نمایندگان قانع نشدند

در جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر اقتصاد و رئیس‌كل بانك مركزی چه گذشت؟

نمایندگان قانع نشدند

دیروز جلسه غیر‌علنی مجلس با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و عبدالناصر همتی، رئیس‌كل بانك مركزی برگزار شد. ظاهرا برخی نمایندگان درباره وضعیت اقتصادی كشور سؤالاتی داشتند كه در نهایت با برگزاری یك جلسه غیر‌علنی خاتمه داده شد. تقریبا همه نمایندگان در مورد وضعیت اقتصادی كشور سؤالاتی را از همتی و دژپسند مطرح كردند كه رئیس‌كل بانك مركزی و وزیر اقتصاد به آنها پاسخ دادند. آن‌طور كه خبرنگار جام‌جم كسب اطلاع كرده است تعداد زیادی از نمایندگان از صحبت‌های دو عضو تیم اقتصادی دولت در مجلس قانع نشده‌اند و ادامه این جلسات طی این هفته برگزار خواهد شد. رویه جلسه دیروز به این صورت بود كه پس از سخنان وزیر اقتصاد و رئیس‌كل بانك مركزی پنج نفر از هر كمیسیون به نمایندگی از سایر اعضا به صحبت پرداخته و موضوعات را مطرح كردند.

