نقشه فناوری برای آینده کشاورزی

تكنولوژی آینده كشاورزی را تغییر می‌دهد؟

نقشه فناوری برای آینده کشاورزی

خشكسالی و جهانی بدون آب، تصویری هولناك از دنیای آینده است؛ یك نگرانی بزرگ كه هر روز به آن نزدیك‌تر می‌شویم. بخش عظیمی از مصرف آب در صنعت جهان، مربوط به كشاورزی است. صنعتی كه مقطعی، بشریت را نجات داده و نیاز به غذا برای ادامه حیات را حل كرده است، اما با وجود گذشت قرن‌ها از پیدایش كشاورزی و تا حدودی مدرن شدن آن، هنوز مصرف آب در این صنعت بهینه نیست و خود به یك تهدید تبدیل شده است. اكنون بار دیگر تكنولوژی دنبال راه‌حلی برای این بحران است: روشی از كشاورزی كه می‌تواند پاسخی برای آینده بدون آب باشد. در حال حاضر انبارهای گسترده‌ای در نیوجرسی در تلاش هستند با روش جدیدی به نام Bowery Farming آینده كشاورزی را تغییر دهند. روشی كه حدود ۹۰ درصد آب كمتری نسبت به كشاورزی مدرن امروزی مصرف می‌كند.

