سینما منهای 80د رصد

هنرمندان و مسؤولان فرهنگی چهارمحال و بختیاری از خلأ مراكز هنری در این استان می‌گویند

سینما منهای 80د رصد

اینجا چهارمحال و بختیاری است، معروف به سوئیس ایران، با خرده‌فرهنگ‎های بسیار كه می‎تواند منابع اولیه برای تولید آثار هنرمندان را تامین كند. اینجا چهارمحال و بختیاری است، زادگاه مرحوم علی‌اكبر مهدی‌پور دهكردی كه ایرانیان با نوای سرنای آن بر سر سفره هفت‌سین می‎نشینند و سال خود را نو می‎كنند. اینجا مردمان‌مان چشم‌انتظار تكمیل فرهنگسراهایی هستند كه می‏تواند محلی برای انتقال فرهنگ‏های گذشتگان‌شان به نسل‎های بعد شود و حافظ هویت اصیل فرزندان آنان باشد.
چهارمحال و بختیاری با مساحتی بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۲۱ كیلومتر مربع یك‌ درصد از كل وسعت ایران را به خود اختصاص داده است كه طبق سرشماری‏های نفوس و مسكن در سال 95 این استان جمعیتی بالغ‌بر یك میلیون نفر و ده شهرستان دارد، اما نكته آن است كه از این ده شهرستان، تنها دو شهرستان سالن سینما دارد.
 فقط  شهر كرد  و بروجن
در این‌باره از مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌پرسیم. او با بیان این‌كه استان چهارمحال و بختیاری سرشار از خرده‌فرهنگ‌های قومیت‌هاست، به جام‌جم می‌گوید خلأها تنها به سالن‌های سینما مربوط نیست.
ابراهیم شریفی با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت‏ها در استان، می‌گوید: در حال حاضر تنها در شهركرد زیرساخت ما تاحدی مطلوب است، اما بسیاری از شهرهای استان از تجهیز به مراكز فرهنگی محروم هستند. یكی از برنامه‌های بلندمدت اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد مراكز فرهنگی و ایجاد زیرساخت‏های لازم ویژه هنرمندان است.
در حال حاضر تنها شهرستان‌های بروجن و شهركرد دارای سینما هستند و به گفته این مقام مسؤول یعنی هشت شهرستان در چهارمحال و بختیاری از نعمت سینما بی‌بهره‏ است.
شریفی با تاكید بر ساخت فرهنگسراهای چندكاره در شهرهای چهارمحال و بختیاری، عنوان می‌كند: ساخت این فرهنگسراها كمك بزرگی به گروه‏های هنری و هنرمندان برای اجرای نمایش، تئاتر، موسیقی و... خواهد بود.
 9 فرهنگسرا در راه است
این مقام مسؤول، با تاكید بر این‌كه تا پایان چند ماه آینده 9 فرهنگسرا در استان به بهره‌برداری خواهد رسید، می‌افزاید: با بهره‏برداری از این فرهنگسراها می‏توان به حوزه سینما و تئاتر نیز كمك كرد. در عین حال با ساخت پردیس‏ها می‌توان همزمان پاسخگوی انواع سلیقه‎ها بود.
او در این میان به بخشنامه‏ای از سوی دولت هم اشاره می‌كند كه ساخت و ساز جدید برای مراكز فرهنگی ممنوع شده است، چراكه به‌زعم دولت، فرهنگسراهای نیمه‌ساخته باید تكمیل شود.
با این حال شریفی می‌گوید طرح سینما امید برای دو شهرستان به سازمان سینمایی كشور پیشنهاد شده است: باید با همكاری شهرداری‎ها این طرح‏ها اجرایی شود كه جهت ساخت این سینماها یك میلیارد و 300 میلیون تومان توسط دولت پرداخت خواهد شد.
 هر 514 نفر یك صندلی!
معاون امور هنری و سینمایی اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با بیان این‌كه سه سینما در شهر شهركرد و دو سینما در بروجن فعال است، وعده می‌دهد تا پایان سال جاری در یكی از شهرستان‌های استان، كلنگ سینما امید بر زمین خواهد خورد.
