اثر ماسك لبخند

دانشمندان از نقش مثبت لبخند در ایجاد احساسات مثبت در مغز خبر می‌دهند

اثر ماسك لبخند



 همزمان با شیوع بیماری كووید-19 در جهان و افزایش احساسات منفی مانند غم و اضطراب، همان‌طور كه برای دور ماندن از خطرات ویروس تنفسی، به استفاده از ماسك توصیه می‌شود، دانشمندان به كشف جالبی رسیده‌اند كه می‌تواند به بهبود سلامت روان افراد جامعه و مثبت‌ترشدن احساسات آنها كمك كند. تصور كنید به شما بگویند وسیله‌ای شبیه ماسك صورت اختراع شده كه می‌توانید در هر زمان و مكانی همراه داشته باشید تا هر وقت بخواهید آن را روی صورت‌تان قرار دهید و احساسات منفی خود را رها كنید و احساسات مثبت را در مغز خود داشته باشید. مطمئنم هم متعجب می‌شوید، هم خوشحال!
نتایج مطالعه‌ای كه تیر 99 در نشریه علمی روان‌شناسی تجربی منتشر شد به ما كمك می‌كند درك متفاوتی از احساسات خود داشته باشیم و با ماسكی روبه‌رو شویم كه در هر زمان و مكان برای به‌وجود آوردن احساسات مثبت در اختیار ماست. این ماسك از بین‌رفتنی نیست، در اختیار عده خاصی قرار ندارد و همین‌طور برای تهیه آن هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌كنید. بله! فقط كافی است كمی لب‌هایتان را حركت بدهید و بگویید: سیب! آنگاه می‌توانید احساسات مثبت را در آغوش بكشید! در این مطالعه اشاره شده است كه لبخندزدن می‌تواند به سادگی ذهن شما را مثبت‌تر كند.
در این پژوهش كه در دانشگاه استرالیای جنوبی انجام شد، محققان قصد داشتند تاثیر لبخند بر درك صورت و حالات بدن را ارزیابی كنند. آنها از شركت‌كنندگان خواستند تا قلمی را بین دندان‌هایشان نگه دارند که  در واقع ماهیچه‌های صورت آنها مجبور به تكرار حركت لبخند بودند. این تحقیق نشان داد فعالیت عضلانی صورت نه‌تنها تشخیص حالات چهره را تغییر می‌دهد، بلكه حالات بدن را نیز تغییر می‌دهد و هر دو احساسات مثبت بیشتری ایجاد می‌كنند.​
محقق ارشد این مطالعه، دكتر فرناندو مارمولجو - راموس می‌گوید: «وقتی ماهیچه‌های‌تان می‌گویند خوشحال هستید، احتمال بیشتری وجود دارد كه دنیا را مثبت ببینید». او همچنین به ما در درك بیشتر این یافته كمك می‌كند و می‌گوید: ما در تحقیق خود دریافتیم وقتی شما به زور لبخند می‌زنید، آمیگدال - مركز عاطفی مغز - تحریك می‌شود و انتقال‌دهنده‌های عصبی را برای تشویق احساسات مثبت آزاد می‌كند. به طور خلاصه، سیستم‌های ادراكی و حركتی زمانی به هم گره خورده‌اند كه ما محرك‌های احساسی را پردازش می‌كنیم. در واقع یك ارتباط قوی بین عمل و درك وجود دارد. این یافته برای سلامت روانی جامعه، پیامدهای جالبی دارد. اگر بتوانیم مغز را به سمت درك محرك‌هایی به عنوان یك «محرك شاد» سوق دهیم، می‌توانیم به‌طور بالقوه از این فرآیند برای كمك به افزایش سلامت روانی استفاده كنیم. به‌نظر می‌رسد به چهره گذاشتن این ماسك تصنعی حتی زمان‌هایی كه چیزی برای خندیدن وجود ندارد، می‌تواند باعث ارتقای سلامت روانی شما شود. پس همیشه ماسك لبخند به صورت داشته باشید!
منبع: Science Daily