نرخ بیکاری 19 درصد است

نرخ بیکاری 19 درصد است

 حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار به جام‌جم گفت: انتقادی که از گذشته به مرکز آمار ایران بوده این است که نتوانسته در مورد داده‌های آماری، کارشناسان و منتقدان را قانع کند و در بیشتر موارد آمارهای اعلام‌شده با واقعیات جامعه تطابق ندارد.
وی تاکید کرد: نرخ بیکاری بر اساس استاندارد سازمان جهانی کار محاسبه می‌شود و این در حالی است که افراد در کشورهای دیگر با شش ساعت کار در هفته می‌توانند حداقل‌های خوراک را تهیه کنند که مزد دریافتی آنها از کل حقوقی که کارگران در ایران دریافت می‌کنند بیشتر است.
حاج اسماعیلی با بیان این‌که متاسفانه دستگاه‌های موثر در اعلام نرخ بیکاری آمارها را به صورت جزیره‌ای منتشر می‌کنند، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی آمار خود را مبنی بر بیمه شدگان جدید، تعداد مجوزهای جدید و اشتغال ایجاد شده به مرکز آمار نمی‌دهند و از این رو آمارهای مرکز آمار با واقعیات جامعه فاصله دارد.
به گفته این کارشناس بازار کار، تا زمانی که مشاغل واسطه گری در اقتصاد ایران سود بیشتری از درآمد ثابت افراد دارد، سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد اشتغال افزایش نمی‌یابد. از سوی دیگر کارشناسان مرکز آمار برای دریافت داده‌ها از خانوارها سوال می‌پرسند که در این خانواده چند نفر درآمد دارند اما پرسش نمی‌شود که از کجا درآمد دارند که این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد.
این کارشناس بازار کار تاکید کرد: طبق آخرین اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک میلیون و
500 هزار نفر از شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند که تعداد کمی از آنها از بیمه بیکاری برخوردار شدند. تا قبل از کرونا برآورد کارشناسان برای بیکاری در کشور چهار میلیون نفر بود که اکنون دو میلیون و 500 هزار نفر به این جمعیت افزوده شده و با احتساب جمعیت فعال در کشور نرخ بیکاری حدود 19 درصد خواهد بود.