جاری میلادی (آگوست)، قیمت هر دو‌كنسول نسل نهمی مشخص شود. باید منتظر ماند و دید در چند هفته باقیمانده ورق به نفع سامورایی‌ها برخواهد گشت یا ردموندی‌ها نقشه پیچیده‌ای برای رقیب باتجربه و قدرتمند خود كشیده‌اند.