اما و اگرهای شست‌وشوی ماسک بیماران مبتلا به آسم

اما و اگرهای شست‌وشوی ماسک بیماران مبتلا به آسم

 آسم از بیماری‌های اصلی دستگاه تنفسی محسوب می‌شود که علت اصلی آن ازدیاد حساسیت به مواد محیطی است، لذا بسیاری از بیماران مبتلا به آسم برای جلوگیری از شدت‌گرفتن بیماری و تشدید حملات آسم از ماسک استفاده می‌کنند تا محرک‌های محیطی وارد ریه این افراد نشده و بیماری تحت کنترل باشد. همچنین افراد مبتلا به آسم برای حفاظت خود از این ویروس و آلرژن‌های احتمالی موجود در هوا از ماسک استفاده می‌کنند.
از سوی دیگر با توجه به عالمگیری ویروس کرونا، یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از آلودگی به ویروس کرونا، استفاده از ماسک است؛ البته که قابل انتظار است در برخی مواقع کمبود ماسک اتفاق بیفتد. لذا برخی از افراد برای حل مشکل کمبود ماسک اقدام به شست‌وشوی مکرر و استفاده طولانی‌مدت از ماسک می‌کنند. باید توجه داشت شست‌وشوی برخی ماسک‌ها ممکن است تا حدودی بر قطر منافذ و نفوذپذیری آنها تاثیر داشته باشد و استفاده طولانی‌مدت از یک ماسک و شست‌وشوی زیاد آن احتمال آسیب به تاروپود ماسک را افزایش دهد.
شست‌وشو و استفاده از مواد شوینده، می‌تواند ساختار بافت ماسک را تخریب کند؛ لذا ماسک به این ترتیب کارایی خود را در حفاظت از فرد از دست می‌دهد. همچنین ماسک سه لایه جراحی در برخورد با الکل یا مواد ضدعفونی‌کننده آسیب دیده و خاصیت خود را از دست می‌دهد و در صورت آسیب‌دیدن باید دور انداخته شود؛ البته نوع و جنس ماسک‌ها متفاوت بوده و بسته به نوع ماسک و طرز استفاده می‌توان عمر مفید آن را در نظر گرفت.  در شرایط کنونی همه‌گیری کرونا
لازم است افراد مبتلا به آسم حتما همیشه ماسک اضافی همراه خود داشته باشند و هنگام استفاده از ماسک به آن دست نزنند، از جابه‌جایی ماسک روی صورت پرهیز کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل تنفسی در اسرع وقت پزشک خود را در جریان قرار دهند.