در جلسه غیر‌علنی دیروز كه با حضور حداكثری نمایندگان مجلس برگزار شد موضوعات اقتصادی از قبیل مباحث مربوط به ارز، سیاست‌های پولی، تورم، بورس و... كه این روزها هیچ‌كدام وضعیت مطلوبی ندارند مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار گرفت. نرخ ارز این روزها در مدار صعود قیمتی قرار دارد و حتی از مرز 26 هزار تومان نیز عبور كرده است. شاخص بورس كه در ابتدای سال در 508 هزار واحد قرار داشت در تیرماه از مرز دو میلیون واحد عبور كرد، اما یكباره در مرداد وارد روند نزولی شد و بیش از 500 هزار واحد از شاخص كل ریزش كرد. بانك مركزی هدفگذاری تورم 22 درصدی را برای امسال پیش‌بینی كرده، اما بسیاری از كارشناسان معتقدند تورم در خوشبینانه‌ترین حالت با فاكتورهای اقتصادی موجود مانند سال قبل بر پایه 35 درصد قرار خواهد داشت. از سوی دیگر نقدینگی كشور از مرز 2800 هزار میلیارد تومان عبور كرده كه اقتصاددانان معتقدند اگر این حجم نقدینگی به سمت تولید هدایت نشود قطعا مشكلات بزرگی برای كشور به وجود خواهد آمد.
بررسی مهم‌ترین مشکلات کشور
علی بابایی كارنامی، نماینده مجلس درباره جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر اقتصاد و رئیس‌كل بانك مركزی به خبرنگار جام‌جم گفت: مهم‌ترین مسائلی كه دیروز در مجلس مطرح شد مربوط به سیاست‌های پولی، تورم، ارز و بورس بود، اما توضیحات مسؤولان دولتی نمایندگان مجلس را قانع نكرد.
وی افزود: امروز قرار است دكتر قالیباف، رئیس مجلس به همراه رؤسای كمیسیون‌های تخصصی مجلس با وزیر اقتصاد جلسه دیگری داشته باشند تا به یك نتیجه كارشناسی در مورد مباحثی كه دیروز مطرح شد برسند.
بابایی با بیان این‌كه رئیس‌كل بانك مركزی تمایل چندانی برای پاسخگویی به نمایندگان نداشت تصریح كرد: نمایندگان مباحث تخصصی اقتصادی را مطرح كردند كه آقای همتی تمایل چندانی به پاسخگویی در این زمینه نداشت و مواردی را مطرح می‌كرد تا از بحث اصلی خارج شود. حتی در برخی موارد رئیس مجلس هم قانع نشد و با توجه به حساسیت موضوع قرار شد از این پس آقای قالیباف پیگیر این موضوعات باشد.
سخنگوی كمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این‌كه یكی از موارد مطرح شده در جلسه دیروز مربوط به گرانی‌های ناشی از افزایش نرخ ارز بود گفت: افزایش قیمت كالاها ناشی از نوسانات نرخ ارز یكی از مواردی بود كه دیروز توسط نمایندگان مطرح شد. همچنین گزارش‌هایی توسط برخی از نمایندگان قرائت شد كه نشان می‌داد چند نرخی بودن ارز فسادهایی ایجاد كرده‌است، اما دولت تبعات این موضوع را نمی‌پذیرد.
وی ادامه داد: این گزارش قرائت شد كه در آن آمده 25میلیارد دلار  ارز 4200 تومانی به 250نفر داده شده كه وارداتی برای آن ثبت نشده و مشخص نیست كه این دلارها در كجا هزینه شده است. حتی زمانی كه نمایندگان كمیسیون كشاورزی وارد بحث با آقای همتی شدند با این‌كه نسبت به واردات كالاهای اساسی و استراتژیك و مواد اولیه كشاورزی تاكید داشتند، اما رئیس‌كل بانك مركزی در این جلسه خطاب به نمایندگان گفت این موضوع ارتباطی با بانك مركزی نداشته و وزیر جهاد كشاورزی باید این موضوع را پیگیری كند. ضمن این‌كه تخصیص ارز در نهایت انجام خواهد شد. این در حالی است كه چهارشنبه هفته گذشته وزیر جهاد كشاورزی با حضور در مجلس اعلام كرد بانك مركزی در تخصیص‌ها كوتاهی می‌كند و پیگیری‌های زیاد ما برای دریافت ارز بی‌نتیجه مانده است.
بابایی توضیح داد: وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این جلسه درباره بازار سرمایه توضیحاتی ارائه داد كه در این راستا قانون جدید مجلس در مورد حق‌تقدم صاحبان سهام به تصویب رسیده و شركت‌های دولتی هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. در این صورت به دلیل صفر بودن نرخ مالیات، پول جدید و پر قدرتی در اختیار شركت‌ها قرار می‌گیرد و می‌تواند در راستای اهداف شركت هدفگذاری شود.
به گفته وی، اكنون شركت‌های شستا، چند شركت بنیاد مستضعفان، تعدادی از شركت‌های بخش خصوصی، شركت‌های وزارت راه و شهرسازی برای مشاركت و عضویت در سیستم بورس در صف قرار دارند كه همه اینها قرار است از طریق بورس اقدام به تامین مالی و اجرای پروژه كنند. ظاهرا تا دو هفته آینده این موارد نهایی خواهند شد و در پاییز می‌توانند فعالیت خود را آغاز كنند كه می‌تواند كمكی به بازار سرمایه كند.
این نماینده مجلس گفت: دغدغه‌های امروز مردم هم توسط دكتر قالیباف مطرح شد كه مهم‌ترین آنها تورم، ركود تورمی، بیكاری، فسادهای اقتصادی، بی‌برنامگی دولت و ناامیدی در جامعه بود.
پاسخ دولت نمایندگان را قانع نکرد
مهدی طغیانی، سخنگوی كمیسیون اقتصادی مجلس درباره جزئیات جلسه روز گذشته وزیر اقتصاد و رئیس‌كل بانك مركزی با نمایندگان مجلس به خبرنگار جام‌جم گفت: دیروز وزیر اقتصاد و رئیس‌كل بانك مركزی در مورد وضعیت و نابسامانی‌های اقتصادی كه در كشور وجود دارد، سخن گفتند. اما راهكارهای این دو عضو تیم اقتصادی دولت مورد توجه نمایندگان قرار نگرفت به طوری كه آقای قالیباف به موضوع بازار سرمایه پرداخت و به لیدرهای بورس اشاره كرد و گفت: این عملكرد ناصحیح باعث می‌شود تا این افراد تنها منافع خودشان را در یك بازار ببینند و به منافع خرده‌سهامداران توجهی نکنند. از سوی دیگر آقای شمس‌الدین حسینی، وزیر سابق اقتصاد و رئیس كمیسیون ویژه جهش تولید و اصل 44 صراحتا بیان كرد آقای همتی به عنوان سیاست‌گذار بخش پولی و ارزی كشور، در این جلسه فقط به بیان مشكلات پرداخته و راهكاری در این زمینه ارائه نكرد.
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: مجلس دیروز به این دو عضو كابینه دولت هم اعلام كرد كه از زحمات انجام‌شده تشكر می‌كند، اما اقدامات انجام‌شده كافی نبوده و مردم با مشكلات زیادی روبه‌رو هستند. متاسفانه مباحثی مطرح شد كه مشكلات به تحریم‌ها گره خورده اما حقیقت اینجاست كه سوء‌مدیریت در داخل كشور باعث بروز چنین مشكلاتی شده است.وی به موضوع ارز و بورس پرداخت و ادامه داد: در مورد وضعیت ارز و بورس كه این روزها حال خوشی ندارد هم دیروز بحث شد و كمیسیون‌های تخصصی راهكارهایی برای حل مشكل داشتند كه قرار شد این پیشنهادها با حضور رؤسای كمیسیون‌ها و در جلسه‌ای كه به همراه رئیس مجلس با اعضای دولت خواهند داشت، مطرح شود.
طغیانی به صحبت‌های وزیر اقتصاد اشاره كرد و گفت: پنجشنبه هفته گذشته وزیر اقتصاد در شورای‌عالی بورس حضور داشت و مصوبات همان جلسه یعنی اقداماتی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه را در مجلس بازگو كرد. اما كمیسیون‌های تخصصی در این زمینه پیشنهادهایی را مطرح كردند كه نشان می‌داد راهكارهای زیادی برای برداشت نكردن از منابع صندوق توسعه ملی جهت ایجاد ثبات در بازار سرمایه وجود دارد. اكنون دولت قصد دارد با یك درصد از منابع ورودی سال‌های 94 تا 98 بازار سرمایه را بهبود ببخشد. اما این موضوع با نظر مجلس در تضاد است و معتقد هستیم این كار آثار تورمی برجای می‌گذارد.
وی تاكید كرد: بازار بورس بدون برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، قابل اداره است و می‌توان با اتخاذ سیاست‌هایی درست دوباره اعتماد را به این بازار برگرداند. البته مجلس در این زمینه راهكارهایی ارائه كرد كه مورد توجه وزیر اقتصاد قرار گرفت و قطعا در جلساتی كه روسای كمیسیون‌های تخصصی اقتصاد مجلس با رئیس مجلس و وزرا و تیم اقتصادی دولت دارند، مطرح خواهد شد.