جسد ترامپ هم برای آمریکا دردسر دارد

مرگ ترامپ، آمریکا را در بدترین بن‌بست حقوقی در طول تاریخ قرار خواهد داد

جسد ترامپ هم برای آمریکا دردسر دارد

اگرچه دکتر شون کانری، پزشک مخصوص ترامپ در آخرین سخنان خود، از بهبود وضعیت ترامپ سخن گفته است، اما برخی رسانه‌های آمریکایی معتقدند هنوز نمی‌توان با خوشبینی در این خصوص برخورد کرد. در این میان، حتی بسیاری از شهروندان آمریکایی هنوز درک مشخصی از سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری و رئیس‌جمهور بعدی کشورشان در صورت مرگ یا ناتوانی جسمی ترامپ ندارند. مطابق آنچه در قانون اساسی آمریکا و قانون فدرال آمده است، در صورت مرگ یا اثبات ناتوانی رئیس‌جمهور از ادامه حضور در کاخ‌سفید، قدرت به معاون رئیس‌جمهور منتقل خواهد شد. به عبارت بهتر، در صورت مرگ ترامپ، مایک پنس به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ‌سفید مستقر خواهد شد تا تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شود. متمم25 قانون اساسی آمریکا می‌گوید: هر زمان که رئیس‌جمهور اعلامیه کتبی خود را به رئیس سنا و رئیس مجلس نمایندگان ابلاغ کند که قادر به انجام وظایف و اختیارات خود نیست، تا وقتی اعلامیه کتبی خلاف آن را به آنها ابلاغ کند، چنین اختیارات و وظایفی توسط معاون رئیس‌جمهور به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری اجرا می‌شود. اما این همه ماجرای جانشین ترامپ نیست.

معاون ترامپ در کمین قدرت
این موضوع قبلا نیز در آمریکا سابقه داشته است. به عنوان مثال وقتی رونالد ریگان در دوران ریاست‌جمهوری خود تحت عمل جراحی سرطان قرار گرفت، قدرت را برای کمتر از دو روز به معاون خود سپرد. همچنین بوش پدر نیز برای چند ساعت قدرت را به معاون خود تحویل داد. او در این چند ساعت، مشغول انجام کولونوسکوپی بود. با این حال مهم‌ترین مورد، مربوط به ترور جان. اف.کندی، رئیس‌جمهور آمریکا در سال1963 میلادی بود. پس از ترور کندی، لیندون جانسون، معاونش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در مسند قدرت نشست. در آگوست سال1974 میلادی، نیکسون رئیس‌جمهور وقت آمریکا به دلیل رسوایی واتر‌گیت، از سمت خود استعفا کرد. در آن زمان نیز جرالد فورد، معاون نیکسون جانشین وی شد. در حال حاضر نیز در صورت مرگ ترامپ، مایک پنس به صورت خودکار رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد، هر چند با توجه به مدت زمان اندک باقیمانده تا انتخابات، دوران ریاست‌جمهوری وی بسیار کوتاه خواهد بود! مگر آن‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه معرفی شده و بتواند بر نامزد دموکرات‌ها پیروز شود.
گزینه تعویق انتخابات در صورت بهبود ترامپ
بسیاری از تحلیلگران معتقدند رئیس‌جمهور آمریکا (در صورت بهبود)، برای تعویق انتخابات خیز برمی‌دارد. بنا بر قانون اساسی آمریکا، کنگره این کشور می‌تواند انتخابات را به تعویق بیندازد. با این حال، تعویق رای‌گیری نامحتمل به نظر می‌رسد. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا طبق قانون هر چهار سال یک‌بار یک روز پس از اولین دوشنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود. به همین دلیل، انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو قرار است روز سوم نوامبر(۱۳ آبان) برگزار شود. احتمال موافقت مجلس نمایندگان با تعویق انتخابات در حالی که دموکرات‌ها اکثریت کرسی‌های آن را در اختیار دارند، بسیار کم است. دموکرات‌ها با تکیه بر نظرسنجی‌هایی که از پیشتازی جو بایدن، نامزد این حزب حکایت دارد به احتمال زیاد از برگزاری به‌موقع انتخابات حمایت خواهند کرد. از سوی دیگر تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاکنون سابقه نداشته است. امری که احتمال اتخاذ چنین تصمیمی را کاهش می‌دهد.
اما بر اساس گزارش یورونیوز، از آنجا که انتخابات پستی در بسیاری از ایالات آمریکا آغاز شده است و آنها میان ترامپ و بایدن دست به انتخاب زده‌اند، در صورت مرگ هر یک از این دو نامزد، اوضاع به‌شدت پیچیده خواهد شد. هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات سازوکاری را برای جایگزین نامزدهای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص کرده‌اند. کمیته ملی حزب دموکرات یا کمیته ملی حزب جمهوریخواه در صورت مرگ یا ناتوانی جو بایدن یا دونالد ترامپ باید طی یک ماه آینده بنا به سازوکار تعریف شده خود نامزد جدیدی را معرفی کند. با این حال بسیاری از رای‌دهندگان در برخی ایالت‌های آمریکا ارسال برگه‌های رای خود را با پست آغاز کرده‌اند. از سوی دیگر مهلت تغییر نام نامزدها روی برگه‌های رای هم در بسیاری از ایالت‌ها سپری شده است. به عبارت بهتر، انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا عملا آغاز شده و مرگ ترامپ با ناتوانی وی از ادامه حضور در قدرت، میلیون‌ها آرای پستی (که تا کنون در برخی ایالات ارسال شده است) را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.
پنس در وضعیت آماده باش قرار دارد
در هر حال، مایک پنس اکنون خود را برای حضور در راس معادلات اجرایی آمریکا آماده کرده است. مایک اشمیت گزارشگر نیویورک تایمز در این خصوص می‌گوید:
پنس در حالت آماده به کار قرار دارد تا به‌طور موقت در جایگاه ریاست‌جمهوری قرار بگیرد. احتمال دارد ترامپ مجبور شود تحت روشی برای بیهوشی در بیمارستان والتر رید قرار گیرد. با این حال هنوز چیزی مشخص نیست.
نکته جالب توجه این‌که اگر ترامپ زنده بماند اما قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود نباشد، باید در نامه‌ای به سنای آمریکا، پنس را به عنوان جانشین خود معرفی کند، زیرا در قانون آمریکا مشخص نشده است اثبات ناتوانی رئیس‌جمهور چگونه و بر اساس چه مصادیقی صورت می‌گیرد. اگر ترامپ (حتی در صورت عدم توانایی جسمی) اصرار بر ادامه فعالیت در کاخ‌سفید داشته باشد، مجلس نمایندگان و سنای آمریکا مسیر سختی را برای وادارسازی اجباری وی به کناره‌گیری یا حتی استیضاح وی پیش رو خواهند داشت.