مرور و عبور

مرور و عبور

بوق‌اشغال با ابراهیم حسن‌بیگی  داستان‌نویس
اولین اتفاق مهم زندگی؟ سیل عظیم تركمن‌صحرا و ناپدیدشدن باغچه سیب‌زمینی‌ام.
اولین خیالبافی كودكی؟ روزی هنرپیشه بزرگی شوم.
به كدام علامت راهنمایی و رانندگی علاقه‌مندید؟ چراغ سبز.
بیشترین سرعت‌تان در حین رانندگی؟ اتومبیلم بیشتر از 90 نمی‌رود.
شخصیت داستانی محبوب‌تان؟ مرگان در جای خالی سلوچ
جلال آل‌احمد؟ جایش در 20 سال بعد از پیروزی انقلاب خالی است.
سیمین دانشور ؟ یادگار جلال.
سرنوشت؟ قصه‌ای كه پیشتر نوشته شده است. (صفحه 5)



اصلا برنج نكارید!
وزیر كشاورزی گفت: كشاورزی در شمال كشور، شامل مازندران، گیلان و تا حدودی گلستان برخلاف سرسبزی ظاهری‌‌اش نیاز به سرمایه‌گذاری وسیع دارد.
دكتر عیسی كلانتری افزود: دلیل این امر را نیز امروز در قیمت برنج مشاهده می‌كنیم كه از 5/1 تا دوبرابر قیمت جهانی آن را مصرف‌كنندگان داخلی پرداخت می‌كنند. با این‌همه داد كشاورزان درآمده. اشكالی كه به ما برمی‌گردد این است كه در شمال 430 هزار هكتار برنجكاری داریم كه متوسط مالكیت آن 7/0 هكتار است. یك خانواده كشاورز چقدر باید برنج تولید كند كه زندگی یك‌ساله‌اش را بچرخاند؟ واقعیت این است كه قیمت برنج پایین است و برنج‌كاری برای شالیكاران به‌صرفه نیست. یكی از وظایف دولت این است كه این مشكل را حل كند یا بگوید اصلا برنج نكارید. (صفحه‌یك)




آیت‌ا... جوادی‌آملی خطیب جمعه قم:
مردم تسلیم نشدند

خطیب جمعه قم گفت: دشمنان با توجه به جایگاه و اهمیت اصل ولایت‌فقیه در تلاش هستند تا ولایت‌فقیه و نظام اسلامی را از بین ببرند.
آیت‌ا... جوادی‌آملی افزود: ولایت‌فقیه رمز پایداری مردم مسلمان ایران است و دشمن می‌خواهد آن را از مردم بگیرد. وی با تاكید بر عبرت‌گرفتن از كودتای 28 مرداد كه صبح مردم شعار مرگ بر شاه می‌دادند و بعدازظهر جاویدشاه می‌گفتند، افزود: از زمانی كه ولایت‌فقیه از سوی امام راحل مطرح شد مردم در همه صحنه‌ها ازجمله 17 شهریور ایستادند و تسلیم نشدند. (صفحه 9)



جلال به روایت گلابدره‌ای
تو آقازاده اسمت چیه؟ سد محمودآقا .
آقای محمودآقا بفرمایید بنشینید.
من جلالم. جلال آل‌احمدم. ما رو معلم كردن بیام اینجا یه چیزی تو مخ شما فروكنیم. شما 70 - 60 نفری 70 - 60  سوال و جواب داشته باشید كه دارید. ما تا جایی كه جا داشته باشه و جواب داشته باشیم جواب می‌دیم. نداشته باشیم هم توی كتابا پیدا می‌كنیم، میاریم در پرسش و پاسخ، پاسخ می‌دیم. اینجا هم كه شمرونه گل سرسبد تهرونه. شما هم كه همتون شازده و شازده فرای فرنگ رفته‌اید ... . (صفحه 12)


كوفی‌عنان: مردم به سازمان‌ملل اعتماد ندارند
كوفی‌عنان، دبیركل سازمان ملل خطاب به رهبران كشورهای قدرتمند جهان گفت: اعتماد مردم جهان به توانایی آنان برای برقراری صلح از طریق عملكرد شورای امنیت مورد تردید قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، عنان گفت: این‌كه چشم مردم جهان به شماست در یك معنا كمتر از واقعیت و در معنایی بیشتر از واقعیت است. كمتر از واقعیت زیرا سرنوشت نسل‌های آینده ممكن است به‌واسطه تصمیمات اجلاس سران شورای امنیت تحت‌تاثیر قرار گیرد و بیشتر از واقعیت چون بسیاری از افراد نسل كنونی اعتماد خود را به توانایی و قابلیت سازمان‌ملل برای تفاوت‌قائل‌شدن بین جنگ و صلح از دست داده است. (صفحه 9)