جهاد به شوق اربعین

یكی از مسؤولان ستاد مركزی اربعین از طرح‌های جایگزین موكب‌های حسینی به جام‌جم می‌گوید

جهاد به شوق اربعین

جای روح‌ا... رجایی این روزها بیش از همیشه در تحریریه جام‌جم خالی است؛ سردبیرِ امام‌حسینی روزنامه جام‌جم، همین سه ماه پیش نشسته بود این‌جا در اتاقش و می‌گفت یعنی امسال اگر اربعین را نرویم كربلا چه باید بكنیم؟ آنها كه او را از نزدیك می‌شناختند، می‌دانستند كه این پرسش از سر استیصال و حسرت نیست. البته كه او هنوز نتوانسته بود دلش را راضی كند كه امسال از راهپیمایی اربعین خبری نیست اما وقتی این را از خودش و ما می‌پرسید، صرفا نمی‌خواست داغ سینه‌اش را تازه و سفره دلش را پیش‌روی ما باز كند كه چطور می‌تواند امسال كربلا را از دور رصد كند و چطور می‌تواند به جای آنجا در تهران باشد و مشق‌های خبرنگارهایش را خط بزند. رجایی، حتما راهی پیدا می‌كرد تا كار خودش را بكند؛ نه! نه این‌كه از مسیری پنهانی خودش را به كربلا برساند و ممنوعیتی را كه دولت عراق برای ورود زائران اعلام كرده، دور بزند؛ او حتما برنامه‌ای جایگزین می‌كرد تا از ثواب ماجرا عقب نماند. شاید مثل همه این سال‌ها كه شال و كلاه می‌كرد، كوله‌اش را روی دوش می‌انداخت و با وانت و هلیكوپتر خودش را به نقاط محروم و آسیب‌دیده می‌رساند و به مردم كمك می‌كرد، امسال هم برنامه‌ای از این نوع می‌ریخت و دلش را این‌طور راضی می‌كرد. حالا از همه این حرف‌ها گذشته و او دیگر بین ما نیست. خدایش بیامرزد. موكب‌های اربعین كه هر سال در مسیرهای راهپیمایی از ایران تا عراق بساط‌شان را می‌گستردند، خبر داده‌اند قرار نیست با ممنوعیت ورود زائران به خاك عراق، دست روی دست بگذارند. كجایی آقای روح‌ا... رجایی كه ببینی امسال هم می‌شد اگر بودی، كاری حسینی كنی...

