امسال پراز حسرتیم

امسال پراز حسرتیم

مهدی آقابیگی مجری برنامه‌های اربعینی


برنامه موکب تلویزیونی ایران چهار نوبت در روز پخش می‌شود. در طول برنامه، تصاویر ضبط‌شده از مواکب سال‌های قبل را مرور می‌کنیم و با عتبات عالیات و مسیر پیاده‌روی اربعین ارتباط مستقیم برقرار می‌کنیم و از حس و حال این اربعین می‌گوییم.
آنچه مسلم است ما درتلاشیم با فضای کرونایی که اربعین امسال را هم متفاوت کرده، راهبردی را پیش بگیریم که مردم در منازل و محل کارشان با اربعین به شکلی همراه شوند.به‌نوعی که آنها را تشویق می‌کند تا در محل زندگی‌شان با این مراسم همراه شوند.
امسال همه حسرت داریم، چراکه ما هرسال از کربلا برنامه را روی آنتن می‌بردیم و این گزارش را قدم‌به‌قدم با زائران روایت می‌کردیم، اما امسال چنین چیزی وجود ندارد و باید از استودیو این روایت را برای مخاطبان تعریف و آن حال و هوا را به آنها منتقل کنیم. بنابراین هم حسرتی که خیلی‌ها حسش می‌کنند راداریم و هم بی‌قراری‌ای که مردم برای رفتن به این مسیر دارند. اما چاره‌ای نیست و باید با این فضا جلو برویم تا بلکه به توسعه این بیماری غلبه کنیم.
در کنار اینها با پویش‌هایی که اعلام می‌شود، فضایی ایجادشده که مردم هم می‌توانند در این حوزه شریک شوند. در این بخش مخاطبان عکس‌ها، فیلم‌ها، دلنوشته‌ها و... را از سال‌های قبل برای ما می‌فرستند و آن را لابه‌لای برنامه پخش می‌کنیم. بنابراین در موکب اربعینی امسال می‌توانیم بگوییم کارمان نوعی میانداری هیات است. جریانی که دغدغه‌های خود را دارد و همه سعی‌ما این است که این مدیریت را به نحو احسن پیش ببریم.
این شکلی از دعوت، همراهی و فرهنگسازی زیارت اربعین است و امسال مدل تازه‌ای از زیارت را روایت کرده و مردم را به همراهی با آن سوق می‌دهیم.
در کنار اینها رادیو اربعین هم به شکل ویژه‌ای دست‌به‌کار شده و من آنجاهم اجرا دارم. در این فضا هم در وهله اول بحث اطلاع‌رسانی مطرح است، البته امسال با توجه به بسته بودن مرزها لازم است مردم به شکل دیگری ارادتشان را نشان دهند. ما هم در این رادیو با شکل دادن گفت‌وگوها و برقراری ارتباط زنده در کنار حضور برخی از مسؤولان دربرنامه‌ها به دنبال آن هستیم که این اطلاع‌رسانی و همراهی را به شکل دیگری پیش ببریم،چراکه سال گذشته موکب به موکب و عمود به عمود با مردم همراه می‌شدیم و این حس و حال را لحظه‌ای منتقل می‌کردیم و امسال باید بدون تمام این موارد چنین حال و هوایی ایجاد کنیم.
در آخر هم جا دارد یادی از حسینیه ایران شبکه‌یک کنم، برنامه‌ای که همان خیابان ایران است و به این اسم تغییر نام داده و برای اربعین قرار است همان ارتباطات را به همراه پخش تصاویر زنده‌ای از عزاداری مردم در مساجد و تکایا برای مردم منعکس کند.