روحانی: مشکل کسری بودجه حل شد

در نشست رئیس‌جمهوری با مدیران ارشد رسانه‌های کشور مطرح شد

روحانی: مشکل کسری بودجه حل شد

رئیس‌جمهور دیروز همزمان با هفته دولت، در نشستی با مدیران ارشد رسانه‌های کشور به تشریح اقدامات انجام شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداخت. در این نشست که حدود دو ساعت و نیم طول کشید، پس از سخنان ابتدایی رئیس‌جمهور، مدیران رسانه‌ها به طرح نظرات و سوالات خود پرداختند و روحانی به آنها پاسخ گفت. رئیس‌جمهور در سخنان خود با بیان این‌که برای ارائه گزارش عملکرد درباره فعالیت‌های این دولت باید متناسب با شرایط زمانی قضاوت کرد، گفت: ما اولین دولتی هستیم که بعد از انقلاب در شرایط تحریم کارمان را شروع کردیم و در طول این هفت سال هم، سال اول و دوم تقریباً در شرایط تحریمی بودیم و بعد از آن از سال ۹۷ در یک تحریم بسیار شدید و بی‌سابقه قرار داشته‌ایم. رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین از پایان سال گذشته با موضوع کرونا هم مواجه شدیم پس، هم باید شرایط را مد نظر قرار دهیم و هم خدمات را با خدمات گذشتگان مقایسه کنیم. وی افزود: ممکن است در یک جا خدمت ما بیشتر و در جای دیگر کمتر بوده است. جایی ممکن است نقطه‌قوت ما بوده و جای دیگر نقطه‌ضعف ما بوده است، اما در عین حال هر موفقیتی که داشتیم در سایه حضور و تلاش مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بوده است. نقاط‌قوت ما متعلق به ملت و نقاط‌ضعف ما هم متعلق به خودمان است. روحانی با بیان این‌که ما از نقد استقبال می‌کنیم، ادامه داد: البته اول باید واقعیت را تبیین و خبرش را درست به مردم ارائه و سپس از آن واقعیت انتقاد دلسوزانه کنیم و راه‌حل را هم بگوییم. در این فرصت باقیمانده مثل گذشته از نقد رسانه‌ها استفاده می‌کنیم و می‌دانیم اگر نقد از روی دلسوزی صورت بگیرد موجب تصحیح و کمال و بهبود امور خواهد شد. رئیس‌جمهور با بیان این‌که در هر دولت و مقطعی اگر انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم شکست خورده‌ایم، خاطر نشان کرد: انتظارات باید متناسب با امکانات و واقعیت‌های جامعه باشد. به هرحال منابع ما محدود است و اگر انتظارات را بالاتر از منابع موجود ببریم همیشه شکست خورده‌ایم و عقب می‌مانیم. هرچه انتظارات را بالا ببریم نتیجه نهایی آن سرخوردگی مردم است. وی با تاکید بر این‌که باید برای مردم تبیین کنیم دولت و ملت در برابر دشمن پیروز شدند، اظهار کرد: به طور طبیعی تحریم سختی‌ها و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده، ولی ما نگذاشتیم بحران ایجاد شود و به سمت فروپاشی حرکت کنیم. پس از این صحبت‌های رئیس‌جمهور ، جلسه به‌صورت پرسش و پاسخ ادامه پیدا کرد که بخش‌های مهم آن را در زیر می‌خوانید:

اصلاح ساختار بودجه در دستور است
مهدی عرفاتی، مدیرمسؤول روزنامه جام‌جم:500 روز از دستور رهبری برای اصلاح ساختار بودجه گذشته و در این مدت، کارهایی از سوی دولت انجام شده و مجلس هم درگیر آن است اما با این وصف اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است. آیا تا پایان دولت، شاهد روشن شدن تکلیف اصلاح ساختار بودجه خواهیم بود؟
رئیس‌جمهور: ما جلسات متعددی در نشست‌های سه قوه ایجاد کردیم؛ همچنین برای بحث مالیات و بودجه بدون نفت، جلساتی برگزار کردیم و مواردی تصویب شد و برخی هم باقی ماند و قبل از این‌که بحث‌ها نهایی شود مجلس و جلسه سه قوه تغییر کرد، اما همچنان این بحث در دستور جلسه ما هست. در مواردی که بحث حقوق، حقوق بازنشستگان و بخش خدمات در بودجه پیش‌بینی می‌شود تقریباً غیرقابل تغییر است و هر سال هم باید چیزی به آن اضافه شود یعنی هر سال بر آنها اضافه می‌شود، لذا آنها را خیلی زیاد نمی‌توان تغییر داد. امسال ما در بودجه جاری تقریباً از ابتدای سال تصویب کردیم و 20 درصد کاهش دادیم یعنی دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردیم 20 درصد کاهش بدهند، اما در بحث درآمد هم نیاز به تحولاتی دارد و هم امکان این وجود دارد.  ما اکنون طرحی برای یک سال پایانی دولت داریم که طرح خوبی است و می‌توان از این طرح برای بودجه هم استفاده کرد.




