نسخه Pdf

تبدیل شبکه استانی به رسانه مرجع مخاطب، هدف اصلی ماست

گفت‌وگو با مهران جلایی، مدیر کل صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس

تبدیل شبکه استانی به رسانه مرجع مخاطب، هدف اصلی ماست

مهندس مهران جلایی در حال حاضر مدیر کل صداوسیمای مرکز خلیج فارس است. جلایی که سوابق مدیریت زیادی را در معاونت استان‌ها تجربه کرده، چندسالی می‌شود که در استان هرمزگان مشغول به کار است. وی پیش از این در صداوسیمای استان مرکزی، خوزستان و بوشهر در مسؤولیت‌های مختلف مشغول بوده. در این بخش از پرونده استان هرمزگان به سراغ جلایی رفتیم تا با جزئیات شرایط شبکه خلیج‌فارس ‌آشنا شویم و بدانیم چشم‌انداز این شبکه بسیار مهم در سال‌های آینده چیست و برای جذب مخاطبان خود از قومیت‌های مختلف و زبان‌های گوناگون چه برنامه‌ای دارد.

 میزان پوشش دیجیتال شبکه استانی و تولید برنامه‌ها در دو بخش صدا و سیما به چه میزان است؟
در حال حاضر میزان پوشش دیجیتال شبکه استانی صدا و سیمای مرکز خلیج فارس در سطح استان بیش از 98درصد است. شبکه استانی صدای خلیج فارس 43 عنوان برنامه به‌صورت هفتگی زنده و ضبطی تولید می‌کند و در حال حاضر روزانه 12ساعت برنامه دارد که 5.5 ساعت به‌صورت زنده و 6.5 ساعت نیز به‌صورت ضبطی تهیه و تولید می‌شود.
در بخش سیما نیز هر هفته 30برنامه زنده و ضبطی تولیدی داریم که گاه گمن، سرپناه، شو بندر، نوای شرجی، کیله و پزشک شما به‌صورت زنده پخش می‌شود.
 اهداف و برنامه‌های شاخص مرکز خلیج فارس چیست؟
مرکز خلیج فارس در راستای پیشبرد اهداف سازمانی و ماموریت‌های شبکه‌های استانی سیما و صدا ، توجه به منویات امام(ره)، مقام معظم رهبری و رهنمودهای ریاست سازمان دکتر علی عسکری را همیشه مدنظر داشته و با حسن تدبیر معاون استان‌ها دکتر دارابی که همیشه حامی‌و راهنمای مراکز هستند، افق پنج ساله معاونت و مراکز ترسیم و ابلاغ شد؛ از این رو توجه به برنامه پنج ساله و افق معاونت و مراکز ، سیاست‌ها و ضوابط تولید، تامین و تقویت و پخش و شرایط و اقتضائات بومی‌و منطقه ای همواره مدنظر این مرکز قرار دارد و سعی در رفع مشکلات مردم استان ، تقویت روحیه مطالبه گری ، جوانگرایی، انقلابیگری و کمک به پیشرفت منطقه از اهم سیاست‌های مرکز خلیج‌فارس است.
علاوه بر آن ، آنچه به عنوان اصل مدنظر بوده تبدیل کردن  رسانه استانی به رسانه ای مرجع ، معتبر و مورد توجه مخاطب به ویژه مخاطب استانی است که بررسی‌ها و نظرات کارشناسان و مراجع ذی‌ربط استانی نشان از اهمیت رسانه ، هدفمندی و تاثیر گذاری آن دارد . از این میان می‌توان به جریان سازی و مناسک سازی در استان به ویژه در ایام محرم و صفر ، انتخابات ، دوران کرونا و پسا کرونا و نقش بی بدیل رسانه در استان در مدیریت افکار عمومی‌و آگاه‌سازی جامعه اشاره داشت.
 مهم‌ترین دستاورد شبکه استانی طی این سال‌ها چیست؟
حفظ و تقویت فرهنگ بومی‌استان هرمزگان، قوام بخشیدن به سلوک و هویت فردی و اجتماعی مردم استان هرمزگان، وحدت بخشی و انسجام اجتماعی در بین مردم استان، ایجاد روحیه کار جهادی بین جوانان استان، بازنمایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف و تبلیغ و ترویج گفتمان انقلابیگری بین مردم به ویژه جوانان استان از مهم‌ترین دستاوردها و اهداف ما طی این سال‌ها بوده است.