از سیل و زلزله تا كرونا و مدرسه
خب، از كجا می‌دانستند قرار است چنین بلایی سر جهان بیاید؟ برای آن نوجوانی كه هر سال پرچم یا حسینش را از پنجره اتاقش باز می‌كرد و روی دوش می‌انداخت تا با پدر و مادرش برود سمت مرزهای غربی و خودش را به جمعیت میلیونی عاشقان امام حسین برساند تا به كربلا برسد، این روزهای شیوع ویروس كرونا، روزهای سختی است و همه برنامه‌ها به‌هم خورده است.
دولت عراق تا همین لحظه بر سر اعلام اولیه‌اش كه قرار نیست زائرانی از دیگر كشورها برای اربعین به این كشور بروند، پافشاری كرده است. البته با هر مسؤولی در این‌باره صحبت كه كنید، می‌گویند هنوز امیدوارند این سد شكسته شود و مردم با رعایت كامل پروتكل‌های بهداشتی خودشان را به میعادگاه عاشقان برسانند  اما خب در عین حال نباید دست روی دست گذاشت. آمدیم و نشد. حیف است از ظرفیت هزاران موكب حسینی و خدمات بی‌مذائقه‌ای كه ارائه می‌دهند برای دیگر امور بهره نبرد. می‌شود با آنها مسافرِ یاری‌رسانی به كسانی شد كه امام حسین برای آزادی و رفاه آنها قیام كرد.
همه نهادهای مرتبط با راهپیمایی اربعین این روزها می‌گویند می‌خواهند كارهایی بكنند تا جای خالی راهپیمایی كمتر به چشم بیاید. مثلا دبیر كمیته اسكان و تغذیه ستاد مركزی اربعین از آغاز به كار موكب‌های اربعین به‌منظور تهیه بسته‌های لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان نیازمند خبر داده. یوسف افضلی گفته موكب‌های اربعینی كه این روزها برای مراسم پیاده‌روی اربعین خود را آماده می‌كردند و اقدامات لازم به منظور پذیرایی از زوار اربعین را تدارك می‌دیدند، امسال با توجه به شیوع كرونا و نامشخص بودن وضعیت قطعی اربعین، برای كمك به خانواده‌های نیازمند به میدان آمدند.
البته برای موكب‌های حسینی، این برنامه‌ها تازگی ندارد و آنها در چند فقره اخیر سیل و زلزله و همین كرونا هم آستین بالا زده و به یاری مردم شتافته‌اند. حالا اما افضلی از دیگر برنامه‌های جایگزین به جام‌جم می‌گوید.
 500 موكب برای عراقی‌ها
یوسف افضلی به عنوان دبیر كمیته اسكان و تغذیه ستاد مركزی اربعین، یكی از چند كمیته فعال این ستاد، ابتدا به این اشاره می‌كند كه چه پیشنهادی به دولت عراق داده‌اند: «ما همچنان امیدواریم كه دولت عراق اجازه ورود زائران ایرانی به خاك خودش را بدهد. به آنها پیشنهاد داده‌ایم كه 500 موكب‌مان را با تغییر رویكرد به آنجا خواهیم فرستاد.
این تغییر رویكرد به این صورت خواهد بود كه اگر ما تا سال گذشته اسكان و تغذیه زائران را بر‌عهده داشتیم، امسال می‌توانیم اقلام بهداشتی از جمله ضدعفونی‌كننده‌ها را آنجا بین زائران توزیع كنیم. توجه داشته باشید كه امسال زائران ایرانی، طبق اعلام اولیه نمی‌توانند به كربلا بروند و ما این  500 موكب را برای خود عراقی‌ها می‌فرستیم تا احساس تنهایی نكنند.» او می‌گوید با این حال پیگیری‌ها برای رفع ممنوعیت ورود ایرانی‌ها به مراسم اربعین در عراق ادامه دارد.
از «مهر اربعین» تا «مهر عشق»
گفتیم كه یكی از برنامه‌های جایگزین موكب‌ها در داخل ایران، تهیه‌ و تامین بسته لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان نیازمند بوده است؛ عنوان طرح، «مهر اربعین» است و اگر شما هم می‌خواهید به این پویش بپیوندید تا اول مهر فرصت دارید تا نذورات خود را برای تأمین لوازم تحصیلی دانش‌آموزان به این موكب‌ها برسانید. اما این تنها پویشی نیست كه به‌عنوان فعالیت جایگزین از طرف ستاد اسكان و تغذیه مطرح شده است.  دبیر این ستاد در گفت‌وگو با جام‌جم به دو پویش دیگر اشاره می‌كند: «علاوه بر طرحی كه برای اعزام 500 موكب به خاك عراق به دولت این كشور پیشنهاد كرده‌ایم، در داخل ایران نیز چند پویش تعریف كرده‌ایم. جز پویش مهر اربعین كه برای بچه‌مدرسه‌ای‌هاست، طرح پویش مهر عشق را هم اجرا می‌كنیم. طی این طرح برای بازسازی حرم‌ها و مراكز مذهبی وارد می‌شویم. پویش دیگری هم در دست كار است كه به زیرساخت‌ها مر بوط می‌شود.»

موكب‌های اربعینی كه زیر نظر ستاد بازسازی عتبات‌عالیات فعالیت می‌كنند، حالا سرمایه‌های بزرگی برای جامعه ایرانی و جامعه اسلامی منطقه به حساب می‌آیند.
علاوه بر كمك به برگزاری باشكوه تجمع بزرگ عاشقان حسین كه هر ساله موكب‌های حسینی جلوه ویژه‌ای به آن می‌بخشیدند، حالا و با غیاب احتمالی ایرانیان در این مراسم، نقش اجتماعی این موكب‌ها بیش از پیش به چشم خواهد آمد. آنها پای كار رفع دیگر نیازها هم آمده‌اند. دم‌شان گرم و اجرشان با آقا امام حسین (ع).