مرور و عبور

مرور و عبور

ترور پوتین ناكام ماند
رئیس سرویس امنیتی اكراین گفت: ماموران این سرویس ماه گذشته توطئه‌ سوء‌قصد به جان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را ناكام گذاشتند.
لئونید دركاچ به خبرگزاری اینترفاكس روسیه گفت: توطئه‌گران برنامه‌ریزی كرده بودند حمله خود علیه پوتین را در خلال اجلاس غیررسمی كشورهای مستقل مشترك‌المنافع در كریمه انجام دهند. پوتین هجدهم ماه آگوست برای مذاكره درخصوص مسائل امنیتی و اقتصادی با رهبران 12 عضو دیگر كشورهای مستقل مشترك‌المنافع وارد شبه‌جزیره كریمه شد اما مجبور شد همان روز برای بررسی بحران مربوط به كورسك به مسكو مراجعه كند. رئیس امنیت اكراین گفت: چهار نفر در ارتباط با این سوءقصد بازداشت شده‌اند. (صفحه 13)


شیر شتر جایگزین شیرخشك
با مشخص شدن فواید استفاده از شیر شتر، صادرات این فرآورده ارزشمند غذایی افزایش یافته است.
به گزارش سی‌ان‌ان، شیر شتر كه مزه آن همانند مزه شیر گاو و میزان پروتئین آن با پروتئین موجود در شیر گاو برابری می‌كند 40درصد كمتر از شیر گاو كلسترول دارد و مصرف آن برای بیماران قلبی به‌مراتب بهتر از مصرف شیر گاو است. با توجه به این حقایق در كشورهای آفریقایی به‌ویژه موریتانی باعث شده سرمایه‌گذاری در صنعت تولید شیر سالم و بسته‌بندی‌شده افزایش یابد و علاوه‌بر كاهش واردات شیرخشك منبعی جدید از درآمد برای این كشور ایجاد شود. شتر كه همیشه به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل در كشورهای خشك و كویری مطرح بوده اینك به‌عنوان منبع پروتئین نظر كارشناسان علوم تغذیه را به خود جلب كرده است. (صفحه 12)



اولین امتحان حجازی در رشت
ناصر حجازی، یكی از جنجالی‌ترین مربیان فوتبال ایران از روز گذشته رسما با استقلال رشت آغاز به كار كرد.
اولین جلسه تمرین این تیم در زیر باران شدید در حالی برگزار شد كه جمع بسیاری از علاقه‌مندان با حضور در محل تمرین این تیم به تشویق تیم محبوب خود كه پس از سال‌ها دوباره به جمع لیگ یكی‌ها پیوسته، پرداختند. از سوی دیگر حجازی كه سال گذشته با ذوب‌‌آهن جایی بهتر از ششمی لیگ كشور عایدش نشد دیروز و در اولین جلسه تمرین شخصا تیم را تمرین داد تا حضور خود را به‌طور رسمی به سایر مربیان اعلام كند. حجازی در اولین گام فردا باید در برابر سپاهان قرار گیرد. (صفحه 15 )



قطار تهران - دمشق به راه افتاد
هفته‌نامه سوری البعث‌الاقتصاد در گزارشی نوشت: ایران و سوریه اخیرا با راه‌اندازی قطار مسافربری تهران- دمشق -تهران از طریق خاك تركیه به توافق رسیدند. این قطار هفته‌ای یك‌بار از تهران به دمشق و بالعكس حركت خواهد كرد.
این توافق‌نامه در سفر اخیر یك هیات راه‌آهن سوریه به تهران به دست آمده است كه بر اساس آن دو كشور در زمینه خدمت‌رسانی به مسافران، حمل‌ونقل، ترانزیت، ساخت تجهیزات راه‌آهن،‌ مبادله كارشناس و ... همكاری خواهند كرد. ایران و سوریه با دعوت از طرف ترك و برگزاری نشستی در شهر حلب تسهیلات لازم برای راه‌اندازی قطار تهران- دمشق را فراهم خواهند كرد. (صفحه 4)


هشدار رخشان بنی‌اعتماد درباره ابتذال در سینما
رخشان بنی‌اعتماد به مناسبت صد‌سالگی سینما در موزه هنرهای معاصر سخنرانی كرد. این‌ فیلمساز در بخشی از سخنانش گفت: «فیلمفارسی» به معنای ابتذال در فیلم‌های گذشته نیست بلكه ابتذال در بسیاری از فیلم‌های امروز است كه رنگ و لعاب فرهنگی دارند اما بسیار مخرب‌تر از فیلم‌هایی هستند كه نام فیلمفارسی بر آنها گذاشته شده است. (صفحه 3)