مرور و عبور

مرور و عبور

تاسیس نخستین بانك خصوصی
رئیس هیات‌مدیره مؤسسه اعتباری توسعه گفت: این مؤسسه امیدوار است از ابتدای سال آینده با سرمایه‌ای معادل 2350 میلیارد ریال فعالیت خود را به‌عنوان نخستین بانك خصوصی كشور آغاز كند.
شهرام سلماسی گفت: 350 میلیارد ریال از سهام این بانك از سوی مؤسسان و 200 میلیارد بقیه از طریق پذیره‌نویسی سهام این بانك طی چند ماه آینده انجام خواهد شد. مؤسسه اعتباری توسعه بر اساس طرح وزارت مسكن و شهرسازی از اوایل ماه آینده از طریق اوراق مشاركت پیش‌فروش ساخت مسكن را آغاز خواهد كرد. در همین زمینه 1300 واحد مسكونی در سه مرحله به صورت ساختمان 20 طبقه در تهران احداث خواهد شد. (‌صفحه 2)




قصه قدیمی کولبرها
نماینده مردم بوكان در مجلس ضمن ابراز تاسف از وضعیت نابسامان و بغرنج حوزه انتخابیه‌اش خواستار مساعدت رئیس‌جمهور در این زمینه شد.
رحمان نامجو، نماینده بوكان به خبرنگار جام‌جم گفت: شهرستان بوكان 10 سال است كه با پدیده خشكسالی روبه‌روست. به‌دلیل نبود طرح‌های زیربنایی و سرمایه‌گذاری‌های كلان در سطح منطقه و همچنین با توجه به جمعیت جوان این شهرستان با بزرگ‌ترین معضل یعنی بیكاری‌ روبه‌روست. همین باعث شده كه جمع كثیری از جوانان با سرخوردگی و در نهایت ناامیدی به‌طور قاچاق و غیرقانونی عازم كشورهای اروپایی می‌شوند یا در داخل به قاچاق كالا مبادرت می‌‌ورزند. در این میان جوانانی كه برای امرار معاش خانواده‌هایشان راهی جز این ندارند به دلیل عدم آگاهی بعضی از ماموران نیروی انتظامی از موارد قانونی در نقاط صفر مرزی، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و كشته شده و خانواد‌هایی بدون سرپرست می‌مانند. آیا ارزش جان یك انسان به اندازه قاچاق چند كارتن موز یا سیگار و چند طاقه پارچه است؟ (صفحه 2‌)




سخنرانی كوفی عنان در اجلاس هزاره سازمان ملل
رئیس سازمان ملل در بخشی از سخنان خود در اجلاس هزاره این سازمان گفت: ما با تحولات جهانی مواجه شده‌ایم كه ما را مجبور می‌كند تا با یكدیگر همكاری كنیم.
اگر این واقعیت در موارد اقتصادی و اجتماعی صحت دارد، بنابراین در زمینه چالش‌های مربوط به قتل عام‌ها و جنگ‌ها بیشتر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. غریزه همبستگی انسانی كه موجب می‌شود بعضی كشورها به كمك مردم سایر كشورها بشتابند یا دیكتاتورهای سابق را دستگیر كنند، اما زمانی كه چنین اقداماتی توسط یك یا چند كشور بر اساس اختیارات خودشان صورت می‌پذیرد، این اقدامات خطر هرج و مرج جهانی را به همراه دارد... دولت‌ها نیازمند كمك سایر نقش‌آفرینان هستند نظیر شركت‌های خصوصی و گروه‌های مردمی كه نقش آنها در نظام بین‌المللی رو به رشد است... . (‌صفحه 9‌)‌



صدا و سیما به روستاهای خراسان رسید
طی مراسمی با حضور مهندس افراسیابی، معاون فنی سازمان صدا و سیما، 28 فرستنده رادیویی و تلویزیونی در 12 شهرستان استان خراسان آغاز به كار كرد. با راه‌اندازی 19 طرح تلویزیونی و 9 طرح اف‌ام ساكنان 50 روستای استان خراسان به جمع مخاطبان شبكه‌های سراسری صدا و سیما پیوستند. این طرح‌ها در مناطق روستایی مشهد، نیشابور، تربت حیدریه، گناباد، قائنات، بیرجند، نهبندان، تایباد، ‌طبس، شیروان، بجنورد و درگز با سه میلیارد ریال اعتبار راه‌اندازی شده است. (‌صفحه 3)



كوپن‌های خود را گم نكنید‌!
رئیس ستاد بسیج اقتصادی كشور این ستاد را طبق مصوبات شورای اقتصاد موظف به اعلام و توزیع كالابرگ دانست. اسماعیلی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های ستاد بسیج اقتصادی مشخص می‌شود كه چه تعداد كالابرگ باید در طول سال اعلام كنیم. این ستاد در سال جاری باید 9 كالابرگ شهری روغن نباتی اعلام كند كه تاكنون سه كالابرگ از مجموع پنج كالا‌برگ مربوط به روغن روستایی دو كالا‌برگ را اعلام كرده و مابقی نیز در زمان باقیمانده اعلام خواهد شد. رئیس ستاد بسیج اقتصادی كشور درباره توزیع المثنی كالابرگ برای كسانی كه كوپن‌ها خود را گم كرده‌اند گفت: تاكنون هیچ تصمیمی برای دادن كالابرگ المثنی گرفته نشده‌است، ولی اخیرا قرار شده كسانی كه كوپن‌های خود را در آتش‌سوزی، سیل یا زلزله از دست داده‌اند، مجدا كالابرگ دریافت كنند. به همین دلیل از كسانی كه كالابرگ‌های خود را گم كرده‌اند می‌خواهیم به هیچ عنوان به اداره‌های كل بازرگانی یا ستاد بسیج اقتصادی مراجعه نكنند. تصمیمات از طریق رسانه‌های همگانی به اطلاع مردم رسانده می‌شود. (‌صفحه 4)‌