مشق زندگی در روزهای كرونایی

مشق زندگی در روزهای كرونایی

مهدی نوید ادهم دبیركل شورای‌عالی آموزش و پرورش


شیوع كرونا تمام مناسبات عادی از جمله آموزشی را تغییر داده است و با این كه گاهی تغییر این مناسبات به نفع بشر بوده، اما برخی مواقع نیز این تغییرات، آسیب‌هایی برای انسان‌ها به همراه داشته است. یكی از نمونه‌های بارز آسیب‌های ناشی از سبك زندگی كرونایی برای فرزندان ما نیز به خطر افتادن سلامت روحی و جسمی آنان بر اثر كاهش شدید روابط اجتماعی و پویایی آنها در محیط عمومی به دلیل تعطیلی آموزش‌های حضوری مدارس است.
با توجه به همه این مسائل، تاكید ما در آموزش و پرورش بر این است كه در سال تحصیلی پیش‌رو، تا حد امكان از ظرفیت آموزش‌های حضوری استفاده كنیم. در این میان باید توجه داشت سال تحصیلی گذشته، وقتی ما با همه‌گیری كرونا مواجه شدیم، ماه‌ها از برقراری فرآیند آموزشی در آن سال می‌گذشت و معلم و دانش‌آموز یكدیگر را می‌شناختند و می‌شد مدارس را تعطیل و آموزش‌ها را به فضای مجازی منتقل كرد. ولی در سال تحصیلی پیش‌رو، هنوز فرآیند آموزشی آغاز نشده و ما تاكید داریم بهتر است حداقل برای مدتی معین، آموزش حضوری در مناطق سفید و زرد از سر گرفته شود و معلم و دانش‌آموز یكدیگر را بشناسند و در ادامه شاید تصمیمات و حتی شیوه‌نامه بازگشایی ابلاغ‌شده برای مدارس برحسب میزان شناخت ما از بیماری كرونا در ماه‌های آینده تغییر یابد.
اما در هر صورت، در دوره‌ای كه ما به برقراری آموزش‌های حضوری نیازمندیم، به همان اندازه به سلامت فرزندانمان نیز اهمیت می‌دهیم و باید در این دوره بیشترین توجه را به رعایت پروتكل‌های بهداشتی داشته باشیم. البته هیچ‌كس نمی‌تواند این وعده را بدهد كه در صورت برقراری آموزش‌های حضوری هیچ‌كس آسیب نمی‌بیند، اما باید در نظر داشت آسیب مورد توجه دانش‌آموزان فقط احتمال ابتلا به كرونا نخواهد بود و در صورت تداوم تعطیلی آموزش‌های حضوری در مدارس، آسیب‌های جسمی و روحی متعددی آنها را تهدید می‌كند و ما باید تصمیمی بگیریم كه كمترین آسیب را برای دانش‌آموزان در پی داشته باشد.
با این حال، مهم‌ترین پدیده كرونا این است كه هیچ‌گاه وضعیت هیچ شهری پایدار نخواهد ماند. به همین دلیل، در شیوه‌نامه بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی آینده، سناریوهای متفاوتی برای وضعیت سفید، زرد و قرمز پیش‌بینی شده و ممكن است هركدام از شهرهای ما در هركدام از این سه وضعیت قرار گیرند و دانش‌آموزان نیز در طول سال تحصیلی بارها شرایط متفاوتی را تجربه كنند. اتفاقی كه قطعا می‌تواند دانش‌آموزان را دچار سردرگمی كند، ولی چاره‌ای نیست و فرزندان ما در این اوضاع كرونازده باید یاد بگیرند همواره متناسب با شرایطی كه در آن قرار دارند، زندگی كنند.