هر 525 نفر  یك صندلی سینما

کمبود سالن باعث شد در سال 98 فقط 5000 بلیت سینما در خوزستان فروخته شود

هر 525 نفر یك صندلی سینما

 براساس آمار رسمی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، مجموع مجتمع‌های فرهنگی موجود در این استان، نسبت به جمعیت آن نسبتا مناسب است اما استقبال مردم این استان با توجه به تعداد مراكز فرهنگی و هنری فعال مطلوب نیست. در این گزارش با نگاهی به آمارها وضعیت سینماهای استان خوزستان را بررسی می‌كنیم.
قرن‌هاست كه هنر به‌عنوان زبان مشترك آدمیان در سراسر جهان شناخته شده و دهه‌‌ها می‌شود كه برای حداكثری شدن گفت‌وگو با این زبان مشترك، فرهنگسراها، سالن‌های سینما و تئاتر در شهرهای مختلف درحال احداثند. علاوه‌بر این‌كه از دیرباز مراكز فرهنگی و هنری به‌عنوان مركز ثقل اشاعه و تولید در حوزه فرهنگ و هنر در شهرهای مختلف شناخته شده‌اند امروزه به یك تفریحگاه سالم برای رده‌های مختلف سنی نیز تبدیل شده‌اند و نبود یا كمبود چنین مراكزی در شهرها، به مثابه یك خلا محسوب می‌شود.
طبق گفته معاون هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، 20 سالن فعال سینما در این استان وجود دارد كه از این تعداد پنج سالن در اهواز قرار دارد و شهرستان‌های اندیمشك، بندرامام، ماهشهر، شوش، دزفول، ایذه و خرمشهر هركدام یك سالن سینما دارند. در این میان سهم شهرستان آبادان سه سالن و شهرهای شوشتر و بهبهان هركدام به تنهایی دو سالن سینما است.
ناصر آریایی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم با تاكید بر این‌كه این آمار در خوزستان در حال افزایش است، گفت: «برخی مجتمع‌های سینمایی این استان قرار است به بخش خصوصی واگذار شوند و در صورت واگذاری به بخش خصوصی سالن‌های پخش فیلم نیز بیشتر می‌شوند.»
براساس استاندارد جهانی، به ازای هر 100 نفر یك صندلی در سینما وجود دارد. اما طبق گفته آریایی‌نیا در دو سال اخیر در خوزستان به‌ازای هر 525 خوزستانی یك صندلی در سینماهای این استان وجود دارد. او در این‌باره گفت: «خوزستان جزو چند استانی است كه بیشترین سالن‌های فعال سینما در كشور را دارد و روی‌هم‌رفته از لحاظ تعداد در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد.»
معاون هنری اداره‌ كل ارشاد اسلامی خوزستان از احداث اولین پردیس با چهار سالن سینما در اندیمشك خبر می‌دهد. به گفته آریایی‌نیا، بخش خصوصی این پروژه را به عهده گرفته و تا امروز پیشرفت 60 درصدی داشته است.
او در پاسخ به چرایی نبود پردیس سینمایی در كلانشهر اهواز، از همكاری بخش خصوصی برای احداث آن استقبال كرد و گفت: «ما از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و احداث پردیس سینمایی حمایت می‌كنیم. وزارت ارشاد برای سرمایه‌گذاران پردیس سینمایی زمین فرهنگی، وام بسیار خوب و كمك‌های بلاعوض اختصاص می‌دهد.»
آریایی‌نیا درباره امكان یا عدم امكان اختصاص ردیف بودجه برای احداث پردیس سینمایی در كلانشهر اهواز گفت: «وزارت ارشاد اكنون مشغول واگذاری سالن‌های سینمایی‌اش به‌صورت استیجاری به بخش خصوصی است و این الزام برای پای كار آمدن بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر است. همچنین به‌عنوان یك عامل برای پویا ماندن سالن‌ها نیز محسوب می‌شود.»
او تاكید كرد: «به نسبت تنوع فرهنگ مردم خوزستان،  فضا و بستر تولید فرهنگ و هنر در این استان كم است. سالن‌های سینما و تئاتر احداث شده در خوزستان كاربردهای مختلف دارند و از سالن‌های موجود، به‌عنوان سالن كنسرت نیز می‌توان استفاده كرد.»
 نبود حتی یك سالن كنسرت
آریایی‌نیا همچنین اذعان كرد: سالن‌های كنسرت باید استانداردهای آكوستیك و استیجی داشته باشند كه مناسب گروه‌های موسیقی باشد.
براساس گفته معاون هنری اداره كل ارشاد خوزستان، عموما برای اجرای كنسرت در اهواز یك سئانس از سئانس‌های یكی از سینماها حذف می‌شود.
او به سالن‌های سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های موجود در خوزستان اشاره می‌كند كه در اختیار اداره ارشاد نیست و می‌گوید: می‌توان از این سالن‌ها برای اجراهای كنسرت یا تئاتر استفاده كرد و از این طریق مشكل كمبود سالن برای كنسرت در اهواز نیز بدون احداث سالن
حل شود.
در ادامه آریایی‌نیا با اشاره شیوع بیماری كرونا در سه ماهه اول سال و نبود فضا برای تمرین بازیگران تئاتر در خوزستان اما می‌گوید فعالان تئاتر خوزستان به لحاظ تولید و نمایش تئاتر در فضای مجازی، رتبه اول را در كشور كسب كردند.
او تاكید می‌كند خوزستان در زمینه تولید محتوا در زمینه فرهنگ و هنر ظرفیت بالایی دارد.
از این رو اداره كل ارشاد خوزستان سعی داشته است در هر شهرستان یك فرهنگسرا احداث كند تا از این طریق نیز گستره فرهنگی خوزستان شامل تمام شهروندان آن شود.
آریایی‌نیا همچنین از افتتاح یك فرهنگسرا در شهر الهایی خبر داد و عنوان كرد: «اداره كل ارشاد خوزستان با توجه به نیازسنجی مناطق مختلف، برای احداث فرهنگسراها در شهرستان‌ها و شهرهای خوزستان اقدام می‌كند.»
براساس گفته معاون هنری اداره كل ارشاد اسلامی خوزستان در اهواز دو سالن به طور ثابت اختصاص به اجراهای تئاتر دارند. همچنین به‌زودی نیز در اندیمشك یك پلاتوی سه‌سالنه نیز افتتاح می‌شود. او درباره پروژه خانه هنر اهواز می‌گوید این پروژه با پنج پلاتوتئاتر پیشرفت 95 درصدی دارد و تا بهمن امسال افتتاح خواهد شد.
براساس گفته سرپرست امور سینمایی اداره كل ارشاد خوزستان، در این استان 9 سینمای سیار وجود دارد. او همچنین در گفت‌وگو با جام‌جم درباره استقبال خوزستانی‌ها و تعداد بلیت‌های فروخته‌شده سینماهای خوزستان در سال98 می‌گوید: مجموع بلیت‌های فروخته‌شده در گیشه‌های سینمای خوزستان 5000 بلیت بود.