تعمیق ارزش‌های مبتنی بر سبک زندگی اسلامی- ایرانی به ویژه در ابعاد فرهنگی و اقتصادی، پوشش رسانه ای مناطق مختلف استان به ویژه مناطق و نواحی محروم، ایجاد اتحاد مذهبی و هم افزایی در استان با جلب و جذب مشارکت اجتماعی برادران اهل سنت، ایجاد همدلی فرهنگی و اجتماعی در استان با توجه به تبلیغات سوء و پروپاگاندای سیاه دشمن در ایجاد افتراق و منازعات فرهنگی و مذهبی و کمک به کاهش جرائم به‌خصوص جرائم خشن در استان به گواه مراجع قضایی و انتظامی‌و همچنین رشد شاخص‌های سلامت اجتماعی در استان به گواه مراجع ذی‌ربط و بالنده کردن استعدادهای هنری جوانان استان از دیگر اهداف ما بوده که بخش اعظمی‌از آن به همت کارکنان مرکز خلیج فارس محقق شده است.
 کدام آثار بومی‌تولیدی بخش صدا و بخش سیما‌ را به عنوان آثار تولیدی فاخر درچند سال اخیر می‌توانید نام ببرید؟ (اعم از فیلم سینمایی، داستانی، برنامه‌های ترکیبی و ...)
در بخش مستندات تلویزیونی به مستند صنایع دستی هرمزگان ، جزایر خلیج فارس، نش پیلی، ساحل ستارگان، خلیل (شهید مدافع حرم استان)، نبرد بیست و نهم (زندگی شهیدان رئیسی و دارا از شهدای شاخص استان هرمزگان) ، یا ا...، هواگپ و مزرعه دریایی که به‌طور غالب با موضوعات بومی‌و محلی  تهیه و تدوین شده می‌توان اشاره کرد.
در بخش تله فیلم، «شوق هنگام»، «ققنوس»، «پسر و دریا» و «خالو کریم»، در بخش سریال تلویزیونی «اشک‌های حرا»، در بخش انیمیشن، مجموعه انیمیشن‌های جزیره دوستی ، «مکتب خانه روستا» و «ماجراهای خمیرو»، در بخش رنامه‌های ترکیبی تلویزیونی زیر آسمون نیله (معرفی روستاهای استان هرمزگان) ، شوبندر(جنگ شبانه) ، گاه گمون (صبجگاهی) ، سرپناه (خانواده) ، پرپروک(کودک) در بخش نمایش‌های رادیویی چهل بیم(دستاوردهای استان در چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی‌)  و کوچ مروارید‌ها، در بخش مستندهای رادیویی پرواز 655 ، ترغز، 40 پلاک، صدف‌های خالی(مبارزات مردم استان با کشف حجاب)  و در بخش تولید برنامه‌های ترکیبی رادیویی می‌توان از برنامه پسین هرمزگان، زیر سرگ بالاشهر ، کلودنگ عشق، وقت جوونی، پایش و صبح بخیر هرمزگان را به عنوان برنامه‌های شاخص و فاخر مرکز حلیج فارس می‌توان نام برد.
 میزان اثرگذاری مرکز خلیج فارس به عنوان یک رسانه محلی، در معرفی گویش، آداب و فرهنگ  هرمزگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برای سنجش بازخورد اقدامات این شبکه از شیوه‌ها و سنجش‌های علمی‌باید استفاده کرد. با این حال، می‌توان بر اساس ابزارهای اندازه‌گیری و مخاطب سنجی به میزان اثرگذاری پیام‌های رسانه ای این شبکه دست یافت. 
استان هرمزگان از نظر فرهنگی و زبانی یک استان شناسنامه دار است. پوشش خاص، گویش‌ها و لهجه‌های متنوع، آیین‌های اجتماعی و فرهنگی ویژه از خصوصیات این استان است. شبکه استانی با رهیافتی جامع نگرانه و رویکردی عالمانه به معرف‌های فرهنگی مذکور پرداخته است. با نگاهی به تحلیل‌های کارشناسی در حوزه‌های رسمی‌و غیر رسمی، میزان اثرگذاری این شبکه در معرفی مؤلفه‌ها و شاخص‌های فرهنگی استان بالاست. استفاده از نتایج پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده درباره فرهنگ استان، حضور کارشناسانه صاحبنظران فرهنگی استان در برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی، پرداخت هنرمندانه به موضوعات فرهنگی و ... نشان دهنده اثرگذاری بالای این شبکه است.
 آیا رسالت و اهداف اولیه راه اندازی مرکز خلیج فارس تحقق پیدا کرده است؟
