عشق یعنی به تو  رسیدن

ویژه برنامه‌ محرمی شبکه 5، روایتگر قصه آدم‌های موفقی است که خادم اباعبدا...(ع) هستند

عشق یعنی به تو رسیدن

«عشق یعنی...» ایام محرم روایتگر قصه خادمان امام حسین (ع) بود، برنامه تركیبی كه محرم پارسال روی آنتن رفت و پخش آن در مناسبت‌های مختلف مثل شب‌های قدر، عید غدیر، ولات امام حسن (ع)، میلاد حضرت زهرا (س) و... ادامه داشت. این ویژه‌برنامه سراغ افراد خاصی در جامعه می‌رود كه مسؤولیت‌هایی در هیات‌های مذهبی دارند و از ابتدای محرم امسال هم در 25 دقیقه ساعت 22 و 30 دقیقه روی آنتن رفت. در این سری نیز افراد موفق جامعه كه در عزاداری سیدالشهدا (ع) خدمت می‌كنند و موفقیت‌های خود را مدیون خدمت به سوگواران اباعبدا... (ع) می‌دانند، معرفی شدند و بخش‌هایی از زندگی آنان به صورت مستند به تصویر درآمد. تهیه‌كنندگی «عشق یعنی...» را علیرضا كرمی برعهده دارد كه راجع‌به برنامه با او گفت‌وگو كردیم.

 چرا «عشق یعنی»؟
این برنامه قصه آدم‌هایی را می‌گوید كه با جایگاه‌های رفیع اجتماعی با عشق به امام حسین (ع) در هیات خدمت می‌كنند.
 علیرضا كرمی، تهیه‌كننده در گفت‌وگو با جام‌جم بیان می‌كند: ما از افرادی می‌گوییم كه با عشق برای امام حسین (ع) كار می‌كنند. به همین دلیل اسم برنامه را «عشق یعنی» گذاشتیم. طرح‌مان را از محرم پارسال آغاز كردیم و به دنبال این بودیم زندگی بیرونی آدم‌هایی كه در هیات امام حسین (ع) فعال هستند را نشان دهیم و بگوییم اینها در جامعه آدم‌های موفقی هستند، ولی در دستگاه اباعبدا... (ع) نوكری می‌كنند. ممكن است تصور اشتباهی وجود داشته باشد كه كسانی كه هیات می‌روند و در این راه خدمت می‌كنند، افراد بیكاری هستند. اما مثلا ما از دكتر رزاقی كه پیونددهنده كلیه است و در هیات و حسینیه فعالیت دارد، گفتیم.
یك وكیل پایه یك دادگستری را معرفی كردیم كه خادم هیات است و فرش جارو می‌كند. یك دكترای فیزیك كه استاد دانشگاه است را نشان دادیم كه كارش در هیات تنظیم صوت است.
دكتر دیگری در كاشان كارش این است كه دكور هیات را درست می‌كند و عشق این را دارد كه این كار را به زیبایی انجام دهد. با جست‌وجو و به كمك یك گروه سوژه‌یاب افراد خاص را برای معرفی در برنامه انتخاب‌می‌كنیم.
 هر آدم، یك قصه
این برنامه در مناسبت‌های مذهبی مختلف روی آنتن می‌رود و به همین خاطر امكان به تكرار افتادن آن وجودارد. از كرمی در این‌باره پرسیدیم و پاسخ داد: برنامه هیچ‌وقت به تكرار نمی‌افتد چون هر كس قصه خود را دارد و به‌نحوی در دستگاه امام حسین(ع) خدمت می‌كند. یعنی اگر دو تا پزشك هم داشته باشیم، مثل همدیگر حرف نمی‌زنند و مانند هم رفتار نمی‌كنند. هر شخصی با نگاه خودش در این زمینه فعالیت دارد. به طور كلی متناسب با ایام دنبال سوژه می‌رویم مثلا روز زن سراغ خانم موفقی می‌رویم كه موفقیتش را مدیون اهل بیت (ع) است.
 عشق چگونه تفسیر می‌شود؟
در هر قسمت مجموعه مستند عشق یعنی... بخشی از زندگی این افراد و كارهایی كه انجام می‌دهند به نمایش درمی‌آمد. مخاطبان هم قسمتی از فعالیت‌های روزمره افراد در خارج از هیات و هم خدمات آنان در فضای هیات را مشاهده می‌كردند. همچنین در هر مستند گپ و گفتی هم با آن شخص زده و نریشن‌هایی با حضور گوینده‌های مختلف پخش شد.
به گفته تهیه‌كننده برنامه اگر سوژه خانم باشد، سعی شده است از یك نریتور خانم استفاده شود. این نریشن متناسب با موضوع نیست، بلكه با زمان پخش تناسب دارد. مثلا برای محرم درباره كربلا، هیات و مواردی از این دست است.



قصه‌های جالب
در میان قصه‌هایی كه عشق یعنی... روایت می‌كند، برخی جالب‌ترند و شاید تصورشان برای مخاطب‌ها دشوارتر باشد. از كرمی، تهیه‌كننده برنامه پرسیدیم كه كدامیك برای خودش تاثیرگذارتر بوده است و او پاسخ داد: خیلی‌ها جالب بودند. مثلا حاج مهدوی‌ارفع كه نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی داشتند و در عید غدیر برنامه‌شان پخش شد.
تلاش‌شان برای جهانی كردن این نهضت بسیار جذاب بود. همچنین در محرم آقای موفق و كارخانه‌داری را داشتیم كه كلی كارگر دارد و صادركننده كفپوش است، ولی در هیات آشپزی می‌كند.
در واقع این جالب است كه بسیاری از آدم‌ها اگر سن‌شان هم از مسؤول هیات بالاتر باشد، به خاطر امام حسین (ع) از او پیروی می‌كنند.
این تهیه‌كننده همچنین در مورد پرداختن به چهره‌های مشهوری كه آنان هم در هیات‌ها فعالیت می‌كنند، توضیح می‌دهد: بنا نداشتیم سراغ چهره‌ها برویم، البته مقاومتی هم در مواجهه با آنها نداریم. در حقیقت ما دنبال آدم‌هایی می‌رویم كه زندگی عادی دارند. در این مورد به شهرهای مختلف مثل مشهد، كاشان، قم و زنجان سفر كردیم.