فعالیت  با فرض ادامه تحریم‌ها
مهدی شفیعی، مدیر مسؤول روزنامه ایران: با توجه به صحبت‌های ترامپ درباره مذاکره با ایران چه سرانجامی را برای تحریم‌ها پیش‌بینی می‌کنید؟
رئیس‌جمهور: فشار حداکثری آمریکا صددرصد شکست خورده است. این فشار برای این بود که دولت ایران را مجبور کنند، در حال ضعف به پای میز مذاکره برود اما موفق نشدند. البته مردم را به زحمت انداختند ولی بی‌آبرو شدند. دولت بعدی آمریکا هرکه باشد اعم از جمهوریخواه و دموکرات، به فکر یک راه‌حل جدید خواهند افتاد. آنها ناچار هستند شرایط را تغییر دهند، اما ما فعلا بر مبنای این‌که این تحریم هست و ادامه خواهد داشت کشور را اداره می‌کنیم. اگر توافق به این معناست که آنها به برجام برگردند، همین امروز هم می‌توانند برگردند، اما اگر بخواهند فشاری را به ایران تحمیل کنند، هیچ‌گاه امکان‌پذیر نخواهد بود.



ثبات برای ما از هرچیزی مهمتر است
علیرضا بختیاری، مدیر مسؤول دنیای اقتصاد: در حوزه سیاستگذاری اقتصادی شاهد آشفتگی در حوزه تصمیم‌گیری در دولت هستیم. در چنین شرایطی سرمایه‌گذار با چه اطمینانی می‌تواند سرمایه‌گذاری کند؟
روحانی: دولت در سیاستگذاری و مجلس در قانونگذاری باید امنیت برای اقتصاد به وجود آورند. مردم باید بدانند قانون هر روز تغییر پیدا نمی‌کند، چرا که تغییر مداوم قانون و مقررات، ناامنی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. تصمیمات اقتصادی دولت بعد از برهه سال ۹۷، تصمیمات باثباتی بوده است. اینکه شایعه می‌کنند دولت کسر بودجه دارد و دلار را گران می‌کند؛ کاملا نادرست است. ما ثبات برایمان از هر چیزی مهم‌تر است. کسری بودجه ما امسال تامین است و مشکلی نخواهیم داشت.



رسانه‌ها شرایط را برای مردم توضیح دهند
مهدی رحمانیان، مدیر مسؤول روزنامه شرق:  آیا شرایطی که بر کشور حاکم است را مطلوب می‌دانید وگر نه چه راهکاری در نظر گرفته‌اید؟
رئیس‌جمهوری:ما در هر انتخاباتی به خاطر رقابت‌ها انتظارات را بالا می‌بریم؛ آن‌قدر انتظارات را بالا می‌بریم که دولت بعدی که بر سر کار می‌آید هر کاری صورت دهد با آن انتظارات فاصله دارد، بنابراین مردم می‌گویند دولت بنا بود فلان کار را صورت دهد و نتوانست. در چنین شرایطی این وظیفه رسانه‌هاست که شرایط را برای مردم توضیح دهند.