مهم ترین هدف در مرکز خلیج فارس ، سیاست اصلی سازمان صداوسیما در تاسیس شبکه‌های استانی است که متناسب با منویات حضرت امام( ره) ومقام معظم رهبری و اساسنامه سازمان شکل گرفته است. آنچه از میزان رضایتمندی مخاطبان ، مرجعیت رسانه در استان، تاثیر شبکه‌های استانی سیما و صدا در جهت دهی افکار عمومی‌و جریان سازی‌ها مشاهده می‌شود، نشان از موفقیت رسانه در استان دارد. اما قطعا به واسطه برخی کمبودها دست یافتن صد درصدی به اهداف میسر نشده است که برخی از این عوامل مربوط به نقاط ضعف فنی و تجهیزات ناکافی برای تولیدات با کیفیت بالا، نبود نیروهای متخصص کافی و ماندگار، کمبود بودجه برای تولید برنامه‌های فاخر و اثرگذار و ضعف در پیش تولید و به ویژه مطالعات و پژوهش‌های اولیه برای برنامه سازی است.
 مرکز خلیج فارس در زمینه معرفی چهره‌های ملی هرمزگان در حوزه‌های مختلف، چه برنامه‌هایی داشته‌ و دارد؟
مستند تلویزیونی نبرد بیست ونهم درباره سرداران شهید دارا و رئیسی  مستند تلویزیونی ستارگان ساحل که به معرفی چهره‌های فرهیخته و موفق استان می‌پردازد، مستند تلویزیونی خلیل درباره شهید مدافع حرم خلیل تختی نژاد، حضور نخبگان علمی‌هنری و ورزشی وفرهنگی به عنوان میهمان در برنامه‌های شوبندر، صبح خلیج فارس ، سرپناه ،گاه گمون ، آماده سازی طرح  تلویزیونی درباره شهیده فاطمه نیک که ۸تن از اعضای خانواده شان شهید شدند، طرح مستند تلویزیونی شهید حاجبی از فرماندهان لشکر ۴۱ ثارا...  و معاون حاج قاسم سلیمانی، آماده سازی طرح  تلویزیونی دریایی‌ها که اختصاصا به معرفی چهره‌های ملی هرمزگانی می‌پردازد، تولید مستند‌های رادیویی شهید تختی نژاد ، منصور نعیمی‌و پیر غلامان استان، تولید نمایش‌های رادیویی شهید حاجبی و شهید پرخیده ، تولید برنامه رادیویی 30 پلاک با موضوع معرفی فعالان انقلاب در استان، تولید برنامه چکامه با موضوع معرفی هنرمندان و شاعران استان و گفتگو با ورزشکاران و مدال آوران در برنامه‌های روتین صدا، از جمله اقدامات مرکز خلیج فارس در راستای معرفی چهره‌های ملی و استانی بوده است.
 در حال حاضر میزان استقبال مردم از شبکه تلویزیونی و رادیویی خلیج فارس به چه میزان است؟ 
طبق آخرین نظرسنجی فصلی اجرا شده در بین مردم در بهار سال جاری، شبکه سیمای خلیج فارس  62 درصد بیننده و شبکه صدای خلیج فارس 22 درصد شنونده داشته است. این آمار مستندترین آمار میزان مخاطب است. بر اساس گستره وسیع رسانه ای در کشور و تنوع و تکثر سطوح و ابزارهای ارتباط جمعی در حوزه‌های فضای مجازی و رسانه‌های دیگر، این میزان مخاطب نشان دهنده توجه و استقبال خوب و قابل قبول مردم نسبت به شبکه استانی خلیج فارس است. البته یکی از اهداف شبکه بنا بر تاکید معاون محترم امور استانها حفظ مخاطبان فعلی و جذب مخاطبان جدید است.
 کدام یک از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بیشترین شنونده و بیننده را به خود اختصاص داده اند؟ 
برنامه‌های تلویزیونی «شو بندر» و «سرپناه» بیشترین بیننده و برنامه‌های رادیویی «پسین هرمزگان» و «صبح بخیر هرمزگان» بیشترین شنونده را در استان هرمزگان دارند.
 بر اساس نظرسنجی‌های مرکز، کدام موضوعات محوری، در تلویزیون و رادیو دارای بیشترین مخاطب در استان هستند؟ (موسیقی، خبر، فیلم سینمایی یا ...)
طبق آخرین نظرسنجی فصلی اجرا شده، مخاطبان به ترتیب بیشتر به موضوعات «خبری» ، «فیلم و سریال»  و «موسیقی» علاقه‌مند هستند.