پولــشــویی هنــرمــنــدانه

گزارش دومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و 33 متهم دیگر

پولــشــویی هنــرمــنــدانه

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۳ متهم دیگر پرونده، دیروز به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.نماینده دادستان در این جلسه به قرائت كیفرخواست 34 متهم این پرونده پرداخت كه بخش عمده آن مربوط به اتهامات محمد امامی و چند نفر از متهمان اصلی پرونده بود. نماینده دادستان گفت: اقدامات مجرمانه شبكه مرتبط با فساد در بانك سرمایه مشتمل بر اتهامات انتسابی ۳۴ نفر از متهمان است كه با محوریت محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد از طریق نفوذ در مدیران بانك سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان به‌عنوان سهامدار عمده در بانك سرمایه نقشه‌های مجرمانه خود را در بستر بانك سرمایه و شركت‌های وابسته به دو نهاد مزبور پیاده‌سازی كردند. وی ادامه داد: تسهیلاتی كه ‌باید در حوزه قرارداد‌های منعقده جهت امور بازرگانی و تولید مصرف می‌شد توسط متهم امامی و افراد وابسته به او عمدتا با هدف از بین بردن منشأ پول، در حوزه سینما و نمایش خانگی و پرداخت به هنرمندان و سلبریتی‌ها و خرید املاك و آپارتمان مصرف ‌و بخشی از وجوه جهت سهولت در اقدامات مجرمانه به برخی اشخاص دارای نفوذ پرداخت شده است.

اتهام  محمد امامی چیست؟
متهم ردیف اول محمد امامی، تهیه‌كننده فیلم و سریال متهم است به این‌كه از طریق نفوذ در مدیران وقت بانك سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و شركت‌های وابسته به نهاد‌های مزبور و از مجرای پرداخت رشوه موفق شده‌است مبالغ قابل توجهی را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه یا قرارداد حق‌العمل كاری از نهاد‌های مزبور برای شبكه منسوب به خود خارج كند.
نفوذ وی در این نهاد‌ها به اندازه‌ای بوده كه در نصب و عزل مدیران ارشد نقش مؤثری داشته است و مجموعه بانك سرمایه، صندوق ذخیره فرهنگیان و نهاد‌های وابسته به او در خلال سال‌های ۹۲ تا ۹۵ توسط شبكه وی مدیریت شده‌است.
چارت سازمانی بانك سرمایه از سوی متهم امامی انجام شده‌است كه نشان از نفوذ وی دارد.
محمد امامی، خرید خودرو و خرید اثاثیه منزل و تهیه بلیت سفر‌های خارجی خانواده غندالی را از طریق شخصی انجام می‌داد. متهم محمد امامی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به برادر فاطمه شامانی برای حق انتشار دو فیلم ساخته شده توسط شامانی پرداخت كرده‌است.
محمد امامی در راستای خدمات مجید زاهدی، معاون اعتبارات وقت بانك سرمایه، دو دستگاه خودروی BMW X و یك دستگاه آپارتمان در چیذر برای وی خریداری كرد.
امامی بخشی از وجوه تسهیلات دریافتی از بانك سرمایه را صرف خرید خودرو و املاك متعدد برای دوستان و آشنایان خود كرده‌است كه از‌جمله آنها می‌توان به خرید خودروی آئودی برای پدرش احمد امامی و خرید خودروی اسپورتیج برای همسر اولش مهسا پیراسته و خرید خودروی هیوندا ۲۰۱۴ برای خواهرش سارا امامی اشاره كرد.
امامی، ١٠١٥ میلیارد تومان پول در این فرآیند تحصیل مجرمانه داشته و برای پوشش اقدامات خود، اقداماتی را در حوزه سینما انجام داده است تا القای خدمت فرهنگی ‌كند غافل از آن‌كه فقط ۵ درصد از آن را در سینما آورده و بقیه را از كشور خارج كرده‌است و لاشه‌های پول را به حوزه سینما آوردند.
نكته بعدی در پرونده امامی پولشویی است از این جهت كه برخی اموال از طریق صرافی‌ها به خارج از كشور منتقل شده‌اند و بخشی از پول تنها وارد سینما شده‌است و بخشی هم جدای از قرارداد سینما به حساب بخشی از هنرمندان شاخص رفته است.