اتکا به نفت تک‌رقمی شده است
مهرداد سیدمهدی، مدیرعامل خبرگزاری صداوسیما: در سال آخر دولت، چه برنامه‌ای دارید که هدیه ماندگار تقدیم مردم کنید تا کشور بتواند یک بار برای همیشه به صورت ساختاری از نفت رهایی یابد؟
رئیس‌جمهوری: ما باید کشور را به نقطه‌ای برسانیم تا به یک محصول وابسته نباشد. اتکای ما به نفت در طول 42 سال برای اولین‌بار تک‌رقمی شده است.  ما برنامه پایانی دولت را اعلام می‌کنیم که البته در ساختار بودجه به مجلس می‌رود، اما برای امسال و سال آینده چارچوب خوبی است که دولت انجام داده تا نشان می‌دهد در این مسیر تلاش می‌کند.



عرضه سهام در بورس برای جلوگیری از فساد
مجید قلی‌زاده، مدیرعامل خبرگزاری تسنیم: توصیه‌های رهبر انقلاب از جمله ضرورت مبارزه با فساد چقدر در دولت شما محقق شده است؟
رئیس‌جمهوری: یکی از مسائلی که رهبر انقلاب از ابتدا روی آن تأکید می‌کردند، مساله مبارزه با فساد بود. در این زمینه، دولت یک وظیفه دارد و قوه قضاییه هم یک وظیفه. به نظرم بالاترین کاری که این دولت برای مبارزه با فساد انجام داد، دولت الکترونیک و شفاف‌سازی است. این‌که من تلاش می‌کنم سهام در بورس عرضه شود یک دلیل این است که جلوی فساد گرفته شود.  آنچه دولت باید انجام دهد ما در مساله شفافیت و دولت الکترونیک داریم انجام می‌دهیم و قوه قضاییه هم باید کار خودش را انجام دهد.



دوقطبی‌ها به نفع جامعه نیست
علیرضا خانی، سردبیر روزنامه اطلاعات: آیا شورای اجتماعی برای کاستن از عرصه‌های تقابل در درون جامعه که خواه‌ناخواه از عرصه سیاست تأثیر می‌پذیرد، برنامه‌ای دارد برای این‌که جامعه را آرام‌تر کند؟
رئیس‌جمهوری: جناح‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی، اجتماعی نیاز به شفافیت دارند. یعنی اگر ما برای پیروزی یا شکست رقیب، پشت عناوینی خود را پنهان کردیم، مثلا عده‌ای طرفدار یا مخالف حقوق زنان شدند و عده‌ای طرف فساد و عده‌ای هم رانت‌خوار شدند این تقسیم‌بندی‌ها که برخی از آنها ریشه‌های سیاسی است و رقابت‌ها و تقابل‌های جناحی برای مسائل سیاسی است کلیت این تقابل مفید نیست، یعنی این‌که این دوقطبی‌ها به نفع جامعه تمام نمی‌شود و موجب انشقاق بیشتر و فاصله می‌شود. البته باید با فساد مبارزه شود این یک واقعیت است و ما حتماً با افرادی که در مسیر رانت، زیر پا گذاشتن حقوق مردم و مواردی از این قبیل حرکت می‌کنند، مقابله می‌کنیم. اما ریشه اینها برمی‌گردد به این‌که ما ابتدا شفافیت ایجاد کنیم.




باید سقف‌های جناحی را برداریم
الیاس حضرتی، مدیر مسؤول روزنامه اعتماد: آیا امیدی بر ایجاد یک مصالحه ملی در یک سال باقیمانده از دولت دوازدهم وجود دارد؟
رئیس‌جمهوری:‌ ما در این دولت تلاش کردیم فضایی برای همه جناح‌ها به وجود آوریم و این موضوع را می‌توان در هیات وزیران دید. من هیچ‌وقت اگر قرار باشد کسی در دولت به کار گرفته شود نمی‌پرسم او از چه جناحی است؟ فقط از سواد و تجربه‌اش می‌پرسم و این برای ما مهم است. الان بهترین زمان برای نزدیک شدن همه این جناح‌ها به یکدیگر است.
همه کسانی که نظام و جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب را قبول دارند بیایند و همه این سقف‌های جناحی را بردارند. البته همه باید کمک کنیم در این انتخابات سقف‌ها برداشته شود و همه جناح‌ها امیدوار به حضور در انتخابات باشند و بدانند که می‌توانند به‌خوبی کاندیداهای خود را معرفی کنند و به آنان بپردازند.