شهرام فرجی، با اشاره به صعب‌العبور بودن مناطق استان، وعده احداث یك سینما سیار برای اكران فیلم در شهرها و روستاهای استان را هم می‌دهد.
او با اشاره به این‌كه در استان تنها 1945 صندلی سینمایی در استان وجود دارد، می‌افزاید: به ازای هر 514 نفر فقط یك صندلی سینما در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
معاون امور هنری و سینمایی اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان این‌كه بخش دولتی دیگر مجاز به ساخت سالن سینما نیست، می‌گوید: متاسفانه در حوزه ساخت سینما، هیچ سرمایه‎گذاری وارد عرصه نمی‎شود. دولت همه امكانات و تجهیزات یك پردیس سینمایی را به سرمایه‌گذار اهدا خواهد كرد. با وجود تسهیلات كم‌بهره و كمك‌هزینه دولتی اما تاكنون سرمایه‌گذار خصوصی حاضر به سرمایه‏گذاری در این عرصه نشده است.
 70 آموزشگاه هنری، 18 گروه تئاتری
معاون امور هنری و سینمایی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری به فعالیت 70 آموزشگاه آزاد هنری و سینمایی، در حوزه‌های موسیقی، تجسمی، نمایش در استان اشاره می‌كند و می‌گوید: 18گروه تئاتر در چهارمحال و بختیاری ثبت شده است.
 سینمای حوزه هنری چه می‌كند؟
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری نیز از تغییرات اساسی در تنها سینمای حوزه هنری استان خبر می‌دهد و می‌گوید: سینما بهمن كه در گذشته با یك سالن و حدود 450 صندلی به مردم ارائه خدمت می‎كرد امروز با بازسازی‌های انجام‌گرفته به پردیس سینمایی با چهار سالن مسقف و یك محل اكران روباز تبدیل شده است. سالن نخست پردیس بهمن دارای250 صندلی، سه سالن با 60 صندلی و سالن پنجم به صورت متغیر با حدود 60 تا 80 صندلی ایجاد شده است.
حجت‌ا... شیروانی این تغییر در سینما بهمن را عاملی برای بالارفتن رضایت مردم در خصوص اكران فیلم می‌داند و می‌گوید: در پردیس بهمن از این پس همزمان چهار یا پنج فیلم روز سینمای ایران اكران خواهد شد و این مهم موجب می‎شود مخاطب امكان انتخاب بیشتری داشته باشد.
 سه‌بعدی نمی‌سازیم، اما می‌توانیم نمایش دهیم
رئیس حوزه هنری استان همچنین می‌گوید: در كشور ساخت فیلم چند بعدی به صورت معمول وجود ندارد و می‎توان گفت، این نوع فیلم‎ها بسیار ویژه هستند، اما امكان پخش این نوع فیلم‌ها در پردیس بهمن وجود دارد.
شیروانی، با اعلام آمادگی برای ساخت پردیس در شهرستان‎های مختلف، اضافه می‌كند: اگر دولت مشاركت كند و 50 درصد هزینه را بر عهده بگیرد، حوزه هنری آماده ساخت پردیس در شهرستان‎های مختلف چهارمحال و بختیاری است.
 فقط فیلم كوتاه می‌سازیم
فرشاد صالحی بروجنی یكی از هنرمندان تئاتر استان است. او به خبرنگار جام‌جم می‌گوید هنرمندان در حوزه نمایشی با محدودیت‌ها در حال فعالیت هستند: در دهه 70 نوعی جریان در حوزه سینما، تئاتر و... ایجاد شد كه عامل موفقیت برای استان در این حوزه بود. اما كمبود منابع مالی، مشكل اساسی هنرمندان در این حوزه است. با حل این مشكل می‌توان جریانی را در حوزه تولیدات نمایشی، تئاتر و... ایجاد كرد.
هنرمند استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به تعطیلی فعالیت به دلیل بیماری كرونا، تصریح می‌كند: در استان تولیدات سینمایی محدودی اجرا شده و بیشتر تولیدات در حوزه فیلم كوتاه و تئاتر بوده است. به نسبت كمبودها، میزان تولیدات در استان مناسب است. اما برای افزایش و بالا رفتن كیفیت آثار تولیدی، هنرمندان نیازمند منابع مالی هستند.