می‌خواهیم همه مردم مدرسه‌ساز شوند

می‌خواهیم همه مردم مدرسه‌ساز شوند


 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شش زیرنظام دارد كه یكی از آنها به تجهیز فضاهای آموزشی مربوط است و یكی از مباحث مطرح در آن، توسعه مشاركت‌های مردمی در مدرسه‌سازی است.
نزدیك 20 سال است كه خیرین مدرسه‌ساز حضور پررنگی در مدرسه سازی دارند اما طرح آجر به آجر دنبال این هدف است تا همه مردم در هر گروه سنی و موقعیت اجتماعی دغدغه‌مند شوند و مدرسه‌سازی به بخشی از سبد خیریه آنها تبدیل شود. سال گذشته مطالعه‌ای در كشور انجام شد كه نتایج آن نشان داد بسیاری از مردم مدرسه‌سازی را كاری می‌دانند كه نمی‌توانند در آن مشاركت كنند، برای همین یك استراتژی جدید برای جلب مشاركت‌های مردمی در سازمان طراحی و طرح تحولی آجر به آجر پیشنهاد شد. این طرح از آغاز سال 99 كلید خورده و هدف آن جمع‌سپاری است تا همه مردم تشویق به مشاركت شوند. در این راه یكی از بازوان توانای ما گروه‌های جهادی هستند كه از گذشته در كار مدرسه‌سازی مشاركت داشته‌اند. البته این گروه‌ها تابه حال سازماندهی نشده بودند، ولی اكنون تحت پویش آجر به آجر، صاحب دبیرخانه شده و در همه استان‌ها
فعال شده‌اند.  گروه‌های جهادی امسال در نخستین گام، پویش محرم و صفر را طراحی و راهبری كردند كه هدفش استفاده از نذورات مردم در مدرسه‌سازی بود.
درواقع این گروها این پیام را به گوش مردم ایران می‌رسانند كه حتی به اندازه خرید یك آجر می‌توان در مدرسه‌سازی مشاركت كرد.  جهادی‌ها همچنین كمك می‌كنند تا قصه‌های مربوط به مدرسه‌سازی و خیرین مدرسه‌ساز، تجربه‌های نابی را كه كسب كرده و لذت‌های معنوی‌ای را  كه در این راه چشیده‌اند با مردم سراسر كشور در میان بگذارند.
سامانه مهر مدرسه به عنوان زیرساخت طرح آجر به آجر اكنون فعال است و در فضاهای مجازی قابل رصد است.  مردم از طریق این سامانه می‌توانند كمك‌های مالی داشته باشند و پیشرفت پروژه‌ها را دنبال كنند. البته طرح آجر به آجر صرفا انتظار كمك مالی از مردم ندارد، چراکه بخش عمده كار ما تشویق مشاركت‌های
فرهنگی است.  در طرح آجر به آجر همین كه افراد قصه‌های مربوط به مدرسه‌سازی و حس و حال خوب خیران را در فضاهای مجازی بازنشر كنند، از نظر ما خیر فرهنگ مدرسه‌سازی هستند و این كار آنها می‌تواند باعث جلب قشرهای مختلف جامعه به مدرسه‌سازی شود.