زیارت مجازی در حرم رضوی

فعالیت رسانه‌های استانی در ایام سوگواری پایان ماه صفر در شرایط کرونا

زیارت مجازی در حرم رضوی

چندی پیش بود که معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اعلام کرد امسال در ایام پایانی صفر نمی‌توانیم در خدمت زائران مشهد مقدس باشیم ، شهری که هرسال در این روزها فقط میزبان هشت میلیون زائر پیاده و خیل عظیم هیات‌های مذهبی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور است و طبق اعلام مدیران استان برای برقراری فضای معنوی و پیشگیری از خیل عظیم جمعیت در اماکن متبرک رضوی شرایط زیارت آنلاین و بستر شبکه‌های مجازی و رسانه ملی و استانی در حالت آماده‌باش برای خدمت هرچه خالص‌تر به زائران است.

 پخش مستند و برگزاری محافل شعر
 محسن نصرپور، مدیرکل مرکز صداوسیمای خراسان رضوی از برنامه‌های این ایام رسانه ملی در مشهد و حرم مطهر رضوی  به جام جم می‌گوید: به مناسبت دهه آخر صفر امسال به دلیل شرایط خاص ناشی از بحران کرونا و مصوبات ستاد ملی کرونا و ستاد استانی مبنی بر عدم برگزاری راهپیمایی در دهه آخر صفر، فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای نقش مهمی خواهد داشت که البته جایگاه مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی به‌عنوان مهم‌ترین قطب مذهبی و معنوی کشور در این مناسبت برجسته و شاخص خواهد بود.
مدیرکل مرکز صداوسیمای خراسان رضوی افزود: ازاین‌رو با پیش‌بینی‌های صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌ها و  محوریت برنامه‌های حرم مطهر و آستان مقدس رضوی، صداوسیمای مرکز خراسان رضوی در فعالیت لازم رسانه‌ای و بهره‌برداری سایر شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی سراسری و کشوری و بین‌المللی رسانه ملی ، نقش فعالی خواهد داشت .
نصر پور ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و ارتباطی  سعی می‌شود  برای پاسخ به مخاطبان و دلدادگان اهل‌بیت عصمت و طهارت به‌ویژه آقا علی‌بن موسی‌الرضا (ع) ، امکان زیارت و حضور معنوی و مجازی زائران و دوستداران آن امام همام و بهره‌مندی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده از مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی در قاب رسانه ایجاد شود.
وی تصریح کرد:رسانه استانی سعی کرده با توجه به شرایط خاص امسال پیش‌بینی و اقدامات لازم رسانه‌ای را انجام دهد که به این برنامه‌ها اشاره می‌شود.در خصوص  شبکه استانی سیما علاوه بر پرداخت به موضوع در برنامه‌های عادی مرکز و پخش مستندهای راهپیمایی سال‌های قبل ، برنامه  مرثیه آفتاب با ساختار ترکیبی از صحن انقلاب با آیتم‌های کارشناس، میان برنامه ، مرثیه‌سرایی و گزارش از فضای معنوی حرم‌مطهر تهیه و پخش خواهد شد.
نصر پور گفت: مراسم عزاداری در صحن  جامع و رواق حضرت امام خمینی (ره) در طول شب‌های آخر صفر و روزهای خاص 28 و 29 صفر از ساعت 9 تا 13 و ساعت 19 تا 20 با حضور مداحان سرشناس کشوری برگزار و از شبکه خراسان رضوی به‌صورت زنده پخش خواهد شد .
وی خاطرنشان کرد: همچنین محافل شعر و شاعری، ادبی و آیینی که توسط آستان قدس برگزار می شود-که روزانه ضبط و پخش می‌شود- و پخش زنده مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا (ع) به‌صورت ویژه از صحن انقلاب و مراسم شام غریبان شهادت امام هشتم (ع) نیز از صحن انقلاب پوشش داده می‌شود.
 با پای دل در مسیر عاشقی
مدیرکل مرکز صداوسیمای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در صدای استانی  نیز برنامه «کاروان دل» هرروز ساعت 10 به موضوعات تحریفات عزاداری با صحبت‌های شهید مطهری و بررسی سیره پیامبر ( ص) و امام رضا (ع) به همراه گزارش و نمایش و در خصوص رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی درباره بیماری کرونا و همچنین برنامه «با پای دل» هرروز ساعت 17و30 دقیقه تا پایان ماه صفر با محتوای متنی ، صوتی و گزارشی  و مستندی از راهپیمایی سال‌های گذشته بیانگر این موضوع خواهد بود که هرچند در ایام کرونایی توفیق حضور جسمانی مهیا نیست، ولی با پای دل می‌توان این مسیر را رفت .
