سامانه جامع صدور مجوزهای ملی راه‌اندازی شود

گفت‌و‌گو با محمدرضا محمدی، معاون امورهنری سینمایی ارشاد خراسان رضوی

سامانه جامع صدور مجوزهای ملی راه‌اندازی شود

 اعتمادسازی مردمی با رعایت پروتكل‌های بهداشتی، شاید مهم‌ترین معضل این روزهای كرونا باشد كه با هزینه هنگفت محقق می‌شود، چرا كه از سویی بازگشایی مجدد سینماهای خصوصی با نیمی از ظرفیت موجود ضررهای مالی زیادی به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر بسته بودن سینما به باور اكثر مدیران و سینماگران آسیب‌های فرهنگی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت.
این مساله در تمام ایران و نیز در خراسان رضوی و در مشهد به عنوان یك كلانشهر كاملا محسوس است.
 محمدرضا محمدی، معاون امورهنری سینمایی ارشاد خراسان رضوی معتقد است مخاطب محوری مهم‌ترین اصل در رویدادهای هنری و سینمایی است كه توجه چندانی به آن نمی‌شود. در گذشته و روزهای پیش از كرونا مخاطبان برنامه‌های هنری و سینمایی در مراكز هنری گرد هم می‌آمدند و این ارتباط اجتماعی بین گروه‌های هنری و سینمایی و مخاطبان برقرار می‌شد، اما بعد از شیوع كرونا نه هنرمندان می‌توانند در قالب گروه دور هم جمع شوند و نه مخاطبان و مردم می‌توانند با استقبال حداكثری از برنامه‌های سینمایی و هنرمندان از آثار هنری بدون واسطه دیدن كنند.
معاون امور هنری سینمایی ارشاد خراسان رضوی، ضمن اشاره به فضای مجازی به‌عنوان یك جایگزین و ابراز خرسندی از تداوم ارتباط در این فضا، زیان‌های سنگین وارد شده به هنرمندان را متذكر می‌شود و توضیح می‌دهد: گرچه مراكز هنری و سینمایی اولین مراكز بودند كه برای حفظ سلامت خود و مردم براساس مصوبات ستاد كرونا تعطیل شدند و جزو آخرین مراكزی هستند كه با رعایت پروتكل‌های بهداشتی بازگشایی شدند، اما خوشبختانه تسهیلات تبصره 18 بخش فرهنگ و هنر، تسهیلات ناشی از كرونا (سامانه كار)، تسهیلات كار و اشتغال در قالب رونق كسب و كار و تصمیمات حمایتی تا اندازه‌ای كارگشا بوده و حق بیمه تكمیلی تا شهریور ماه برای
سال  1400 ــ 1399، معافیت پرداخت حق بیمه هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر در سه ماهه اول سال جاری و حمایت‌های دیگری از تهیه‌كنندگان، سینماداران و فعالان عرصه هنر صورت گرفته است.
معاون امور هنری سینمایی ارشاد خراسان رضوی در‌این‌باره، پیشنهاد می‌كند: سامانه جامع صدور مجوز‌های ملی به صورت متمركز راه‌اندازی شود تا در ابتدا اصل شفافیت اجرای و حقوق شهروندی رعایت شود و در مرحله بعد از صدور مجوز‌های موازی برای فعالیت مشترك توسط دستگاه‌ها پرهیز شود. در این صورت است كه امكانات و منابع با همدلی، وحدت، انسجام و یكپارچگی سازمانی می‌تواند حمایت‌های خود براساس عملكرد و ارائه خدمت در دستگاه مختلف توزیع عادلانه كنند و قطعا این نگاه در اعتبارات بخش فرهنگ و هنر تاثیرگذار خواهد بود تا بتواند مراكز هنری و سینمایی بیش از پیش به وظیفه خود در پیشبرد اهداف عالی شورای انقلاب فرهنگی و توسعه مراكز فرهنگی و هنری گام بردارند.
 چه خبر از جشنواره رضوی؟
فراخوان سی‌امین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی منتشر شده و براساس اظهارات محمدی، این جشنواره در روزهای بدون كرونا برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان ‌می‌توانند آثار خود را از طریق فضای مجازی با تكیه بر موضوعات جهش تولید، ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدسی، اپیدمی كرونا، شهدای مدافع سلامت فرهنگ رضوی و بومی استان خراسان رضوی ارسال كنند، همچنین جشنواره فیلم تسنیم با انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان سینمایی كه چهارمین دوره آن است، نمایشگاه‌های مجازی و بازار فروش آثار هنری در سامانه نگار‌خانه‌ها را برپا می‌كند.
