تخریب آثار تاریخی در جنگ آذربایجان و ارمنستان

تخریب آثار تاریخی در جنگ آذربایجان و ارمنستان



جنگ ویران‌کننده است و در این ویرانی استثنایی نیست؛ از خانه و زندگی مردم گرفته تا آثار و بناهای تاریخی. جنگ آذربایجان و ارمنستان هم مثل همه جنگ‌ها آوارشده هم روی سر مردم و هم بناهای تاریخی. کلیسای جامع قازانچتسوتس و مسجد گوهر آقای شوشی از جمله این بناها هستند که با شعله‌ورشدن منازعه قره‌باغ مورد هدف قرار گرفته‌اند. مسجد گوهر آقای شوشی همین سال گذشته با کمک‌های میراث فرهنگی کشورمان و ارامنه بازسازی شده بود.
حالا روبرت بگلریان و آرا شاوردیان، نمایندگان مسیحیان ارامنی ایران در مجلس شورای اسلامی درخصوص تخریب دو اثر تاریخی بیانیه داده‌اند.
در بخشی از این بیانیه‌ آمده است: حملات کور رژیم آذربایجان به شهرها و مردم بی‌دفاع غیرنظامی که به‌خودی‌خود مذموم و محکوم است، بی‌شک و بی‌محابا آثار کهن فرهنگی منطقه را هم مورد هدف قرار خواهد داد.
 ما با احترام به همه جان‌هایی که در این حملات از دست رفته‌اند، حمله به این دو  اثر
مذهبی- فرهنگی برجسته را به عنوان نماد پربار فرهنگی مردم منطقه به‌شدت محکوم می‌کنیم و از مجامع بین‌المللی و مقامات مسؤول کشورمان، جمهوری اسلامی ایران به جد خواهانیم نسبت به چنین رویکردهایی ساکت ننشینند و به وظیفه انسانی و ملی خود جهت توقف حملات در همه سطوح و ترغیب دو کشور برای به کارگیری گفت‌وگو برای حل مناقشه بیش از پیش کوشا باشند.
ما البته برای هر دو طرف دعوا آرزوی صلحی پایدار می‌کنیم، چرا‌که ارمنستان و آذربایجان هر دو جان عزیز ایران فرهنگی هستند./جام‌جم‌دیلی