فرزان‌راد؛ متهم فراری پرونده
امیررضا فرزان‌راد فرزند رضا، متواری به كشور آلمان، متهم ردیف دوم پرونده است كه همراه امامی نقش رهبری و سردستگی گروه مجرمانه سازمان‌یافته را به منظور چپاول وجوه بانك سرمایه عهده‌دار بوده‌است.
بسیاری از عواید مجرمانه از طریق محمد امامی در قالب محموله‌های قیر به دبی ارسال شده و وجوه حاصل از فروش محموله‌های قیر توسط فرزان‌راد مورد تحصیل قرار می‌گرفته كه برخی از عواید نامبرده تبدیل به املاك و خودرو‌های لوكس در كشور‌هایی نظیر آلمان و امارات شده‌است.
فرزان‌راد به دلیل تسهیلات كلانی كه از بانك‌های رفاه و مسكن از طریق غیرقانونی اخذ كرده بود، به لحاظ ترس از تعقیب كیفری و بازداشت در هشتم دی ماه ۹۱، كشور را به مقصد تركیه ترك كرده و پس از آن نیز به كشور بازنگشته و عملیات مجرمانه را به منظور چپاول وجوه بانك سرمایه از كشور امارات از طریق عوامل خود در داخل ایران هدایت كرده است.
علی‌رغم اقدام بازپرسی دایر بر صدور اعلان قرمز و برگ جلب بین‌المللی برای وی متاسفانه اقدامات مذكور، منتهی به بازداشت و انتقال او به ایران نشده است.
اتهام فرزان‌راد چیست؟
نماینده دادستان گفت: امیررضا فرزان‌راد متهم به مشاركت در اخلال عمده در نظام اقتصادی كشور از مجرای اخلال در نظام پولی و ارزی كشور از طریق مشاركت با محمد امامی و تحصیل مال از طریق نامشروع از مجرای دریافت غیرقانونی ۲۶ فقره ضمانت‌نامه بانكی فاقد پشتوانه به مبلغ ۴۵۳میلیارد و ۵۷۴ میلیون تومان از بانك سرمایه به نام پنج فقره شركت‌های كاغذی به اسامی الكتروكژال، فنل‌ كژال، راهبرد پویان آدان، پایدار كالای پاسارگاد و جهان‌گستر پژواك است.
وی افزود: فرزان‌راد همچنین متهم به مشاركت با محمد امامی در تحصیل مال از طریق نامشروع از طریق دریافت غیرقانونی مجموعا ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاركت مدنی از بانك سرمایه به نام شركت‌های گلگون‌تجارت‌جهان، باران‌تجارت‌آوا و لوله‌سازی دقیق زاگرس است. همچنین متهم به معاونت در ارائه گزارش كارشناسی خلاف واقع در حكم جعل در اسناد رسمی درخصوص ارزیابی املاك موسوم به لواسان بزرگ و كوچك از طریق معرفی كارشناسان به محمد امامی جهت تمهید مقدمات برای ارائه گزارش خلاف واقع است.


شهاب‌الدین غندالی
غندالی، مدیرعامل وقت صندوق ذخیره فرهنگیان در فاصله ۲۳ مهر ۹۲ تا ۲۳ مهر ۹۵ است.
غندالی پیرو دریافت املاك و خودرو‌های لوكس و مبالغ قابل توجه ارزی و ریالی از محمد امامی، علی‌اكبر انصاری و آرمان علمایی، زمینه را برای پرداخت غیرقانونی تسهیلات به شركت‌های منتسب به وی كرده است.امامی از طریق نفوذ در غندالی، مدیران غیرهمسو با سیاست‌های خود را حذف و جابه‌جا می‌كرد كه ازجمله این جابه‌جایی‌ها می‌توان به حذف احمد درخشنده از مدیریت‌عاملی بانك سرمایه، و جابه‌جایی ریاست شعبه وقت گیشای بانك سرمایه اشاره كرد. در ادامه شركت‌های سرمایه‌گذاری فرهنگیان با هدف بازگرداندن پول خود، بدهی محمد امامی را به‌عنوان پول دستی محاسبه و قرارداد مضاربه با وی تنظیم می‌كند كه مجددا این اموال بازگردانده نمی‌شود و در نهایت امامی زمینی را در لواسان كه سال ۹۲، كمتر از ۵۰میلیارد تومان از بانك خریداری كرده بود در سال ۹۴ تقریبا به چهار برابر قیمت خرید و بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به خود بانك فروخته و كلیه بدهی‌های خود را تسویه می‌كند. اقدامات مذكور از طریق همراهی شهاب‌الدین غندالی انجام شده است.



احسان دلاویز
احسان دلاویز متهم بعدی این پرونده است. او از دوستان نزدیك محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد است كه واسطه‌ آشنایی محمد امامی با علی بخشایش (مدیرعامل وقت بانك سرمایه) نیز احسان دلاویز بود.
متهمان دلاویز، امامی، فرزان‌راد و مهدی محمدی، به همراه علی بخشایش و غندالی جلسات سری در دبی داشتند و هماهنگی‌های لازم را جهت پرداخت تسهیلات كلان به شركت‌های منتسب به خود به‌عمل‌می‌آوردند؛ حسب مستندات موجود، متهم دلاویز نقش موثری در انتصاب علیرضا حیدرآبادی پور به مدیرعاملی بانك سرمایه ایفا نموده است و بابت ارائه‌ چنین خدماتی، ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروی پورشه به نام احسان دلاویز از طرف محمد امامی تأمین می‌شود. همچنین ۱۴ میلیارد ریال از محل تسهیلات دریافتی محمد امامی از بانك سرمایه به‌حساب دلاویز انتقال‌یافته كه حسب گزارش ضابطان تبدیل به املاك و خودروها به نام احسان دلاویز و همسرش، الهه شهبازی شده است.