محمدی توضیح می‌دهد: برگزاری دوره‌های آموزشی استاد محور، هفته‌های فیلم و اكران و نقد و بررسی در فضای مجازی، هماهنگی و تعادل با شهرداری برای كمك به مراكز هنری و سینمایی از طریق خرید خدمت و موضوع آموزشگاه‌های آزاد هنری، نمایشگاه‌ها، نگارخانه‌های دارای مجوز بخش غیردولتی، حمایت از خرید ظرفیت صندلی سینماها و سالن‌های نمایشی و... از جمله پیش‌بینی‌ها‌، هماهنگی‌ها و تمهیدات برای كاهش آسیب و ضرر و زیان‌های ناشی از كرونا و افزایش تاب‌آوری مراكز هنری در شرایط فعلی است به این امید كه بتوانیم با توسعه پایدار به شرایط عادی پساكرونا برسیم.
 چه خبر از فرهنگ و هنر؟
در استان هنرپرور خراسان كه بسیاری از هنرمندان عرصه نمایش، موسیقی، هنرهای تجسمی و سینمایی كشور در آن قد كشیده‌اند و جشنواره‌های متعدد هنری در آن برگزار می‌شود، برنامه‌های هنری در همین روزها تداوم دارد.
معاون امور هنری سینمایی ارشاد خراسان رضوی درباره برنامه‌های این روزها می‌گوید: در حال حاضر فراخوان جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوان كشور منتشر شده و امیدوارم هنرمندان خراسان بتوانند همانند دوره گذشته كه حدود 12 نفر از هنرمندان جوان استان حضور داشتند، در این جشنواره نیز بهتر از دوره قبلی حضور پیدا كنند. از مهم‌ترین اتفاقات این جشنوراه، امضای تفاهم‌نامه آستان قدس رضوی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوعات هنرهای تجسمی، طراحی مد و لباس و موسیقی است كه می‌تواند كمك بزرگی به رونق آثار هنری و حمایت از معیشت هنرمندان باشد و همچنین به ترویج و توسعه هنر منجر شود. محمدی درباره وضعیت تئاتر استان و محتوای تولیدی آن اضافه می‌كند: در جشنواره تئاتر فجر به‌ویژه در سال جاری دو گروه در جشنواره تئاتر مقاومت گروه‌های نمایشی استان برگزیده شدند و به جشنواره مقاومت راه پیدا كردند. موفقیت‌های هنرمندان هنرهای تجسمی، خوشنویسی، عكاسی، گرافیك، كاریكاتور، طراحان مد و لباس در عرصه هنرهای سینمایی در بیش از 40 جشنواره ملی و بین‌المللی حضور داشته كه موفق به كسب 6 رتبه و جایزه از این جشنواره‌ها شده‌اند.
 در واقع همه این موفقیت‌ها را حاصل تلاش و پویای مراكز هنری و سینمایی خراسان می‌دانیم و به توسعه بخش غیردولتی و انجام امور با نظارت دستگاه‌های دولتی اعتقاد راسخ داریم. در حال حاضر به‌‌رغم این‌كه اولویت در سال 99 كمك به معیشت هنرمندان است و تعریف هرگونه برنامه و جشنواره‌ای، هدف حمایت از هنرمند و تولید آثار هنری است، اما همچنان بر این باوریم كه كماكان توسعه مراكز غیردولتی باید ادامه یابد.
 چه خبر از فضاهای فرهنگی؟
سرانه فضاها و مكان‌های هنری و سینمایی به ازای هر خراسانی به این ترتیب است: 254 آموزشگاه آزاد هنری، 51 سالن سینمایی و 43 مؤسسه سینمایی، یك باب اتحادیه محصولات فرهنگی و سینمایی، سمعی و بصری و دو مؤسسه ویدئو رسانه، 9 دفتر و نمایندگی انجمن سینمای جوانان، 6 سینمای سیار، 5 سالن نمایش، 29 نگارخانه،  17 مؤسسه تك‌منظوره هنری و 3 خانه مد.
محمدی معتقد است این فضاها باید افزایش داشته باشند. او از تلاش برای توسعه مراكز هنری و سینمایی خبر می‌دهد و امیدوار است در روزهای بدون كرونا این تلاش رونق بگیرد.
براساس اظهارات معاون امور هنری سینمایی ارشاد خراسان رضوی، درحوزه نمایشی، موسیقی، هنرهای تجسمی، رشته‌های مهارتی ظرفیت‌های توسعه وجود دارد. محمدی می‌گوید: 110 مركز در 30 رشته و زیر رشته منتج به دیپلم فعالیت آموزشی دارند و در مقطع كاردانی و كارشناسی هنر حدود 20 رشته و زیر رشته‌های هنر در دو مركز علمی و كاربردی دارای مجوز این دستگاه فعالیت آموزشی می‌دهند. در سایر مراكز علمی و دانشگاهی، دولتی و غیردولتی هم رشته‌های هنری
به صورت پراكنده در مركز استان و شهرستان‌ها وجود دارد.