این مدیر رسانه‌ای افزود: برنامه « مسیر عاشقی» هر شب ساعت  22 در دهه آخر صفر به‌صورت گفت‌وگومحور پخش می‌شود، همچنین در سایر برنامه‌ها شامل  صدای زائر، دهکده،  کرمانجی،  زیارت اربعین،  اربعین عاشقی، رادیو نما، با خبرنگاران، پنجره فولاد، ویژه صبح شهادت امام رضا (ع)،  زیارت حضرت رسول از بعید  و مراسم خطبه‌خوانی  به‌طور ویژه به این ایام خواهد پرداخت.
نصر پور یادآور شد:. در رادیو سراسری زیارت نیز برنامه «حسینیه ایران» هر شب از ساعت 22 تا 23 از حرم مطهر با بخش‌های کارشناس،معرفی شاعران آیینی کشور،آداب‌ورسوم عزاداری در کشور ، پیامک و تلفن‌های مردمی و داستان‌های موضوعی ، پخش و تولید خواهد شد.همچنین برنامه«بین‌الحرمین» شامل کلام بزرگان،حکایت‌های رضوی،آواها و نواهای ماندگار هرروز ساعت 9 تا10 که علاوه بر پخش از رادیو در صحن های حرم مطهر رضوی هم پخش می‌شود.برنامه «باب الرضا» هر شب ساعت 19 تا 20 با بخش‌های نایب‌الزیاره،کارشناس موضوعی، اطلاع از برنامه‌های حرم مطهر و سایر آیتم‌ها،برنامه «درآستان‌رضا» که مراسم سخنرانی و مداحی هر شب حرم مطهر ضبط و آماده‌شده و ساعت 23 تا 24 پخش می‌شود و همچنین برنامه «رواق اندیشه» از ساعت 12 تا 12و40 دقیقه هرروز با موضوع بررسی سیره تربیتی و اخلاقی پیامبر و اهل‌بیت (ع) با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های آستان قدس پخش می‌شود .
وی ادامه داد: رادیوهای برون‌مرزی دری ، تاجیکی و ازبکی و همچنین در حوزه فضای مجازی نیز پیش‌بینی و فعالیت لازم در ایام دهه آخر صفر انجام خواهد شد و  افزون بر این از اهداف محتوای موردنظر برای ایام دهه آخر صفر در برنامه‌های حوزه‌های صدا ، سیما ، خبر ،رادیو زیارت ، فضای مجازی  و رادیوهای برون‌مرزی که برای مخاطبان استانی، کشوری و توجه به مخاطبان خارجی هدف‌گذاری شده که عبارتند از: بصیرت افزایی و از طرفی تبیین ضرورت ولایت محوری و حمایت از ولی‌فقیه و بیان آثار و نتایج آن ، بیان مؤلفه‌های ارزشی فرهنگ اهل‌بیت (ع) و آموزه‌های دینی ازجمله  ایثار و فداکاری مجموعه درمان و پزشکی در درمان کرونا ،  مقابله با جریان‌های انحرافی در این مناسبت و آگاهی  بخشی نسبت به فعالیت گروه‌های انحرافی،  آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی در موضوعات  مختلف برای مجاورین و زائران ، همچنین مسائل بهداشتی و سایر مواردمورد توجه قرار خواهد گرفت.
 صدای استان‌ها در سوگ ستاره هشتم
با توجه به فرارسیدن روزهای پایانی ماه صفر و سالروز رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، شهادت امام حسن و امام رضا(علیهم‌السلام)، رادیوهای مراکز استانی برنامه‌های مختلفی را در ساختار و قالب‌های گوناگون تولید و پخش می‌کنند.
بر این اساس همزمان با 28 ماه صفر، بیش از  200 ساعت برنامه رادیویی در ساختارهای مستند، سخنرانی، ترکیبی ساده و ترکیبی نمایشی و ویژه‌برنامه‌های گفت‌وگومحور از صدای استان‌ها پخش خواهد شد.
گونش ماتمی، روایت هجران، سوگ عظیم، ریسمانی از آسمان، مدینه العشق، شورشیدایی، مدینه در سوگ، پخش زیارت‌نامه حضرت رسول اکرم(ص)، روایت شیدایی و در سوگ خورشید  ازجمله برنامه‌هایی هستند که همزمان با سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) و امام حسن(ع) روی آنتن می‌روند.
بررسی زوایای مختلف سیره پیامبر(ص)، آداب‌ورسوم اقوام مختلف در این ایام، پخش مستقیم زیارت پیامبر از حرم مطهر رضوی، نشر و گسترش اخلاق اسلامی  با الگو قرار دادن سیره حضرت رسول اکرم(ص)، تحلیل و بررسی مسائل زمان رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، سیره پیامبر اکرم(ص) در منابع شیعی و اهل سنت و سیره رفتاری پیامبر اکرم(ص) با کودکان و همچنین جایگاه تعلیم و تعلم در سیره پیامبر اکرم(ص) و امام حسن(ع)، محورهای اساسی این برنامه‌ها خواهند بود.
رادیوهای استانی روز 29  صفر در 33 رادیوی استانی و رادیو زیارت هم با بیش از  200 ساعت در ساختارهای مختلف به تولید و پخش برنامه می‌پردازند که ازجمله آنها می‌توان به غریب طوس، مرثیه آفتاب، شمس الشموس، روایت هجران، آهوان صحن آزادی، سوگ عظیم و هشتمین اختر اشاره کرد.