برخی دیگر از متهمان ریز و درشت پرونده
فاطمه شامانی:همسر دوم شهاب‌الدین غندالی، متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی كشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شركت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد و پولشویی از طریق تحصیل اموال و وجوه با علم به منشأ مجرمانه.
احمد هاشمی: وی یكی از شركای اصلی متهم محمد امامی و مدیرعامل شركت توسعه‌تجارت‌مرین می‌باشد كه متهم محمد امامی از طریق وی در برخی بانك‌ها و موسسات ازجمله موسسه میزان و بانك سرمایه نفوذ كرده و از طرق غیرقانونی و بدون تودیع وثایق كافی، تسهیلات دریافت كرده است.
مهدی محمدی: از دوستان نزدیك محمد امامی، امیررضا فرزان‌راد و احسان دلاویز است كه حسب گزارش ضابطان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، اقاریر خود متهم و اظهارات سایر متهمان درزمینه اخذ تسهیلات از بانك سرمایه به نام شركت‌های منتسب به وی و تطمیع مدیران وقت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانك سرمایه (ازجمله خرید ملك، اثاثیه منزل و خودرو برای خانواده غندالی و خرید خودرو برای یاسر ضیایی و مجید زاهدی به هزینه محمد امامی) و تبدیل ۱۴۳ میلیارد تومان وجوه حاصل از ضمانت‌نامه‌های مأخوذه از بانك سرمایه به قیر و مصنوعات نفتی و فروش آنها در خارج از كشور، نقش مؤثری داشته است.
فرشاد فرزان‌راد:  برادر متهم امیررضا فرزان‌راد است كه در غیاب برادر خود، اقدامات مجرمانه را به‌منظور چپاول وجوه بانك سرمایه از طریق كارمندانش راهبری و هدایت می‌كرده كه نامبرده متهم است به الف) معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی كشور از طریق تسهیل در فرآیند اخذ متقلبانه ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات از بانك سرمایه و ب) پولشویی به میزان ٥٠٠ میلیارد و ٦٠٠ میلیون تومان از طریق تبدیل ۲۶ فقره ضمانت‌نامه‌های دریافتی از بانك سرمایه به كالا و سپس فروش آنها در بازار آزاد.
خشایار مهرانی: از كارمندان دفتر فرزان‌راد بود كه به دلیل آشنایی با قوانین بانكی مشاور فرزان‌راد در امور بانكی و سرفاكتور‌های صوری برای اخذ ضمانت‌نامه‌ها توسط وی تهیه‌شده بود؛ لذا نامبرده متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی كشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شركت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد.
هادی عیسی‌وند: از دوستان نزدیك فرزان‌راد و از نیرو‌های اخراجی بانك تجارت، متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی كشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شركت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد و پولشویی از طریق تبدیل ۴۱ میلیارد تومان ضمانت‌نامه‌های دریافتی از بانك سرمایه به نام شركت الكتروكژال به وجه نقد و تحویل آنها به فرزان‌راد و همچنین پولشویی به میزان ۴۰۰ میلیون تومان از طریق تملك وجوه مجرمانه در پوشش دریافت حق الزحمه.
پرویز نسترن تهرانی: به‌عنوان تحصیلدار و پیك موتوری حدفاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۵ توسط فرشاد فرزان‌راد استخدام شد و امور مربوط به دریافت وجه چك‌های بانكی را انجام می‌داد. نامبرده متهم است به پولشویی به مبلغ ۵۴۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از طریق تحصیل وجوه با علم به منشأ مجرمانه.
سید محمود قریشی: از دوستان نزدیك امیررضا فرزان‌راد و فریدون نیازناك است؛ نامبرده متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی كشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شركت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد از طریق شناسایی، معرفی و سازماندهی اشخاص بی‌بضاعت جهت عضویت در هیات مدیره شركت‌های كاغذی و همچنین پولشویی به میزان ۱۵۳ میلیارد ریال از طریق تحصیل و تملك وجوه به میزان مذكور از محل وجوه حاصل از فروش قیر.
علی ابراهیمیان: از دوستان نزدیك محمود قریشی است كه نسبت به شناسایی و معرفی برخی افراد بی‌بضاعت جهت عضویت در شركت‌های كاغذی بر‌ای دریافت تسهیلات از بانك سرمایه اقدام كرده است؛ نامبرده متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی كشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شركت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد و همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۴۶۰ میلیون تومان.