صادرات 50 درصدی تولیدات فولادی

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با جام‌جم:

صادرات 50 درصدی تولیدات فولادی

با وجود شیوع ویروس همه‌گیر كرونا، صنعت فولاد نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر تحت‌تأثیر تبعات منفی شیوع این ویروس قرار گرفت. موضوعی كه باعث شد كارخانه‌های تولیدكننده فولاد تمهیداتی برای مقابله با آن و كاهش تبعات اقتصادی شیوع این ویروس بیندیشند تا هم كارگران و كارمندان‌شان در معرض این ویروس خطرناك قرار نگیرند و هم میزان تولید و صادرات آن در صورت امکان كاهش نداشته باشد. كارخانه ذوب‌آهن به عنوان یكی از بزرگ‌ترین تولیدكنندگان این صنعت به‌شمار می‌رود كه محصولات زیادی را تولید و علاوه‌بر فروش در بازار داخلی بخش قابل‌توجهی از آن را به نقاط مختلف جهان صادر می‌كند.
منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل این شركت در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این موضوع كه بحث كرونا یك موضوع جهانشمول است و ما نیز مانند سایر كشورهای جهان از این وضعیت تأثیر پذیرفته‌ایم. اما مساله مهم این است كه بتوانیم آن را كنترل كنیم و اجازه ندهیم كه این وضعیت روی كار و معیشت كاركنان مجموعه شركت‌های ایرانی تأثیر بگذارد.
یزدی‌زاده در ادامه صحبت خود درباره تأثیر كرونا روی صادرات محصولات فولادی كشور، افزود: كرونا در روزهای نخست، روی صادرات كشور تأثیرگذار بود، به‌گونه‌ای كه كشورها مرزهای خود را برای صادرات و واردات بستند و كشورهایی مانند چین و اندونزی محدودیت‌هایی را در این راستا اعمال كرده بودند كه روی بازار صادرات تأثیرگذار بود. اما این محدودیت‌ها زیاد به چشم نمی‌آمد چراكه در نهایت توانست میزان میانگین صادرات را از 90 تا صد هزار تن صرفا برای مدت كوتاهی به 40 هزار تن كاهش دهد كه ما درپی جبران كاهش صادرات طی این مدت، هستیم.
یزدی‌زاده، درباره فعالیت ذوب‌آهن در حوزه ریلی كشور اظهار كرد: ما به صورت عملیاتی بین 5000 تا 7000 تن تولید ریل آهن در داخل كشور داشتیم و در چهار محور مختلف در سراسر كشور، طرح‌هایی را در دست داریم كه در چارچوب استانداردهای بین‌المللی است. وی درباره اعمال تحریم‌ها علیه ایران، افزود: شكوفا شدن دستاوردهای شركت‌های داخلی در دوران تحریم و ورود دوباره شركت‌های خارجی به داخل كشور پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به دو عامل بستگی دارد: یكی چابكی شركت‌ها كه تا چه اندازه بتوانند از نظر تأمین نیازهای مشتری به شكلی عمل كنند كه در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، شركت‌های دیگر، محصولات شركت ایرانی را به محصولات مؤسسه‌های خارجی ترجیح دهند. بحث دوم، به وزارت صمت مربوط است، یعنی دولت تا چه حد می‌خواهد از تولیدات داخلی حمایت كند كه این بحث در حال حاضر در زمینه تولید ریل در حال انجام است.
یزدی‌زاده در رابطه با طرح‌های توسعه‌ای این شركت در حوزه صادرات، گفت: آن‌گونه كه طبق بودجه ما برنامه‌ریزی شده، ما قصد داریم 50 درصد تولیدات خودمان را صادر كنیم. سال گذشته، همین اتفاق افتاد. رویكردی كه ما در حوزه صادرات داریم این است كه محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر را به كشورهای دیگر صادر كنیم و در این میان محصولی مانند ریل، در حوزه صادرات بازدهی بهتری نسبت به شمش دارد. در حال حاضر، در شرایط تحریم هستیم و طبیعتا محدودیت‌هایی برای ما در صادرات محصولات نهایی ایجاد شده است، ولی در تلاش هستیم تا راه‌حل‌هایی برای آن پیدا كنیم.
وی در خاتمه اظهار كرد: در هفته‌های گذشته، خبر تحویل یك‌میلیون و 750 هزار تن سنگ آهن به این كارخانه منتشر شد، اما این خبر به دلیل اصلاح قیمت‌ها چندان به چشم نیامد و تأثیر منفی روی بازار داشت. این در حالی است كه ذوب‌آهن كوره بلند شماره یك خود را دوباره راه‌اندازی كرده و كوره شماره یك از دهم شهریور كار خود را آغاز كرده است.