آرش جهانگیری / طراح تجربه كاربری

   باغداری پشت درهای بسته
در داخل یك انبار بدون پنجره، پشت درهای قفل شده كه از طریق یك اتاق ضدعفونی قابل دسترس است، دفتر مركزی پژوهشگاه
Bowery Farming  قرار دارد. این كشاورزی قرن بیست و یكم است و به نظر نمی‌رسد چیزی شبیه زمین‌های گسترده كشاورزی و مزرعه‌هایی باشد كه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در آن كار كرده بودند.
این مركز وعده راه‌حلی برای بزرگ‌ترین تهدید صنعت كشاورزی را داده است. در شرایطی كه جمعیت رشد فراوان داشته، آب و هوا تغییر كرده و محدودیت‌هایی برای دسترسی به آب پیش آمده، این مزرعه می‌تواند راهی به سوی آینده باشد. هرچند دسترسی به مواد غذایی آماده كه بدون توجه به آب و هوا و بدون سموم دفع آفات و در‌حالی كه 90 درصد آب كمتری مصرف می‌كنند تولید شده‌اند، تصویری شبیه فیلم‌های علمی- تخیلی است، اما اتفاقی واقعی است كه در مزرعه Bowery Farming در حال بهره‌برداری است. این تحول صنعت كشاورزی كه به كمك تكنولوژی قابل اجرا شده است می‌تواند ما را از پایانی وحشتناك نجات دهد.
   خشكی بزرگ
حتما درباره سیلیكون ولی (Silicon Valley) یا همان بخش كسب و كارهای دیجیتالی جهان شنیده‌اید. جایی كه كمتر گذر كشاورزها و صنعت كشاورزی به آن می‌افتد. در چنین فضایی Bowery در تلاش است تا كشاورزی را به یك صنعت جدید در سیلیکون ولی تبدیل كند. اگر هنوز اهمیت موضوع را درك نكرده‌اید، باید بدانید بر اساس آمار OECD (سازمان همكاری و توسعه اقتصادی)، آبیاری برای كشاورزی 70 درصد از مصرف آب را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. در حالی كه جهان نیاز به غذا خوردن دارد و كشاورزی در حال ایجاد غذای مورد نیاز است، این صنعت با بلعیدن ۷۰ درصد از آب مصرفی، خود یك تهدید جهانی به حساب می‌آید. میزان مصرف آب ما از دهه 1980 به طور پیوسته یک درصد در هر سال رشد داشته است. به گفته سازمان ملل متحد، تاكنون حدود 700 میلیون نفر در سراسر جهان به‌دلیل كمبود شدید آب مجبور به مهاجرت شده‌اند. هدر كولی، مدیر تحقیقات مؤسسه اقیانوس آرام كه یك گروه تحقیق و تفسیر آب مستقر در كالیفرنیا است، می‌گوید: «ما شاهد خشكسالی شدیدتر از گذشته هستیم.» این در حالی است كه خشكسالی مربوط به كالیفرنیا فقط یك خشكسالی بسیار شدید است كه پنج سال به طول انجامید. در آفریقای جنوبی این خشكسالی ده‌ها سال است كه به طول انجامیده و در آینده تمام مردم برای رسیدن به آب باید صف بكشند. خطری كه احتمال وقوع جنگ آب را چندین برابر می‌كند. این مشكلی است كه در استرالیا، برزیل، حتی كشورمان ایران و تا حدودی در سراسر جهان احساس می‌شود. هدر كولی می‌گوید: «خشكسالی طولانی‌تر خواهد شد؛ در مناطق بزرگ‌تر گسترش می‌یابد و دنیا خشك‌تر می‌شود.» بدون اقدام درست، ما با چالش‌های بیشتری پیرامون آب روبه‌رو خواهیم شد و این به معنای از بین رفتن زندگی انسان است.
   راه‌حلی در وسط شهر
نگاه به آینده كشاورزی در چارچوب تغییرات جهانی آب و هوا حس ترس را در شما به وجود می‌آورد، اما Bowery Farming  امیدوار است طرز تفكر در مورد رشد مواد غذایی برای جمعیت شهری را تغییر دهد، بدون این‌كه مصرف شدید آب در كشاورزی سنتی دیده شود.
این شركت در شرایط دقیق كنترل شده و تقریبا در یك آزمایشگاه و نه مزرعه، سبزیجات را از دانه رشد می‌دهد. نهال در زیر چراغ‌هایLED  كه برای تقلید از خورشید تنظیم شده‌اند، به‌طور آبیاری بهینه رشد می‌كنند. گیاهان در قفسه‌هایی قرار دارند كه در اطراف انبار روی تسمه‌های نقاله رباتیك جابه‌جا می‌شوند و به كارگران اجازه می‌دهند با سهولت به هر محصول دسترسی پیدا كنند. كل تاسیسات روی آب تصفیه شده اجرا می‌شود كه پس از بازیافت و استفاده مجدد از طریق سیستم برای به حداقل رساندن ضایعات انجام می‌شود.
ایرووین فین، مدیر عامل Bowery می‌گوید: «ما در یك محیط كاملا كنترل شده، محصولات خود را رشد می‌دهیم و این به آن معنی است كه می‌توانیم 365 روز از سال شاهد رشد محصولات كشاورزی باشیم، كاملا مستقل از آب و هوا و فصل.»
همه این تلاش‌ها و اقدامات مشابه در سراسر دنیا نشان می‌دهد در آینده نه‌چندان دور بشقاب غذای شما نه لزوما از مزرعه‌های بیرون از شهر كه شاید از دل آزمایشگاهی در وسط شهر تامین خواهد شد. آزمایشگاهی كه كشاورزهایش لباس‌های یك‌بار‌مصرف سفید به تن دارند و به ریل‌های گیاهان خیره شده‌اند و شاهد رشد آنها زیر نور خورشید‌های آزمایشگاهی هستند. 
   تفاوت را امتحان كنید
انتظار می‌رود مواد غذایی كه در چنین محیط استریلی تولید شده‌اند، طعم و مزه متفاوتی پیدا كنند، اما این تصور اشتباه است. آزمایش‌های انجام شده روی سبزیجات Bowery تایید می‌كند كه گیاهانی مثل ریحان معطر، آلوئورا و... دقیقا طعمی مشابه محصولات ارگانیك دارند. 
طبق اندازه‌گیری‌ها تا سال 2050 دنیا به 70 درصد غذای بیشتر برای تغذیه جمعیت جهانی نیاز خواهد داشت. این شركت با ایجاد مزارعی كه در تمام سال فعالیت می‌كنند، با آب كم و بدون سموم دفع آفات می‌تواند صد برابر بیشتر از یك مزرعه سنتی در همان ابعاد از زمین، محصول تولید كرده و به تهیه غذای این جمعیت رو به رشد كمك كند.
واقعیت این است كه ما از تغذیه میلیاردها نفر با محصولات تولید شده با چنین روش‌هایی فاصله زیادی داریم و این راه‌حلی برای تغذیه میلیاردها نفر در سراسر جهان نیست ـ به‌ویژه افرادی كه تأثیر كمبود آب و فقر را به‌طور حاد احساس می‌كنند و برای حفظ آن نیاز به چیزی بیشتر از ریحان معطر و آلوئورا دارند. اما از آنجا كه جهان با مشكلات فزاینده‌ای در رابطه با امنیت آب و تغییر اوضاع روبه‌روست و از طرف دیگر اراضی كشاورزی سنتی با خشكسالی روبه‌رو می‌شوند و شهرها به مناطقی كه قبلا برای كشاورزی استفاده می‌كردیم نفوذ می‌كنند، به‌راحتی می‌توان فهمید مزارع آینده‌نگر مانند Bowery چگونه نیازهای متغیر ما را برآورده خواهند كرد.