سهمیه‌بندی كره از ابتدا هم شایعه بود

سهمیه‌بندی كره از ابتدا هم شایعه بود


آنچه باید به آن درباره وضعیت كره در بازار اشاره كرد این است كه با آغاز تحریم‌ها، دولت از بخش خصوصی خواست تا 45 هزار تن كره حیوانی را با ارز مرجع به كشور وارد كند. این كار ظرف سه ماه انجام شد و از ابتدای سال 98 تا پایان شهریور 99 كره حیوانی با قیمت مصوب به بازار عرضه شده و می‌شود. بااین‌حال چون واردات كره حیوانی دیگر مشمول دریافت ارز مرجع نیست و این واردات از این به بعد با ارز نیمایی انجام می‌شود، تولید كره داخلی كه حدودا 35درصد از كره وارداتی ارزان‌تر است، به‌صرفه بوده و تولیدكنندگان صنعت لبنیات در حال تولید كره حیوانی هستند كه با قیمت جدید حدودا 8000تومان به بازار عرضه خواهد شد و هم از لحاظ كیفیت و هم از نظر میزان عرضه مشكلی برای بازار به‌ وجود نخواهد آمد. كل كره وارداتی با ارز 4200 تومانی وارد كشور شده و تمام كره‌های وارداتی نیز به‌طور كامل در بازار عرضه شده‌است ضمن این‌كه دستگاه‌های نظارتی و امنیتی نیز بر این مهم نظارت داشته و دارند. كره نه سلطانی داشته و نه سلطانی دارد و نه اصولا بازار محصولات لبنیاتی از آنجا كه به‌شدت رقابتی است، سلطان‌پذیر است.
نكته مهم در این میان این است كه با وجود تحریم‌ها، صنعت لبنیات خود را برای تولید كره حیوانی آماده كرده بود و تنها در یكی از برندهای مطرح كه در سراسر كشور دارای كارخانه و خط تولید است، خطوط تولید كره كه پیش از این تنها سه خط بود را به 9 خط افزایش داده است. برندهای بزرگ و متوسط دیگر نیز به همین میزان افزایش ظرفیت تولید داشته‌اند. این بدان معنی است كه صنعت لبنیات همگام با رویكردهای اقتصاد مقاومتی عمل كرده و توانسته برای نیاز كشور به كره حیوانی برنامه‌ریزی موفقی داشته باشد. هرچند افزایش هزینه‌های تولید، باعث شده قیمت كره داخلی نسبت به یك‌سال‌ونیم گذشته با افزایش قیمت مواجه باشد. درهرحال كره حیوانی به میزان كافی هرچند گران‌تر از قبل در بازار خواهد بود.
نكته باقیمانده اما، مسؤولیت رسانه‌های ما در شرایط موجود كشور است. همه شهروندان در چند روز گذشته احتمالا با این تیتر و خبر كه «كره حیوانی سهمیه‌بندی شد» مواجه شده‌اند. اما سوال اینجاست كه آیا این خبر صحت داشت؟ بعد از انتشار این خبر از واحدهای تولیدی مختلف درباره عرضه كره حیوانی پرس‌وجو كردم اما هیچ‌كدام كاهش عرضه و یا سهمیه‌بندی آن را تایید نكردند. بااین‌حال به این میزان اكتفا نكرده و به چندین فروشگاه كوچك و بزرگ در مناطق مختلف پایتخت سر زدم. قفسه‌های فروشگاه‌ها پر بود از برندهای مختلف كره حیوانی كه یا با قیمت قبلی و یا با قیمت جدید در معرض فروش و عرضه قرار داشتند و محدودیتی برای خرید هم وجود نداشت.
سری به شبكه‌های اجتماعی زدم، خبر «سهمیه‌بندی كره» عموما توسط اعضای یك تحریریه كه اولین‌بار این خبر را منتشر كرده بود، بازنشر شده بود و دیگر رسانه‌ها نیز همان خبر را بازنشر كرده بودند. جای تعجب است كه دیده‌شدن مهم‌تر از صداقت است. دیده‌شدن مهم است حتی اگر به قیمت نگرانی مردم باشد، حتی اگر به قیمت ناامیدی مردم و به قیمت سوختن سرمایه اجتماعی باشد.