تغییر در مسیر گام دوم

رئیس رسانه ملی در احكامی جداگانه تغییراتی در ساختار صدا و سیما داده است

تغییر در مسیر گام دوم

تغییر و تحول در سازمان‌ها معمولا خوب است، زیرا به دمیده شدن نفس‌های تازه در كالبد سیستم منجر می‌شود. صدا و سیما هم چند روز پیش نفسی تازه كرد و چند تغییر و تحول جدید را به خود دید. رئیس سازمان صدا و سیما یك روز قبل از اربعین احكام جداگانه‌ای صادر كرد و در دو معاونت اصلی رسانه ملی یعنی صدا و سیما، تغییر از راس را شروع كرد و در بعضی مدیریت‌های دیگر هم تغییراتی را به‌وجود آورد. تغییرات صورت گرفته در چند معاونت بوده؛ از معاونت سیما گرفته تا معاونت صدا و معاونت فضای مجازی. البته تغییراتی هم در ریاست مركز طرح برنامه و بودجه، مركز تحقیقات و مركز نظارت و ارزیابی اتفاق افتاده است. در این گزارش به تغییر و تحولاتی كه در صبح یك روز پاییزی در رسانه ملی رخ داد، نگاهی می‌كنیم.

ر‌سانه ملی و رونق در فضای مجازی
معاون قبلی فضای مجازی: محمد شریف‌خانی
معاون جدید فضای مجازی: غلامرضا نوری
تولد: سال1349
پیشینه: غلامرضا نوری قائم‌مقامی و مدیركلی تولید محتوای معاونت فضای مجازی و مدیرعاملی موسسه فرهنگی جام‌جم را در كارنامه كاری خود دارد و از فعالان قدیمی عرصه فضای مجازی شناخته می‌شود. وی از 15 اردیبهشت سال جاری سرپرستی معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما را بر عهده داشته است.
برخی نكات حكم جدید: دكتر علی‌عسكری در حكم معاون فضای مجازی با تأكید بر گسترش فزاینده فناوری‌های نوین ارتباطی و رسانه‌ای بر بستر شبكه جهانی اینترنت و بهره‌برداری مطلوب از آن تصریح كرده است: انتظار می‌رود علاوه بر توجه ویژه به شبكه‌های اجتماعی و ارتباطی مجازی، در
راه‌اندازی و توسعه فناوری پیشرفته و جذاب تلویزیون تعاملی، برنامه‌ریزی عملیاتی انجام دهید تا ضمن تسهیل دسترسی مخاطبان به خدمات چندرسانه‌ای و محتوای سالم و مفید با افزایش ضریب نفوذ شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی و تعمیق اثرگذاری پیام، زمینه حضور گسترده و مؤثرتر سازمان در فضای مجازی فراهم شود.





توسعه امید در معاونت صدا
معاون قبلی صدا: دكتر حمید شاه آبادی
معاون جدید صدا: علی بخشی‌زاده
تحصیلات: دانش‌‌آموخته كارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
پیشینه: علی بخشی‌زاده پیش از این در دو مقطع رئیس مركز نظارت و ارزیابی سازمان بوده و همچنین مدیریت شبكه دو سیما را در كارنامه كاری خود دارد. بخشی‌زاده از آزادگان دفاع مقدس است كه به مدت هشت سال دربند رژیم بعثی عراق بوده و از یاران و نزدیكان سید آزادگان دفاع مقدس حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی (ره) به شمارمی‌رود.
برخی نكات در حكم جدید: رئیس سازمان صداوسیما، در حكم معاون صدا با اشاره به كاركرد‌های اختصاصی و ظرفیت‌های بی‌بدیل رادیو تصریح كرده است: با نصب‌العین قراردادن بیانیه گام دوم انقلاب به‌مثابه منشوری برای خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و به‌منظور تعمیق هرچه بیشتر ارتباط با مخاطبان دیرین و جذب شنوندگان جدید، در بالا‌بردن كیفیت، ایجاد تنوع و افزایش جذابیت برنامه‌ها باهدف گسترش دین، اخلاق، امید، آگاهی و ترویج سبك زندگی ایرانی - اسلامی در میان آحاد جامعه اهتمام جدی به عمل‌آورید.




