فیلم مکری به اسکار می‌رود؟

به نظر نمی‌رسد فیلم تجربه‌گرای «جنایت بی‌دقت» مد نظر اسکار قرار بگیرد اما تهیه‌کننده فیلم نظر دیگری دارد

فیلم مکری به اسکار می‌رود؟


روز شنبه گزارشی در جام‌جم منتشر کردیم درباره فیلم‌هایی که محتمل است نماینده سینمای ایران در اسکار 2021 باشند. در آن گزارش گفتیم که فیلم‌هایی چون «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری چندان شانسی نمی‌توانند در این‌باره داشته باشند. این ادعا را از این رو مطرح کردیم که اولا مسؤولان سینمایی ما احتمالا رغبتی به این‌که این فیلم را به‌عنوان نماینده ایران بفرستند ندارند و
ثانیاً اسکار نشان داده به فیلم‌های تجربه‌گرا و متفاوت چندان نظر مساعدی ندارد. البته مسؤولان سینمای ایران می‌توانند مانند سال گذشته که ساختارشکنی کرده و یک فیلم مستند را به‌عنوان نماینده ایران به این آکادمی سینمایی معرفی کردند، امسال هم چنین کنند و با انتخاب فیلم مکری، باز هم متفاوت عمل کنند. خدا را چه دیدید.
با این حال می‌دانید که برای حضور در اسکار، فیلم‌ها باید به نمایش درآمده باشند و این هم قوز بالای قوز در روزهای سلطه شیوع کرونا بر جهان است. دیروز تهیه‌کننده فیلم «جنایت بی‌دقت» گفته امیدوار است که با وجود همه سختی‌ها و محدودیت‌های دوران کرونایی، این فیلم برای شرکت در جایزه اسکار دورخیز بردارد. نگار اسکندرفر که قرارداد پخش فیلمش را در داخل کشور به‌تازگی امضا کرده، امیدوار است فیلم «جنایت بی‌دقت» بعد از اکران عمومی در ایران برای اسکار دورخیز بردارد.   او   که با ایسنا حرف می‌زده درباره اکران فیلم در مقطع کرونایی می‌گوید: به هر حال این شرایط هست و پایان کرونا یا زمان احتمالی کشف واکسن آن پیش‌بینی‌پذیر نیست. ما هم نمی‌توانیم فیلم‌مان را بلاتکلیف و معلق نگه داریم. چراکه لازم است حتی در این شرایط دشوار، سینما به زندگی خود ادامه دهد.
او درباره حضور این فیلم در جایزه اسکار توضیح می‌دهد: قطعا علاقه‌مندیم این اتفاق بیفتد به‌ویژه این‌که این فیلم پتانسیل حضور در اسکار را دارد. اکران آن در ونیز با نقدها، نظرات و استقبال بسیار خوب تماشاگران و منتقدان روبه‌رو شد و درحال‌حاضر هم در برخی لیست‌هایی که منتشر شده، این فیلم هم به‌عنوان یکی از گزینه‌های اسکار مطرح شده است.
این تهیه‌کننده سینما، شهرام مکری، نویسنده و کارگردان فیلم «جنایت بی‌دقت» را فیلمساز فردا می‌داند و معتقد است این هنرمند جوان از خلاقیتی کم‌نظیر برخوردار است.
اسکندرفر درباره مکری می‌گوید: او این فیلم را خیلی مینیاتوری ساخته است. ممکن است در نگاه اول، بسیاری از ظرایف فیلم به چشم نیاید ولی با چندین‌بار دیدن آن، این ریزه‌کاری‌ها مشخص می‌شود.