جنجال بر سر تولید 2 فیلم جدید

توجه سینما به دنیای موسیقی و اعتراض به این توجه

جنجال بر سر تولید 2 فیلم جدید

تولید دو فیلم جدید سینمایی كه درباره دو چهره سرشناس دنیای موسیقی است، با واكنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده‌است. در حالی كه از ساخت «مائسترو» استقبال خوبی شده، تولید «سفر یك هزار مایلی» با انتقاداتی همراه بوده‌است. كارگردانی داستان زندگی لئونارد برنشتاین، آهنگساز افسانه‌ای را برادلی كوپر انجام می‌دهد. خود او در كنار كری مولیگان نقش‌های اصلی این درام شرح‌حال‌گونه را بازی می‌كنند. فیلم با نام مائسترو جلوی دوربین می‌رود و داستان عشق پیچیده لئونارد با همسرش فلیسیا را در طول 30 سال بازگو می‌كند.
 آنها سه فرزند دارند و فیلمنامه فیلم مورد تایید فرزندان آهنگساز رسیده است. جیمز برنشتاین یكی از پسران لئونارد می‌گوید: «خوشحالیم كه این فیلم ساخته می‌شود. انتخاب بازیگران فیلم هم خوب و درست بوده است.» كلید فیلمبرداری مائسترو بهار سال آینده میلادی زده می‌شود. شبكه نتفلیكس تهیه‌كننده این درام پرتنش عاشقانه است و آن را به صورت استریم و روی اینترنت پخش می‌كند. تهیه‌كنندگان مائسترو آن را برای پخش در اواخر تابستان سال آینده آماده می‌كنند، تا بتواند در مراسم اسكار سال آینده حضور داشته باشد.
برعكس مائسترو، درام شرح‌حال‌گونه سفر یك هزار مایلی اعتراضاتی را در چین به راه انداخته است. داستان فیلم كه برگرفته از كتاب خاطرات لانگ لانگ نوازنده چیره‌دست پیانو است، درباره زندگی این هنرمند مستعد و پرطرفدار چینی است. این داستان از كودكی لانگ لانگ در شهر شنیانگ در جنوب كشور شروع شده و تا موفقیت بین‌المللی‌اش در دنیای موسیقی ادامه پیدا می‌كند. ران هاوارد امتیاز ساخت فیلم را خریداری كرده و خودش آن را كارگردانی می‌كند.
اما منتقدان و هنرمندان صنعت سینمای چین می‌گویند این فیلم باید توسط فیلمسازی بومی و همكاری عوامل داخلی ساخته شود. این در شرایطی است كه خود لانگ لانگ موافق كارگردانی فیلم زندگینامه‌اش توسط این فیلمساز آمریكایی است. لولو ونگ سازنده درام تحسین‌شده «وداع» در رابطه با اعتراض هنرمندان چینی به این موضوع، چنین می‌گوید: «نبودن استعدادهای چینی در كنار سازندگان فیلم، آن را به فیلمی خشك و بی‌روح تبدیل می‌كند. شما یك پیانیست بزرگ دارید كه به شیوه‌ای سنتی تربیت شده و آموزش‌دیده و روحیه‌ای چینی دارد. بدون شناخت فرهنگ چین و درك محتویات درونی آن، محال است بتوان فیلمی درست و دقیق درباره لانگ لانگ ساخت.»
لولو ونگ با اصرار روی این نكته تاكید می‌كند كه مخالفتش با قرار گرفتن هاوارد در پشت دوربین فیلم، برای این نیست كه خودش وظیفه كارگردانی آن را به‌عهده بگیرد. این خانم فیلمساز با اشاره به عدم موفقیت نسخه زنده «مولان» كه مدتی قبل اكران عمومی شد، می‌گوید سازندگان این فیلم هم بدون توجه به فرهنگ بومی چین و نا‌آشنایی با آن نتوانستند درامی قابل قبول و منطقی
ارائه دهند.
ونگ در ادامه اضافه می‌كند: «حتی اگر وظیفه كارگردانی سفر یك هزار مایلی را به من پیشنهاد كنند، آن را قبول نخواهم كرد. اما اصرار دارم كه فیلم را كسی باید كارگردانی كند كه جامعه، فرهنگ و مردم چین را به‌خوبی بشناسد و نسبت به حساسیت‌هایشان آشنایی داشته باشد.»/ هالیوود ریپورتر