گام دوم و معاونت سیما
معاون قبلی سیما: دكتر مرتضی میرباقری
معاون جدید سیما: دكتر حمیدرضا شاه‌آبادی
تحصیلات معاون جدید: دكترای فلسفه تطبیقی. علاوه بر تحصیل فلسفه در مقطع كارشناسی در دانشگاه تهران و كارشناسی ارشد فلسفه دین در دانشگاه علامه طباطبایی، دوره‌های مقدماتی، سطح و خارج فقه و اصول و فلسفه اسلامی و خارج فقه را در حوزه‌های علمیه آیت‌ا... مجتهدی، شهید آیت‌ا... شاه‌آبادی و مروی تهران و زیرنظر اساتیدی همچون آیت‌ا... حاج شیخ مجتبی تهرانی و  آیت‌‌ا... سید رضی شیرازی گذرانده است.
تولد: 30 آذر سال 1343 قم
پیشینه: دكتر شاه‌آبادی از سال 92 تا 95 مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم بوده و پیش از آن نیز در دولت دهم معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در كارنامه كاری خود دارد. دكتر شاه‌آبادی شهریور 95 وارد صدا و سیما شد. او از همان زمان قائم‌مقامی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت رسانه ملی و ریاست مركز طرح و برنامه سازمان را بر عهده داشت. او مهر 96 سكاندار معاونت صدا شد و تا قبل از حكم جدید این معاونت را اداره می‌كرد.
تالیفات: كتاب‌های استاد زاده، فلسفه وحی در سنت مسیحی، شذرات المعارف و عارف كامل.
برخی نكات حكم جدید: رئیس رسانه ملی در حكم معاون سیما با تأكید بر سرلوحه قرار‌دادن بیانیه گام دوم انقلاب به‌مثابه منشور خودسازی،جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی تصریح كرده است: با توجه به جایگاه، گستره مخاطب و میزان اثرگذاری سیمای جمهوری اسلامی ایران در ارتقا و تعمیق اخلاق در جامعه و نیز حفظ و اعتلای فرهنگ، هویت و سبك زندگی ایرانی - اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موسع هنری و حرفه‌ای، سرمایه انسانی متعهد و پرتلاش سازمان و حوزه متبوع، در ارتقای كیفی و هنری تولیدات رسانه‌ای با ابتنا بر مطالعات مخاطب‌پژوهی و به‌كارگیری الگوی كارآمد مدیریت پیام اهتمام جدی به عمل آورید.



تغییرات در راستای چابک‌سازی
رئیس مركز نظارت و ارزیابی:
 دكترسیدعلیرضا شریفی
رئیس مركز طرح، برنامه و بودجه: دكتر مصطفی محمدی
رئیس مركز تحقیقات: دكتر علی طلوعی
توضیحات: بر اساس ساختار جدید و با هدف چابك‌سازی سازمان صداوسیما معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت از ساختار حذف و مراكز «طرح، برنامه ‌و بودجه»، «تحقیقات» و «نظارت و ارزیابی» سازمان زیر نظر مستقیم رئیس رسانه ملی قرار گرفت.
برخی نكات در حكم رئیس مركز نظارت و ارزیابی: رئیس سازمان صداوسیما، نظارت و ارزیابی را از كلیدی‌ترین مؤلفه‌های اثرگذار بر كیفی‌سازی محتوا و افزایش بهره‌وری دانسته و تصریح كرد: افزایش نظارت و بهبود سطح كیفی ارزیابی محتوای تولیدات حوزه پیام از طریق رصد دائمی، ارزیابی مستمر، دقیق و علمی همه برنامه‌های صداوسیما پس از پخش، فضای مجازی و ارائه گزارش‌های به‌موقع و متناسب و بررسی میزان انطباق محتوای تولیدات با سیاست‌های كلان و برنامه‌ریزی‌های سازمان از جمله مهم‌ترین وظایف رئیس این مركز به شمار می‌رود.
برخی نكات در حكم رئیس مركز طرح، برنامه‌و بودجه: رئیس سازمان با اشاره به‌ضرورت برنامه‌محوری و اهمیت نظام بودجه‌ریزی در پیشبرد امور و نقش برجسته این دو مؤلفه در تسهیل حركت واحدهای مختلف سازمان تصریح كرده است: انتظار می‌رود ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های كارشناسی، علمی و اجرایی درون و برون‌سازمانی در اجرای وظایف محوله سازمانی اهتمام جدی داشته باشید.
برخی نكات در حكم رئیس مركز تحقیقات: دكتر علی‌عسكری با اشاره به اهمیت مقوله مطالعه و پژوهش كه از الزامات راهبردی و پیش‌نیاز تحول و حركت روبه رشد رسانه ملی است، تأكید شده است: ضرورت دارد نسبت به طراحی و ساماندهی پژوهش‌های راهبردی مبتنی بر دانش روز، بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی - پژوهشی درون و برون‌سازمانی، آینده‌پژوهی، افكارسنجی و توجه ویژه به نتایج آن در تولیدات رسانه‌ای اهتمام ویژه داشته باشید.




چه خبر از بازرسی؟
مدیرکل قبلی بازرسی صداوسیما و بررسی‌های عمومی این رسانه: محمود اشتری
مدیرکل جدید بازرسی صداوسیما و بررسی‌های عمومی این رسانه: ابوذر زارع
برخی نکات حکم جدید: رئیس صداوسیما در حکم مدیرکل جدید بازرسی سازمان تأکیدکرده‌است: انتظار می‌رود با بهره‌گیری از ظرفیت نیروی‌انسانی مؤمن و متعهد سازمان در خصوص سنجش کیفیت عملکرد حوزه‌های مختلف به‌منظور انطباق با اهداف، ضوابط و سیاست‌های کلان سازمان صداوسیما، بازرسی‌های مستمر و ادواری به عمل‌آورید. بازنگری در آیین‌نامه‌های بازرسی و تدوین شاخص‌های سلامت اداری، رسیدگی به شکایات و گزارش‌های واصله و بررسی عمومی مشکلات اداری برای صیانت از حقوق کارکنان
از جمله وظایف محوله رئیس صداوسیما به مدیرکل بازرسی و بررسی‌های عمومی سازمان صداوسیما به شمار می‌رود.