مقابله شدید با تروریسم
علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری ایسنا: مقاطع مهم دولت شما چه بوده است؟ و اگر به روز نخست دولت خود برگردید چه اقدامی می‌کنید؟
رئیس‌جمهوری: چند نکته اساسی در دولت ما بوده که برای آینده به یادگار می‌ماند. اولین آنها، طرح تحول سلامت است. ما کمتر این را گفته‌ایم که در این دولت بیش از همیشه با تروریسم بین‌الملل مبارزه شد و پیروز شدیم. مبارزه با داعش کار ساده‌ای نبود. یاد آن سردار بزرگ، شهید حاج قاسم سلیمانی گرامی باد. کاری که آن بزرگمرد و نیروهای مسلح انجام دادند، کاری که دولت انجام داد که البته زمان آن نیست توضیح دهم که چه باری بر دوش دولت بوده است. این‌که اگر به روز اول برمی‌گشتیم چه اقدامی انجام می‌دادیم، به نظرم افتخارات خوبی را در این هفت سال داشته‌ایم و ان‌شاءا... در یک‌سال پیش‌رو هم بر این افتخارات افزوده شود.



حرکت در مسیر همکاری
محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی: برجام و مقابله با کرونا، محصول همدلی در نظام بود. آیا درباره موضوعات مهمی مثل اصلاحات ساختاری در حوزه اقتصاد و بحث‌های مطرح شده درباره گشایش اقتصادی می‌توان شاهد این همدلی میان سران قوا بود؟
رئیس‌جمهوری: هماهنگی این نیست که هرچه ما خواستیم در جلسه سران قوا به تصویب برسد. گاهی هم تا مرز نتیجه‌گیری پیش می‌رویم، در جلسه بعدی نظرات دیگری مطرح می‌شود و نتیجه‌گیری قبلی را خنثی می‌کند. باید تلاش کنیم در مسائل مهم و اساسی با هماهنگی و همکاری پیش برویم.



رقابت‌های انتخاباتی ما باید اخلاقی باشد
پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس: در چند دوره از انتخابات، فرهنگ ناصحیحی شکل گرفت مبنی بر این‌که نامزدها برای کسب اعتبار و توفیق ظاهری، در پی مشروعیت‌زدایی از انقلاب هستند. در این زمینه چه باید کرد؟
رئیس‌جمهوری:فرق ما با دنیا و همه افتخار ما در دنیا این است که رقابت‌های انتخاباتی ما باید کاملاً اخلاقی باشد. در رسانه‌ها هم گاهی اوقات مشاهده می‌شود که رسانه‌ای برای جذب مشتری و جذاب شدن خبر، تیتری متفاوت از متن انتخاب می‌کند. اگر کاندیدا هم بخواهد این‌گونه رفتار کند، حتما به ضرر او خواهد بود.
باید همه کاندیداها توجه کنند شرایط کشور ما به‌گونه‌ای است که هم در تحریم هستیم و هم کروناست و هم مشکلاتی وجود دارد. در این شرایط نباید با عواطف، احساسات و اعتقادات مردم بازی شود.



صریح‌تر با مردم حرف بزنیم
نیلوفر قدیری، مدیرمسؤول روزنامه همشهری: در ماه‌های سخت اخیر میزان صحبت کردن مستقیم رئیس‌جمهور با مردم کمتر شده است. آیا بهتر نبود رئیس‌جمهور بیشتر و صریح‌تر با مردم صحبت می‌کرد؟
رئیس‌جمهوری:ما هر چقدر بتوانیم با مردم صریح‌تر حرف بزنیم حتما می‌تواند مفید باشد. حتما جلسه گذاشتن با مطبوعات یا مستقیم با مردم در موضوعات مختلف صحبت کردن می‌تواند مفید باشد و مردم می‌توانند درجریان امور قرار بگیرند.  این نکته مهمی که اخیرا رهبر معظم انقلاب بیان کردند و فرمودند دولت به مردم بگوید چه کار کرده و چه کار خواسته بکند و نتوانسته انجام بدهد و با مشکلی روبه‌رو بوده نکته بسیار مهمی است. رسانه‌ها ضمن مطالبه از دولت که باید تلاش خود را بیشتر کند که مساله درستی نیز هست تلاش کنند وضعیت را به مردم بیشتر و بهتر توضیح دهند.