عرضه معنویت با زبان مخاطب

عرضه معنویت با زبان مخاطب

یادداشت: رضا ایرانمنش بازیگر


 در روزهایی كه دوباره تب كرونا اوج گرفته، این‌كه مردم در مناسبت‌های تعطیل مذهبی در خانه بمانند، خیلی به عملكرد تلویزیون ربط دارد.
تلویزیون در جریان سوگواری محرم سعی زیادی كرد كه با پخش مراسم سوگواری امام حسین(ع) كاری كند تا مخاطبان بدون این‌كه از خانه خارج شوند، سوگواری خود را انجام دهند.
درباره مناسبت‌های دیگر هم اگر برنامه‌ریزی مناسب برای پخش برنامه‌های معنوی و همچنین سریال‌ها و فیلم‌های مرتبط صورت گرفته باشد، یقینا مردم ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و خود را در معرض كرونا قرار ندهند.
رادیو و تلویزیون، رسانه‌هایی هستند كه همواره به آنها نقد داشته‌ایم و البته نقد ممتد ناشی از فراگیری و گستردگی دامنه پخش آنهاست كه باعث می‌شود كوچك‌ترین اشتباهی، گل‌درشت جلوه كند.
در مناسبت‌های مذهبی خیلی باید توجه شود كه محتواهای مذهبی كه پخش می‌شود، اعم از سخنرانی یا گفت‌وگو با كارشناسان تاریخی - مذهبی وجه آموزندگی داشته باشد.
هرگونه افراط و تفریط در ارائه محتواهای مذهبی به عكس خود بدل می‌شود و به ناگاه می‌بینید برنامه‌ای كه بناست از اهمیت معنویت در زندگی بشریت بگوید به عكس خود بدل می‌شود.
خیلی باید سعی كرد كه برای مخاطبان مختلف، برنامه‌های مختلف مذهبی تولید كرد و این‌طور نباشد كه به جوان همان برنامه مذهبی را ارائه كنیم كه برای پا به‌‌سن گذاشتگان ارائه می‌دهیم.
برای هر مخاطب، محتوای معنوی خودش كه می‌تواند گفت‌وگومحور یا سریال و فیلم باشد را عرضه کرده و سعی كنیم پل ارتباطی مخاطبان با برنامه‌ها كه طرح سوال است را حفظ نماییم تا بر شمار مخاطبان چنین برنامه‌هایی افزوده شود.