نشست كمیسیون مشترك برجام فردا برگزار می‌شود

نشست كمیسیون مشترك برجام فردا برگزار می‌شود

شهر وین پایتخت اتریش فردا میزبان نشست كمیسیون مشترك برجام با حضور هیأت‌های ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ‌كننده اتحادیه اروپاست و آنگونه كه پیش از این هم اعلام شده بود، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این دور از نشست را برعهده دارند.
به گزارش فارس، هلگا اشمید، دبیركل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و معاون مسؤول سیاست خارجی این اتحادیه در پی بیانیه مشترك ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی نوشت: «خبری خوب از تهران درخصوص همكاری بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی. اتحادیه اروپا به نقش غیرجانبدارانه و منصفانه آژانس اعتماد دارد. همزمان، ما به تلاش‌مان برای حفظ برجام در جلسه هفته آینده كمیسیون مشترك ادامه می‌دهیم. من از طرف جوزپ بورل ریاست این جلسه را به عهده خواهم داشت.»
جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۲۸ تیرماه امسال در پیامی توییتری باردیگر با تأكید بر لزوم حفظ برجام تأكید كرد كه به عنوان هماهنگ‌كننده كمیسیون مشترك برجام به وظیفه خود ادامه خواهد داد. بورل در این باره عنوان كرد: «صراحتا می‌گویم كه ما باید به دو دلیل این توافق را حفظ كنیم: اول این‌كه هیچ جایگزین مؤثری برای آن وجود ندارد. این ایده كه ما می‌توانیم یك توافق دیگر داشته باشیم و آن را «توافق ترامپ» می‌نامیم، اصلا امكان‌پذیر نیست. ۱۲ سال طول كشید كه اختلافات كنار گذاشته شد تا یك توافق حاصل شود. مذاكرات در سال ۲۰۰۳ آغاز شد و این توافق بدون پذیرش كامل رهبری وقت آمریكا و تعامل آمریكا و همچنین، روسیه، چین و قطعا خود ایران امكان‌پذیر نبود.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز هفته قبل در نخستین نشست خبری خود درباره برگزاری نشست كمیسیون مشترك برجام در وین بیان كرد: این نشست براساس رویه باید فصلی برگزار می‌شد كه از پیش تعیین شده بود و به خاطر كرونا چند روزی به تعویق افتاده بود و ربطی به تحولات كنونی ندارد. امیدواریم تمامی طرف‌های برجام تلاش كنند ایران از برجام منتفع شود.
وی افزود: انتظار داریم صدای واحدی كه در برجام بوده، در كنار سركشی و یكجانبه‌گرایی آمریكا شنیده شود.
نشست كمیسیون مشترك برجام در شرایطی برگزار می‌شود كه در این مدت آمریكا تلاش‌های زیادی را در راستای اعمال فشار بیشتر بر ایران صورت داد از ارائه قطعنامه اصلاحی ضدایرانی به شورای امنیت برای تمدید محدودیت‌های هسته‌ای كه ناكام ماند تا ارائه نامه به شورای امنیت برای فعال كردن مكانیسم ماشه و بازگشت خودكار تحریم‌ها علیه ایران.
 در همین خصوص نیز مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا اعلام كرده تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از نیمه‌شب
۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ باز خواهد گشت.
به دنبال این ادعای پمپئو و اصرار آمریكا بر مواضع غیرمنطقی خود، مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در توییتر نوشت: یكجانبه‌گرایی آمریكا، سازمان ملل را تضعیف می‌كند. آمریكا به عمد قطعنامه ٢٢٣١ را تفسیر غلط می‌كند و اعضای سازمان ملل و نزدیك‌ترین متحدانش را به خاطر مقابله بازورگویی، تهدید می‌كند.
واشنگتن از قبل اعلام كرده بود چنانچه در تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود، درصدد است براساس تفسیر خود از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ساز و كار بازگشت خودكار تحریم‌ها را كلید بزند. این در حالی است كه جمهوری اسلامی ایران و دیگر اعضای باقی مانده در برجام این تفسیر آمریكا را قبول نداشته و عنوان می‌كنند كه آمریكا به خاطر این‌كه اردیبهشت سال 97 از برجام خارج شد، دیگر جزو طرف‌های مشاركت‌كننده در برجام نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده كند.
از سوی دیگر نشست مزبور پس از آن برگزار می‌شود كه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته‌ گذشته در تهران و با سفر رافائل گروسی، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافقی درباره دسترسی آژانس به دو مكان مورد نظر دست یافتند. براساس توافق ایران و آژانس، ایران داوطلبانه به دو مكان مشخص‌شده دسترسی داده و فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل می‌كند و بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات، آژانس هیچ سوال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مكان‌های فراتر از آنچه ایران اظهار كرده، ندارد.
نشست قبلی كمیسیون مشترك برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی ایران و گروه 1+4، هفتم اسفند ۱۳۹۸ در شهر وین برگزار شد.
 اعضای حاضر در آن نشست ضمن حمایت از روسیه برای تداوم اجرای پروژه ایزوتوپ‌های پایدار در ایران، تاثیر تحریم‌های آمریكا در ممانعت از بهره‌مندی ایران از منافع برجام را مورد اذعان قرار دادند.